Det är ju bara trams. Du hör uppenbarligen till dem i tråden som tycker att det är viktigt att skita ner målsägaren.
Tycker du att deras uppförande ska lämnas helt utanför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju bara trams. Du hör uppenbarligen till dem i tråden som tycker att det är viktigt att skita ner målsägaren.
Jag tycker inte att Rocky skulle släppts fri, jag tycker han kan få bli ett bra exempel på en jäkla dålig livsinställning som vi måste stävja i världen
Rätten kommer ju titta på om det förelåg rätt till nödvärn.Tycker du att deras uppförande ska lämnas helt utanför?
Kan du förtydliga var du menar att vissa länders medborgares barndomstrauman ska vara mer " acceptabelt". Mer acceptabelt än vad och i vilket sammanhang? Ingen har talat om överseende pga barndomstrauman här eller har koll på vad de inblandade eventuellt kan varit utsatta för.Den jäkligt dåliga livsinställningen kan bero på- som hos väldigt många andra i värden- att man är född in i ex tung kriminalitet ( rent allmänt många am rappare( vet ej hur det är med asap)) droger, slagsmål, hot.
Jag håller med dig om stävja etc men att vissa länders medborgares barndomstrauman ska vara mer " acceptabelt" och få mer " förståeelse" känns märkligt o typ dubbelmoral.
Varför ska jag tycka något om det? Rättssystemet är troligen kapabelt att avgöra om de gjort något brottsligt eller inte, och om deras uppförande gjort att de tilltalade kan hävda nödvärn.Tycker du att deras uppförande ska lämnas helt utanför?
I journalkopior från sjukhuset som finns i FUP står det att han har fraktur på revben.Inga brutna revben.
Tycker du att deras uppförande ska lämnas helt utanför?
Bra att du informerar en åklagare om det.Tidigare domar angående narkotikabrott och knivskärning är relevanta på så sätt att det ökar trovärdigheten för den åtalades påstående om hur målsägande uppträdde.
Jag gav infon i tråden och inte till åklagaren. Att säga att tidigare domar om narkotikabrott och knivskärning inte har någon som helst betydelse är felaktigt.Bra att du informerar en åklagare om det.![]()
Inte jag heller. Förstår helt enkelt inte varför någon som inte har yrkesmässig anknytning till fallet skulle ha behov av att göra det - det överlämnar jag med förtroende till rättsväsendet.Ska tilläggas att jag har varken sett filmerna eller läst fup
Det finns ju dock flera vittnen så jag tänker att deras uppgifter har mer relevans.Tidigare domar angående narkotikabrott och knivskärning är relevanta på så sätt att det ökar trovärdigheten för den åtalades påstående om hur målsägande uppträdde.
Då tycker jag att du ska läsa åklagarens inlägg en gång till. Särskilt början: ”Deras uppförande ska lämnas utanför såvitt det gäller prat om tidigare domar eller "talang för slagsmål". Frågan om nödvärnsrätten fokuserar enbart på vad händer på denna plats, vid exakt detta tillfälle:”Jag gav infon i tråden inte till åklagaren. Att säga att tidigare domar om narkotikabrott och knivskärning inte har någon som helst betydelse är felaktigt.
Fast jag tycker faktiskt att det är bra om folk läser FUP:ar och i synnerhet domar. Man lär sig en del om hur rättssystemet fungerar. (I det här fallet har jag dock inte läst, det är inte särskilt intressant)Inte jag heller. Förstår helt enkelt inte varför någon som inte har yrkesmässig anknytning till fallet skulle ha behov av att göra det - det överlämnar jag med förtroende till rättsväsendet.
Jag tycker du istället skall fundera över vad jag skrev så inser nog även du att det inte är så enkelt som att tidigare domar helt saknar betydelse.Då tycker jag att du ska läsa åklagarens inlägg en gång till. Särskilt början: ”Deras uppförande ska lämnas utanför såvitt det gäller prat om tidigare domar eller "talang för slagsmål". Frågan om nödvärnsrätten fokuserar enbart på vad händer på denna plats, vid exakt detta tillfälle:”
Övervåld är aldrig okej, någonsin. Även om man ibland kan ha tankar om vad man hade kunnat göra mot någon som beter sig på ett visst sätt så är det aldrig okej att agera på dom tankarna. Så lite våld som möjligt för att försvara sig och hålla undan någon, är det mer så får man också ta ansvar för det man gör.Du menar att oavsett hur någon beter sig så är alltid sådant övervåld inte ok?
Jag förstår inte det här, det är väl ingen som tycker deras beteenden var okej. Dock så är det fortfarande inte försvarbart det som hände. Man får helt enkelt inte agera på det sättet oavsett hur störig och provocerande någon än är.Tycker du att deras uppförande ska lämnas helt utanför?
Tidigare domar angående narkotikabrott och knivskärning är relevanta på så sätt att det ökar trovärdigheten för den åtalades påstående om hur målsägande uppträdde.
Kanske, men knappast när det finns filmat material som visar hur alla inblandade uppträdde. Jag gissar att tidigare bravader inte spelar någon roll alls här när händelseförloppet är tämligen klart och gärningsmännen och den utsatta uppenbarligen inte känner eller känner till varandra?Tidigare domar angående narkotikabrott och knivskärning är relevanta på så sätt att det ökar trovärdigheten för den åtalades påstående om hur målsägande uppträdde.