5 ha GUL betes mark!!?

C

Colleen

Jag har letat efter trådar ang betesmark och maskrosor, men har inte hittat någon.
Jag har köpt en gård 14 ha. 1,5 ha är lite maskrosor ca 30cm ifrån varandra, gamal vete skörd från 2 år bakåt. 5 ha är banne mig enbart maskrosor!! Man ser kanske lite gräs där imellan men inte ser det ut som bete inte :crazy:.
Jag tänkte fråga den närmasta bonden om han kunde hjälpa mig, men jag vill inte prata med honom föränn jag har åtminstone NÅGOT hum om vad som bör göras.

Jag har sökt på nätet efter råd angående betesmark, men kan inte hitta något.
Kan någon berätta hur jag ska göra för att få maskrosorna till betes mark :) :o.
Ni kanske vet några böcker eller kanske länkar?
 
Hmmm...bor ju på gård och vi brukar köra med "betesputsen" på blommor (hundkäx mm) blir för högt men jag vet inte hur det fungerar med så låga som maskrosor. Klart är att det borde gå att göra något åt! FRåga bonden, kan inte han vet han kanske någon som kan?
 
Inte för att jag kan så mycket om vallar, men nog verkar det var läga att börja om på ny kula och plöja upp harva och vad man nu gör för markberedning innan man sår nya vallar.

Bonden vet säkert vad som ska till.
 
En variant är väl att låta hästarna äta upp maskrosorna.
Det ger gräset möjlighet att etablera sig.
 
Maskrosor trivs där det är mycket kväve i marken, så tidigare brukare har nog konstgödslat en hel del.
Man kan spruta bort maskrosorna med bekämpningmedel eller man kan hålla på att harva över marken hela sommaren med jämna mellanrum. Sedan är det dags att så in in vall om det är det du vill ha eller vilken gröda du vill ha för skörd nästa år.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 685
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp