Bukefalos 28 år!

5,5 kg kraftfoder

G

GoddessOfLove

tror ja d va :o

har en bekant som ger sin häst fri tillgång på hö
men väldit mycke kraftfoder

4 l fibergi
3,5 l havre
1 ,5 l av nån mix minns tyvärr itne vikken ...

tror vi räknade ut att d blev strax under 5,5 kg ...

är inte d lite väl mycke ... ???

hästen är ett ganska smäckert fbl runt 160

finns tyvärr ingen analys på höet
 
jag tycker inte det är fel så länge det inte inkräktar på grovfodret...ser dessutom hästen smäcker ut så......
 
jorå hästen är ganska smäcker o i bra kondis

gissar att ja inte kommer få samma svar från " analysexperterna " :)
 
Ja det beror ju på hur många kg hö den äter på fri tillgång, och vilket arbete den utför.
 
Den går mest konditionsjobb , hoppas lite , lite dressyr . tror hon ska ha den för distans . äter mellan 8 - 10 kg
 
I det förra stallet jag stod så fick dom 2 travarna som låg i träning 6 kg havre :eek: o fri tillgång på hö. Fri tillgång för dom kanske innebar att dom fick i sig ca 7-8 kg. Dom var relativt dåliga på att äta hö.. :crazy:
 
jo jag har hört talas om galoppörer som får 12-14 l kraftfoder...
 
Men om de äter 12-14 liter - hur orkar de då äta hö för att täcka behovet av strå?

Jag tycker 5,5 kg är ganska mycket för en häst som inte jobbas hårt, jag vet ingen som äter så mycket, oavsett analysvärden. Spontant bara.
 
jag hade en period jag gav min travare 12 kg kraftfoder och fritt med hö 10-12 kg, men det var en period på ca 6 veckor när han "gått ner sig ordentligt"
dom kan faktiskt äta både mycket grovfoder och kraftfoder , det sägs att en BRA häst ratar ALDRIG maten....det är en förutsättning att dom äter och är matglada då dom tar ut sig till maxprestationer ofta, fullblod har jag ingen koll på , men dom lär ju vara svårfödda generellt..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 335
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 638
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 335
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp