Aaaaahhhhh!

Ingela_S

Trådstartare
Jag tror jag får anfall på vår spångrep!! Eller rättare sagt, den tredje (snart fjärde..) i ordningen sen i juli.:crazy: Hur tusan får man de där sakerna till att hålla?? Inte nog med att spånen är dyrare än halmen redan från början, sen måste man dessutom köpa nya redskap var och varannan månad... Är det nån som har nåt tips på hur man får dem att hålla? Vi mockar två spånboxar om dagen plus lite skit i hagen ibland. Har den smalaste varianten av grep, en sån där svart i plast och med rött skaft. Kan man hitta spångrepar av metall nånstans? En sån hade kanske hållt lite längre... :idea:

Sv: Aaaaahhhhh!

Joooo....det finns eller åtminstone fanns i metall förut för det har jag sett men då hade dom inga kanter alls.

Jag brukar ta upp kiss och stora bajshögar med en halmgaffel och sedan sila med en vanlig grep. Det tycker jag fungerar bra, det blir inte lika mycket slitage på grepen när man slipper bända för att få med sig kisset.

jag har den "dyra" från börjes o den e kanon helt enkelt! Håller super o är helt underbar o mocka med! :love: Kostade visserligen men de va de värt :angel:

SnigelEffekt: Dyra..? Hittade en för 45, och den liknade vår (-a), fast vi har den som är mindre, 25 cm bred eller nåt...

sara: håller verkligen det blöta spånet ihop så bra att man får upp det på en halmgrep..? Ska genast testa..!

Fortfarande Grevinnan: du har sett en sån, alltså?! Det där med kanterna låter ju besvärligt, men annars borde ju en sån hålla och tåla betydligt mer, tycker jag..

Man tar d försiktigt :D

Man brukar vänja sig efter ett tag i början knäcker man dom hela tiden, gäller att inte lyfta för tungt och inte köra in dom i väggen eller i hålor på golvet.. Då brukar våra hålla lite längre iaf (och vi mockar ca 2-3 boxar per grep) Plus att dom används till att skrapa i halmboxarna..

Vet inte, ni kanske inte redan gör så, men hos oss brukar d funka så här iaf, alltid nya som inte är vana att mocka med dem som knäcker dem.. Bör tilläggas att dom är känsligast i början innan dom har blivit lite nerslitna..
Lycka till! ;)

????
Hur gör ni?
Min Aubiose höll i runt 15 år, och då bytte jag ut själva grepen. Skaftet håller fortfarande.....

Vet inte riktigt, men de 7-8 åren jag har mockat åt olika hästar, med olika former av strö osv. har jag hittills aldrig varit med och orsakat så att en grep har gått sönder. Förstår inte hur du lyckas ? :confused:

Likaså är det ibland många i stallet som råkar ha sönder grepen, har hänt att både skaften och själva grephuvudet gått sönder.

Aubiose är ju lite dyrare, kostar väll runt 300-400:- och dom är grymt bra! Håller hur länge som helst, även bland folk som brukar tendera att på något vis ha sönder sina billiga vanliga spångrepar ;)

Får nog säga samma sak, min första Abuiose köpte jag -90 vill jag minnas, den har jag fortfarande kvar o mockar dagligen med i stallet, de är den minsta modellen, sen några år senare köpte jag en något större som jag har ute på lösdriften till ponnisarna, den mockar jag också med dagligen, o vintertid har skitarna ofta frysit men jag hackar loss dem med grepen, inte har den gått sönder för det....:smirk:

Svarar alla här då..

Tjaa, inte vet jag hur vi lyckas.. :D Att det är de nya som inte har fått in vanan än kanske kan stämma.. Vi är iofs bara tre som använder spångrepen, men innan har vi varit vana att mocka i halm i 8 år (blev tvungna att byta pga stallägaren). Men det kanske tar mer än några månader för att skaffa sig rätt handlag.. :crazy: Originalgrepen köpte vi med metallskaft och allt, sen har vi bara behövt byta ut plastgrepen längst ner. Nu har det börjat knaka betänkligt när man mockar så snart är det väl dags igen.. Hmm, man kanske skulle skriva ner lite "ordningsregler" och skötselanvisningar till den stackars grepen.. :angel:

MalanMjöl skrev:
...och vi mockar ca 2-3 boxar per grep...

2-3 boxar per GREP lät lite lite.., tom värre än vi.. :angel: :D

MalanMjöl skrev:
.. Bör tilläggas att dom är känsligast i början innan dom har blivit lite nerslitna..

Nedslitna..? Det tillståndet har vi aldrig uppnått.. :eek: :D

Jag har en dyrare variant med lättmetall skaft...och den har jag haft i snart fyra år..Mockar 3 boxar varje dag och även alla hagar när dom rensas...även vintertid....Syns knappt att den är använd . Köpt på granngården för kring 350-400 kronor...Värd vartenda öre ....Ska kolla märket men Kanske är det en sån där Abuiose....

Förmodligen en Fiskars. Superbra och superlätt och håller dessutom länge.
Köpte nyligen ett nytt grephuvud till den och tog ett sånt med kanter på. Skitbra. Finns ett sådant i Hööks för halva priset men den kvaliteten vet jag inte något om.

jjeg: som sagt, skaftet är inget problem.. :crazy:

A-K.Eng: Ahaa, så Fiskars har också spångrepar..? I plast då, eller? De brukar ju ha bra kvalitet på sina grejer..! Vi har inte köpt våra grephuvud på Hööks, men det är samma pris där vi köper, så den kvaliteten kanske inte är den bästa från början.. :p

Aubiose greparna är jättebra :bow:
Har till och med mockat halmbox med den som finns i stallet, den är jättebra och hållbar.
Har mockat med någon billigare variant med som min kompis hade, den blev ju böjd som ett U bara man lyfte i en normal bajshög :crazy:
Vi fick låna en annan för det funkade inte.

Det är inte ni som mockar ovanligt hårt - det är de smala greparna som är sämre. När vi bytte till de bredare i stallet där jag står så höll dom nästan hur länge som helst. De smala gick sönder hela tiden.

Då min sambo är formverktygsmakare så har jag ju lärt mig en del om plast och kan misstänka att formen de använder för de smalare greparna har en förträngning så att plasten blir lite tunnare på ett visst ställe och därför går de sönder lättare. De breda håller bättre.

Dessutom har jag med sido- och bakstycken så då håller de ännu bättre.

/Camilla

Ingela_S skrev:
Jag tror jag får anfall på vår spångrep!! Eller rättare sagt, den tredje (snart fjärde..) i ordningen sen i juli.:crazy: Hur tusan får man de där sakerna till att hålla?? Inte nog med att spånen är dyrare än halmen redan från början, sen måste man dessutom köpa nya redskap var och varannan månad... Är det nån som har nåt tips på hur man får dem att hålla? Vi mockar två spånboxar om dagen plus lite skit i hagen ibland. Har den smalaste varianten av grep, en sån där svart i plast och med rött skaft. Kan man hitta spångrepar av metall nånstans? En sån hade kanske hållt lite längre... :idea:

aha, du är en grepmördare :devil:
Vi har haft ett antal sådana i stallet men som tur är så har vi fått bukt på problemet.
Det är inte greparnas fel utan användarna... :angel:
hade själv en grep i 10 år. Mockade dagligen 2-5 boxar och det var stor sorg när den slutligen gick sönder.

Säger som många andra Fiskars eller Aubiose. jag har testat både dom och dom där billigare som ligger runt 100 lappen.
Det är absolut värt att betala ett par hundralappar mer för grepen. Det är mycket bättre kvalitet och grepen känns stadigare och mocka med. Prova en och jag tror du märker skillnad redan första gången.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två minishettisar i en spånbox och den är inte så rolig att mocka.... Jag har en nojja och det är att allt spån i alla boxar...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Dorinda
·
B
Utrustning Har hästarna på halm men har inte hittat någon bra grep som fungerar. Den ena damen trippar ovanpå bädden och därinne ligger det fina...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Zenith
·
S
Träning Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!? Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 919
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka