dumma fleece/elastiska-lindor

beauspirit

Trådstartare
har köpt ett par sådana där fleece/acryl-lindor från hööks och de är som de står 3,5 meter långa.
dock är fleecen jättekort enligt mig det är precis så den räcker längs hela benet (och min häst har smala ponnyben)
innan fleecen tar slut.
när jag sen ska linda med den elastiska delen så är den så lång att den räcker upp en gång, och ner en gång.

det blir som en stor KLUMP på hans ben hur många gånger jag än lindar om.
jooobigt :mad:.

har ett par 4 meter långa fleecelindor som jag har sytt om och kortat ca 1 m och vart tvungen att flytta på kardborrefästena för att få det att stämma.
allt det för att få de att passa och jag är inte direkt duktig på att sy :crazy:.

måste jag göra det igen(?) jobbigt...
tänkte sy på mera fleece en bit till och sen korta acrylen en bit.
jobbigt jobbigt. ska inte köpa showmasters (hööks lindor) igen.
:mad:

nån som har deras fleece/acryllindor?
hur sitter de på era hästar??
 
det är bara att öva en halv miljon gånger

"har ett par 4 meter långa fleecelindor som jag har sytt om och kortat ca 1 m och vart tvungen att flytta på kardborrefästena för att få det att stämma."

varför va du tvungen att flytta på kardborrefästerna?
 
nej det beror inte på det utan att lindorna är för långa för hans små ben :(.

jo för att lindornas kardborrefästen var väl anpassade för tjocka stallbandage eller vad vet jag och "matchade" alltså nådde ihop endast om man lindat tjockt.
jag ville ha de till ridningen och då tunnare och då nådde den övre kardborredelen förbi där det ska sitta fast,
om du fattar vad jag menar :crazy:
 
Gör du så att du börjar längst upp på benen, högsta punkten som lindan ska vara, sen så ska fleecen gå så långt ner du vill ha den, till kotan...å därefter ska den elastiska delen gå tillbaka ända upp...

det är bara träning träning å träning...
 
Det är därför jag kör med paddar och helelastiska lindor! :D Gillar inte den kombinerade varianten. Tror inte att det "räcker" med fleece underst, har faktist paddar (ganska tunna) även under vanliga fleecelindor.
Jag har provat hööks showmaster paddar och showmaster elastiska m kardborre och de är suveräna! :bow: Blev glatt överraskad faktist. Så pass överraskad att jag köpte en omgång paddar och lindor till. :love: Och fler lindor blir det....

//Alice
 
men problemet är att fleecen inte räcker ända ner utan jag måste verkligen kämpa för att linda den så glest som möjligt ( :mad:) och sen så är acrylen för lång så den räcker vägen upp och ner en gång och då ser det ut som han har stora bollar på benen :crazy:.

han har små, korta och smala ponnyben så det kankse är därför,
men då borde fleecen räcka ännu mindre till en stor häst :confused:
 
hur långa ben har din häst egentligen?? :) haha...
näe skojja bara... ja det är svårt att förstå när man inte kan se i verkligheten...
men jag har dock aldrig haft några svårigheter att anpassa benlindorna efter hästens ben...
 
hehe.. de är faktiskt små :smirk:. han har ponnystorlek på alla benskydd osv så...

jag har bara dessa par men ska ta och testa ett annat märke, det kanske passar bättre :)
 
jo har velat haft det jag med bara att paddarna kostar 160 spänn och lindorna likaså.
har bara dragit mig för att göra det :crazy:.
har du de där ribbade paddarna från hööks, de små?
så de är bra? inte för tjocka?
 
haha... :) okej...

gör det!! jag menar du kanske fick ett par felkonstruerade?! :)

ta med dig dom gamla och mäta!!
 
Ja, jag har de ribbade för 129.-. De är lite tjocka, men det tycker jag inte är något problem faktist. De är lagom tjocka.
Lovar, lindor och paddar är värda varje krona! Som alla elastiska töjs de ju ut nere vid kotan, men de gör ju alla.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
1 960
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ja, vilka märken ska man köpa? Har ett par ShowMaster som är kanonbra, lagom elastiska, bra material (ganska slätt och lite tjockare)...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: bigganl
·
C
Utrustning Ikväll så slog det mej en tanke. Jag har ett par korta lindor (elastiska) på typ 2 meter som är väl korta till Chebb. Dock har han...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Cita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp