AA möten. Hur går dom till?

pepp

Trådstartare
Jag behöver hjälp... orkar inte göra ett anonymt nick...
Nån här som har erfarenhet av AA möten? Hur går det till när man kommer dit som ny? Måste jag prata inför alla?

Mitt beroende påverkar (tack och lov) ingen annan, inte mitt jobb eller så. Men det påverkar ju mig, och jag börjar bli orolig för att min kropp kommer lägga av så småningom.
 
Jag har faktiskt gått på AA möten två år i rad. Men jag var med som anhörigstödjare och vän.
Oavsett, jag fick enormt positiva upplevelser på dessa möten, framförallt för den gemenskap, och den totala frånvaron av förakt, alla var lika, alla var där av samma anledning, och alla förstod varandra och varandras problem. Att vuxna människor sitter så och helt öppet delar sina problem, sin ångest och sina trevande tillbaka till ett drogfritt liv var väldigt starkt. och stoltheten de kände när de fick sina utmärkelser.
Så jag skulle verkligen rekommendera att du ger det en allvarlig chans, det värsta som kan hända är ju att det inte fungerar för dig, ingenting kan ju bli värre av att försöka.
all lycka till :heart
 
Jag har faktiskt gått på AA möten två år i rad. Men jag var med som anhörigstödjare och vän.
Oavsett, jag fick enormt positiva upplevelser på dessa möten, framförallt för den gemenskap, och den totala frånvaron av förakt, alla var lika, alla var där av samma anledning, och alla förstod varandra och varandras problem. Att vuxna människor sitter så och helt öppet delar sina problem, sin ångest och sina trevande tillbaka till ett drogfritt liv var väldigt starkt. och stoltheten de kände när de fick sina utmärkelser.
Så jag skulle verkligen rekommendera att du ger det en allvarlig chans, det värsta som kan hända är ju att det inte fungerar för dig, ingenting kan ju bli värre av att försöka.
all lycka till :heart

Tack för svar :) jag är dock orolig för att jag kommer måsta sitta där och prata om mina problem inför alla första gången.
Vill helst hålla mig i bakgrunden....
 
Jag har varit med som anhörig en gång, min sambo är nykter sedan 10 år och brukar gå på möten i bland. Han har alltid pratat fint om AA och att de verkligen är en gemenskap! Och att de finns få om ens inga andra sammanhang där han känner sig så odömd. Man behöver inte prata! Först när vi kom dit så var de en som ”höll” i mötet, han välkomnade och läste något i stora boken, jag tror det var något tema för de mötet men kommer inte ihåg vad de var. Sedan fick alla prata och ville man inte så var de bara att säga att man stod över. Eftersom jag var med för första gången så var de nån som pratade utifrån hur anhöriga kunde uppfatta det hela. Alla var jätte välkomnade, även fast jag inte var där i form av alkoholist så var jag nervös, så förstår så om du känner dig nervös och verkligen modig initiativ! Ofta om det är nån som är ny så brukar nån av de andra komma fram och prata lite enskilt/extra med den för att välkomna😊
 
Det är bara att dyka upp @pepp :):up: De flesta möten brukar öppna med att fråga om någon är på sitt första möte, och finns någon brukar man ha ett lite speciellt möte för att välkomna in den/de nya i hur det fungerar. Man måste inte alls prata om man inte känner sig bekväm eller redo. Det räcker med att säga sitt namn och att man väljer att bara lyssna. Det är vanligt att man inte delar på sitt första möte, och många delar inte på sina tio första möten, eller alls om det inte känns bra. Bara att lyssna och känna att alla närvarande kämpar och vet hur det är kan göra gott. Det brukar finnas speciella kvinnomöten att gå på också då det känns bättre för vissa.
Är man inte troende kan de kristna undertonerna verka lite udda i början, men du förväntas inte bli religiös eller konvertera, utan alla får tro som de vill.
 
Tack för svar :) jag är dock orolig för att jag kommer måsta sitta där och prata om mina problem inför alla första gången.
Vill helst hålla mig i bakgrunden....

Ingen personlig erfarenhet av AA-möten, men vill bara säga att du väljer hur mycket och vad du berättar. Antagligen behöver du presentera dig, typ "Hej jag heter Pepp". Och om du vill kan du ju lägga till "Jag är jättenervös för det här och det var jobbigt bara att ta sig hit, så jag orkar inte prata mer just nu".


Jag hoppas du inte tycker att jag klampar in för mycket i din personliga sfär nu (och om jag gör det så är det helt okej att be mig dra åt h-e), men jag har läst ganska många av dina inlägg i dejtingtråden, och jag får en känsla av att du är en person som lätt blir utnyttjad av andra, och som verkar vara lite utlämnad till vad andra gör, tycker, vill osv. Det betyder inte att du gör något fel, men kanske skulle du må bra av att stå upp för dig själv lite mer? Sätta dina egna gränser, välja själv hur mycket av din person som du ger till andra. Och det gäller även vad du väljer att säga på ett AA-möte såklart. Du väljer, du bestämmer, du är den person som har ensamrätt på att vara just du!

Jag önskar dig all lycka, det är ett modigt steg du tar!
heart[1].png
 
Jag behöver hjälp... orkar inte göra ett anonymt nick...
Nån här som har erfarenhet av AA möten? Hur går det till när man kommer dit som ny? Måste jag prata inför alla?

Mitt beroende påverkar (tack och lov) ingen annan, inte mitt jobb eller så. Men det påverkar ju mig, och jag börjar bli orolig för att min kropp kommer lägga av så småningom.

Jag har inte någon fakta att komma med men ville bara säga att du är stark som vågar ta tag i det :heart
 
Tack alla :) vi ska inte ropa hej ännu dock. Jag ska se om jag kan få med mig nån vän som stöd kanske...
Det finns kvinnomöten har jag sett, de är bara 1 gång i veckan. Men det kanske vore nåt. Jag vet att min senaste dejt går på de andra mötena så det känns inte jättekul...

@Roheryn ingen fara! Jag delar ju med mig väldigt öppet :) och det stämmer. Är nog alldeles för snäll, och förlåtande för mitt eget bästa.. 🙄
 
Tack alla :) vi ska inte ropa hej ännu dock. Jag ska se om jag kan få med mig nån vän som stöd kanske...
Det finns kvinnomöten har jag sett, de är bara 1 gång i veckan. Men det kanske vore nåt. Jag vet att min senaste dejt går på de andra mötena så det känns inte jättekul...

@Roheryn ingen fara! Jag delar ju med mig väldigt öppet :) och det stämmer. Är nog alldeles för snäll, och förlåtande för mitt eget bästa.. 🙄

Att ha ett stort hjärta är inget fel :heart Det gäller bara att balansera det så man inte blir utnyttjad :)
 
Jag har varit på ett par möten som anhörigstödjare. Jag är helt övertygad om att AA samt behandling har varit min persons väg till överlevnad och ett mycket gott liv. Mötena är respektfulla på alla sätt. Jag hoppas att du också kommer uppfatta dom som just respektfulla och att det finns en fin sammanhållning och att man inte tittar snett på någon som är där. Det kan vara både grannar, vänner och bekanta - min uppfattning är att det finns en stark kultur av att vad som händer på mötena (vem som är där osv) stannar på mötena och snackas inte om utanför den sfären.

Det svåraste steget är att ta det första - att förstå att där finns ett problem och faktiskt börja ta i det. Heja dig!
 
Jag har bara vart på ett amerikanskt AA möte då en vän "over there" numer är drogfri och alkoholfri, hon går på båda mötena men just den här gången fanns bara ett AA möte i närheten.

De har möten som är "öppna" där vem som får följa med och även stängda där de bara är NA eller AA som är välkomna.

Iaf... Jag va jättenervös och då är jag inte ens i riskgruppen själv, men tänkte lite att "här kommer jag å mår så bra å bara vill se hur det är" ... Nu är förvisso min pappa ALKOHOLIST (big time) så jag är ju ändå väl medveten om problemen. Men alla tog emot oss med öppna armar (första gången på det här stället för min vän med) och det var några nya med och det va "stammisar" ...

Så om man va ny så måste man ändå ha fått ett "bra" intryck kände jag att det va mer "ok det här va inte så illa, hit kan jag gå igen"

Min enda och i mitt fall tyvärr stora invändning är just att det bygger VÄL mycket på tro. Alltså på Gud. Och jag är inte alls religiös. Jag älskar att gå i kyrkor och se religiösa inslag där det inte är "in your face" och tyvärr för min del blir "programmet" väl mkt "in my face"

Men "programmet" är ju bara den del där de tar upp själva AA stöttestenarna mm, mest gick ju ändå mötet ut på att de som ville och kunde "pratade av sej" ... Gav med sej av sina upplevelser och då hur de gått igenom skit för att vara där de är nu, hur de ljugit/stulit för sina närmsta mm.
Så det är "upplyftande" att se vilken självinsikt de har fått. Medans de nya som såklart inte kommit dit än ändå får höra att "det finns en framtid" ...
 
Jag har hållit i AA-möten, för länge sedan, under min socionomutbildning.

Ingen tvingas att prata, det har varit en god stämning som deltagarna har känt sig trygga i. Många som varit väldigt reserverade i starten har blivit de som pratat mest. Stämningen har varit mycket tillåtande, alla har varit medvetna om att de inte är ensamma om att ha svårigheter som de försökt hantera med droger av olika slag.

Jag känner också flera som har blivit hjälpta, känslan om att man inte är ensam, inte sämst i hela världen, utan man delar sina svårigheter med andra som befinner sig i liknande situation, har varit till stor hjälp och gett trygghet.
 
Jag behöver hjälp... orkar inte göra ett anonymt nick...
Nån här som har erfarenhet av AA möten? Hur går det till när man kommer dit som ny? Måste jag prata inför alla?

Mitt beroende påverkar (tack och lov) ingen annan, inte mitt jobb eller så. Men det påverkar ju mig, och jag börjar bli orolig för att min kropp kommer lägga av så småningom.

Jag vet inget om AA-möten. Men jag ville säga att jag tycker du är så duktig och modig som tar tag i det här. Du är ju värd att må fantastiskt! ❤️
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 540
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 628
Senast: mars
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 230
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp