L

Little_Chance

Igår var jag och tävlade och lyckades få 5+ på bron. :eek:
Min häst som verkligen hatar trail...
Och jag förstår inte riktigt domaren heller, norpan var nämligen både hetsig och okoncentrerad just vi bron, och efter att hon bara slarvat över den backade jag tillbaka, gjorde halt och gick sen över den "på riktigt".
Varför fick jag 5+ för det? :confused:
 
det kan du inte ha fått 5+ på, så 5- låter mer troligt...
 
nej, jag lovar..! det stod 5+
ihopräknat fick jag 9,5+ och det är helt otrolig,
med tanke på att sist jag tävlade trail blev jag diskad tre gånger på samma ritt :rofl:
 
Man använder ibland + istället för en ring runt 5;an det betyder att du inte kan placeras före ett ekipage som genomfört banan korrekt. Ett + är i detta fallet att stort - :crazy:

Läs era regelböcker kära vänner :idea:

Allt som står i den övre raden på scorekortet är Penaltys= straff, och dessa räknas ifrån dina poäng. Vilket i slutänden renderar dig lägre poäng och en lägre placering.
Det som står på den undre raden är värderingen av dig och hästens prestation på just det momentet och det är en skala på -1½ till +1½.

Monke :)
 
jaha... men hur kommer det sig att jag fick sammanlagt 9,5+ och 3,5-? Det måste ju stämma med 5+ i så fall?
Och den här domaren skrev minusen på nedre raden och plusen på övre, vad jag har förstått.
Jag var ju dessutom ringad, men ändå...
Min häst hatar trail :D
 
Jag vet ju inte om denna domare är kunnig i regelverket eller om domarsekreteraren är kunnig i sina uppgifter.angel:

Men det bör vara så att du lägger ihop alla siffror från den övre raden med varandra vilket i ditt fall blev 9,5, om jag har förstått saken rätt. Sen drar man dom från de 70 poäng som står för en medelprestation.

Det innebär att om du som sig bör har startat med 70 poäng på fickan, nu har 60,5 kvar. Om man sedan drar ifrån 3,5 poäng så har du 57 poäng som slutsumma, finns 57 med i bilden någonstans? :confused:

Är det en godkänd tävling med en godkänd domare? :idea:
Det kan vara så att just denna domare har ett alldeles eget system för att döma, jag anser inte att det är speciellt klokt då regelboken talar om hur det skall vara. Detta för att vi tokstollar som håller på med detta skall kunna få en uppfattning om vilka fel vi gjort och vad vi gjort bra.

Förs protokollet så att det inte gå att utläsa sina fördelar och nackdelar är det ju värdelöst annat för att rangordna folk. :crazy:

Skriv gärna hela din rad från protokollet i mailet om du inte blev kolkare på min nya förklaring. Så skall jag se om jag kan reda ut det. :idea:

Monke :)
 
Du är en vis människa du.
Jag tror jag fick styr på det hela nu :bow:
Tackar!
 
Max pluspoäng är ett och att halvt, mer kan du inte få.
Men jag ser att ni redan löst problemet!
Den ena raden är straffpoäng som domaren måste ge för islag i bom m.m. Om man kliver av bron eller gör den en gång till, tappar grinden eller kliver utanför i ryggningen ex. så får du fem minus och en ring, kryss eller vad den domaren nu använder vilket betyder att du inte kan komma före någon som kanske har sämre poäng än dig men ändå utfört bana korrekt! :crazy:
Den andra raden är för flyt och hur domaren själv bedömmer din ritt. (är hästen mjuk och följsam eller gapar den och beter sig stressad m.m.) :o
 
En får tacke :D

Ja man hoppas ju kunna var till lite hjälp med de få saker man faktiskt har lite kläm på.

Och det låter inte alls som ni var så usla på trail, att misslyckas på något moment är inte hela världen. Det är bara dom som fortsätter att försöka som lyckas till slut. ;)

Lycka till i fortsättningen
Monke :)
 
Jodå, men det här var andra tävlingen.
Rider Värmlandscupen nu ju. :D

Trail är pest och pina för Norpan, men hon får gå det ändå :devil:
Och vi är så mycket duktigare i W Riding och Horsemanship, så det gör inget att hon hatar trail. :love:
 
Jag måste ju säga att den domaren dömde aningen.. annorlunda. :smirk:

Och varför var youthklasserna svårare mönster än AA? :confused:
Rent knasigt ju!
 
AA??? Det var inga AA klasser där, allt gick som beginners..... Men det kan tilläggas att h*n har lite egna åsikter om mönster och liknande..... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp