5-års Breeders

Nelle

Trådstartare
Är det någon som vet om förslaget på att göra om finalen till ren bedömning gick igenom?! Det skulle verkligen vara tråkigt! Då spelar det så stor roll vem som sitter på hästarna och det är väl inte det som är meningen?
Har man kvar det som "vanligt" så har ju hästen tex rivit om den har rivit oberoende vem som sitter på. Nu menar jag absolut inte att de hästar som vann i ribbersborg inte var värdiga för det var fina hästar men det är ändå tråkigt. Det är i alla fall min synpunkt.
Vad tycker ni andra?
 
nej jag tycker det är bra, tror faktiskt inte att det blir annorlunda resultatlista än det hade varit om det inte varit bed.

Sedan så var ju finalen i breeders i Falkenberg :D
 
Jag tycker också att det vore tråkigt. Hästar som inte hoppar enkla typhinder eller river flera hinder i hoppningen är kanske inte det man vill ha som vinnare i en årgång. Jag vill att min häst skulle vinna veta att den var bäst, inte att de som bedömde tyckte att den var snyggast eller hade "bästa" ryttaren = med en av dem som oftast brukar vinna.
 
Ja den riktiga breedersfinalen var ju som "vanligt" och gick i falkenberg. Däremot så var ju 4års championatet och en likadan klass för 5åringar i Ribbergsborg. Och där hade det verkligen inte varit samma resultat om man hade gjort det som en riktig tävling. Man fick tex inga avdrag om man rev om det inte "berodde på hästens hoppkapacitet utan på ryttarens bristande kunskaper". Och hur lätt är det att bedömma när man ser ca 7 språng totalt? :confused:
 
SÅG du verkligen 4årschamionatet på Ribban? :confused:
Med tanke på att du skrev: "Och där hade det verkligen inte varit samma resultat om man hade gjort det som en riktig tävling. Man fick tex inga avdrag om man rev om det inte "berodde på hästens hoppkapacitet utan på ryttarens bristande kunskaper"

Det var inga rivningar på de främst placerade hästarna där så INGEN av de främsta fick sin placering på fel grund! Alltså hade det inte varit någon ändring i resultaten med "vanliga regler".
Att domarna dömde sjysst och inte lät mest kända ryttare vinna ser man också genom att Piia som vinner det mesta, "bara" kom tvåa!
 
Men det är ju faktiskt inte så att de hästar som river mycket i finalen vinner - för hur bra teknik kan de ha? :confused: Så var det ju inte i år i alla fall, och fyraårs-finalen tyckte i alla fall jag bedömdes rätt.

Och att ha en bra ryttare på ryggen är ju ingen nackdel, av det enkla skälet att hästen presterar bättre med en ryttare på ryggen som vet vad den gör.
 
Jag menar ABSOLUT INTE att det var nått fel på vare sig hästarna eller ryttarna på Ribban och ja, jag var där och jag vet att de främst placerade inte hade rivit, däremot var det ett par fina hästar som ENLIGT MIG (Jag säger inte att jag är bra på att bedömma) fick lite låga poäng när de fick ett pet för att ryttaren la dem på ett nästan "ohoppningsbart" avstånd. Och om det nu skulle vara så att det inte skulle spela in så undrar jag?
Men, men det är väl bara att vänta och se hur det blir.
Det verkar ju lite konstigt att bara fälttävlan ska ha ren bedömning i 5års finalen.
Dessutom så ska man väl kvala i lätt som förut (?!) och finalen går i bedömning och året därpå går finalen i **. Det blir lite tufft.
 
finalen går väl i * för 5 åringar isåfall , inte i ** för där har ju 6 åringarna sin final.
Poohs häst vann faktiskt 4 årsfinalen :D
 
året därpå skrev hon väl, att finalen går i **. Jag håller med att det är för mkt bedömning. Vi vill ha tävlingshästar, inte uppvisningshästar. Hoppet från 5 till 6-åringsklassen blir alldeles för stort. 4 åringar ok men sen ska det va tävling tycker jag, och jag har hört att fälttävlanskomitten har lagt det som förslag. Det är bara för att Malmö vill ha tävlingen, ocg dom inte vill bygga mer som det blivit åt detta håll, som 5-årsklassen på Ribban va i år. Jag tror färre och färre kommer att ställa upp om det blir så.
 
enligt förslaget (Ribban) ska man inte kvala på tävling, utan även där ha uttagning med bedömning, vilket gör det hela ännu mer subjektivt... Vill vi ha en domarstyrd sport. Många hästar gör bra resultat som inte ser ut direkt som prototypen för en fälttävlanshäst. Är det någon som tror att Stand By Me hade vunnit på bedömning som 4 och 5 åring??? Säger inte det allt?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 452
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 829
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp