50-50 lindor...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 558
M

Minime

Köpte nya lidor igår... 50/50 fleece o elastiska från Jacson.
Men jag måste säga att jag ångrar mej :crazy:
Först o främst skulle jag velat haft mera fleece, o sen stämde inte kardborrknäppningen riktigt, skulle velat att det var kortare mellan de båda kardborre-delarna.

Är det bara jag som lidat fel? Kan jag ha lindat för hårt eftersom fästningen inte stämde? Hur hårt ska man egentligen lida med elastiska? Brukar känna så jag kan få in ett finger eller två emellan varven...
Eller har min häst för långa o smala ben för dess lidor?!

Vet att det finns många trådar om lidor men jag blir inte klokare...

Sv: 50-50 lindor...

Jag gillar inte heller mina (inte samma märke..), tycker de är klumpiga.. Trodde det skulle vara mycket smidigare!

det är väl bara att sy på lite extra kardborre så blir det bra..
mera fleece kan man också sy på..

jag tror polaren har showmaster och jag tycker att dom är bra, dock blir det lite tjockt på smala c-ponnyben..

Jag förstår inte meningen med dessa lindor.
Personligen så skulle jag alsrig våga använda dem utan pad...:crazy:

Håller med.
Iofs använder jag inga lindor utan padd, inte ens fleece.

Nu har jag inte Jacson men personligen är jag väldigt förtjust i dessa lindor... använder endast sådana... tycker det blir mycket snyggare att linda med (är inte så bra på paddar, blir så klumpigt när jag gör det) plus att det är väldigt enkelt... men det kan ta ett tag innan man lär sig hur man ska linda på bästa sätt för att få det jämnt fördelat... Jag själv börjar lite ovanför "mitten" fortsätter uppåt och lindar sedan ner (då är hela benet lindat med fleece) och sedan fortsätter jag att lina jämnt uppåt och då är lindan slut. :banana:

Nej, det gör i oförsig inte jag heller..
Tycker paddarna är en fördel om man ska linda, lindorna i sig gör ju knappast någon nytta annars - utan i sådant fall lär det ju vara endast för syns skull som man lindar..

vilket material är det som kan bränna mot hästens ben??

hade sådana inann (fick dom) på mina passade inte kardborren heller men e va bara att spätta bort den och sy fast den längre in lr vad man ska säga....lindoren va himmla smidiga men jag föredrar att linda "som vanligt" med padd

Varför skulle inte lindorna inte göra någon nytta om man inte har padd under??? Det förstår jag inte alls....

Hästsko:
Det är om man bara lindar med elastiska som det kan bränna hästens ben.. då måste man alltid ha padd under!

Donnis skrev:
Varför skulle inte lindorna inte göra någon nytta om man inte har padd under??? Det förstår jag inte alls....

Padden fördelar trycket så att det blir ett jämt stöd och tryck, det är mycket svårt att åstadkomma med en linda direkt på benet, hur jämt man än försöker linda.

Jo det klart! Det blir väl jämnare stöd med padd kanske men det beror ju som sagt på hur man lindar.... jag tror att jag lindar bättre o får bättre stöd med 50 -50 än vad jag skulle får med padd... jag har liksom aldrig lärt mig att linda med padd... é ganska värdelös på det faktiskt... *skratt*

Hejsan! håller med.. De är fruktansvärt jobbiga att linda med.. antingen lindar man alldeles för hårt med dem för att knäppningen ska hamna rätt eller så blir det för löst så de kasar av.S:S

Dålig Uppfinning:P:banana:

Har sådana lindor från Equalityline, fungerar super! Börjar ganska högt på benet och lindar sedan bara nedåt, när jag e vid kotan börjar det elastiska.

men har alltid padd under ändå!

Har ett par andra Jacson i bara fleece som jag fick i present nångång, värdelösa eftersom kardborren e på fel ställe, går upp hela tiden, tycker man kan tänka efter lite innan man placerar ut kardborren så att de passar i varandra:mad:

Exakt. Lindar man utan paddar är det mest för syns skull ja, och lindar för syns skull gör jag inte.

Dom är jättebra! Har köpt ett par till sådana nu, kardborren kommer bra när man lärt sig linda rätt med dom! Väldigt bra lindor måste jag säga!

Jag lindar deffinitivt inte bara för syns skull... både för att det ska stöda och för att jag ska skydda mina hästars ben... jag tycker absolut att jag får det stödet jag behöver... men det är ju olika från person till person vad man tycker :bump:

Här har du en till som inte gillar dem.
Köpte en uppsättning och använder paddar under eftersom jag inte tyckte att stödet blev tillräckligt

Apo

jag tycker att lindor med fleece/elastiskt är helt värdelösa!
det finns aldrig tillräckligt med fleece för att kunna linda tillräckligt tjockt och högt på benen. håller mig till endast fleece eller elastiska med padd.

Liknande trådar

Utrustning Det står helt still i mitt huvud, det var säkert 5 år sedan jag lindade ben på en häst, så nu har jag glömt hur det är man gör.. :crazy...
Svar
12
· Visningar
5 861
Senast: attempt
·
M
Dressyr Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: Messy
·
Utrustning har köpt ett par sådana där fleece/acryl-lindor från hööks och de är som de står 3,5 meter långa. dock är fleecen jättekort enligt mig...
Svar
11
· Visningar
1 206
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka