Aaaaahhhhh!

Sv: Aaaaahhhhh!

En aubiose e de! Haha visste att de va ett märke på den, kom bara inte ihåg va de va :angel: Den e allafall underbar precis som så många andra tycker :love:

Vi har sådana med röda metallskaft. De har hållt hur länge som helst... Möjligtsvis har vi bytt ut själva plasten (pinnarna) för en pinne gått av. De är lätta också, finns en grå i stallet men den är tyngre, också i metall.
Tycker de är jättelätta att använda.
Tänk på att inte lyfta för tung för då kan ju skaften gå av, och om man lyfter tungt brukar jag helt enkelt försöka göra det så fort som möjligt. Man känner ju när den kan ge vika, då får man ju helt enkelt putta av lite från grepen så den inte går sönder. Good luck ;)

Camilla: Ahaa, vi har resonerat som så att på den bredare får man plats med mer skit, dvs det blir tyngre.. och borde gå sönder lättare. Men vi kanske ska testa en bredare då..!

Vimsan: Harkel.. ok, erkänner mig lite skyldig.. :o (men inte ensam, vi är faktiskt tre om grepen..!) Men vi mockar faktiskt inte sååå häftigt.., skiten tas ut varje dag och blött spån var tredje... Och min häst lägger allt på samma ställe så man måste inte ens rota efter det.. *Försöker skylla ifrån mig lite fint..* :angel:

shampiz: Jo, om jag kan få med mig de andra i stallet så kanske vi kan testa att investera i en sådan. Får bli nästa gång jag är hos mormor i Eslöv då, det är väl där den närmsta Granngården finns..

Chili: Kan skaften gå av..? :eek: DET har däremot inte hänt hos oss.. Det är inte ens pinnarna som går av (bara första gången..), det var den breda plastkanten som pinnarna sitter fast i som rök förra gången.. Då lämnade vi faktiskt tillbaka grephuvudet och fick ett nytt.. Fast nu är där en spricka på samma ställe igen, men denna har hållt längre så då kan man kanske inte räkna med att få en ny igen.. :crazy:

Jag hade precis som du sönder flera grephuvuden på kort tid. Köpte nya stup i kvarten. De sprack alltid sönder på samma ställe, strax nedanför skaftet. Då visade det sig att det fanns en dyrare variant för 225:- istället för runt 50-lappen. Den dyrare varianten var förstärkt just där. Nu har jag haft samma grep i snart 2 år:banana: :banana: . Har handlat hos lokal handlare som beställer hem sina grejor genom B*le.

Jag har en Fiskars grep den är kanon bra!!! Men den har krockat med en bil så några pinnar är av.... Men jag har fått för mig att det är stål innuti pinnarna.... Men jag är inte säker...

Tack för tipset! (till alla er andra också..!) Det låter som om vi skulle behöva göra en större investering, som förhoppningsvis håller.. Får ta en tripp till Granngården, det finns inte så mycket annat här omkring..

Haha ja skaften kan gå av om man mockar en box med halm och funderar på att lyfta upp all nerkissad halm med en grep i plast... (inte jag som provat, mina står på spån)

Kollade igår i stallet, det var visst Aubiose vi hade och de har aldrig gått sönder :love: *rekommenderar*

Jaha.. nu är den död...:devil: Konstigt nog var det inte jag som pajade den (inte slutgilitigt i alla fall..) den här gången heller.. Men någon vänlig själ hade lagt förband om den med balsnören, så jag kunde mocka lite försiktigt ändå..:p Har lagt fram förslaget om att köpa en dyrare variant till "juryn" (dvs de andra två i stallet), får se om de går med på det.. *hoppas, hoppas* :D

Åh, vad jag känner igen det där med balsnöres-förband. Och hur man står där och petar "med STÖRSTA, MÖJLIGA försiktighet", gärna i samband med strömavbrott också samt att man just den dagen har superbråttom.
Dock är det slut på sådana ljuvliga situationer nu.....peppar, peppar.

hade samma problem hemma i stallet för ett par år sedan. då upptäckte jag att de andra använde greparna när de krattade ut spån när mockningen var färdig. jag bad dem använda riktig kratta till det istället och efter det har jag inte behövt köpa ny grep. Det är 2,5 år sen nu. Se till att alla använder spångrep OCH kratta så¨är nog problemet löst.
Vi har den billiga varianten av grep (breda) från Börjes, så det behöver inte vara dyra grejer. Kan tillägga att jag skottar snö med den också utan problem.

Senast ändrad:

Vi har ngn medelvariant, 125:-, höll jättebra innan sambon fick för sig att mocka snö med den. Nuvarande håller jag hårt i. De billigare varianterna håller inte så länge, enligt min mening, bättre att satsa på en lite dyrare. Alla varianterna testade både med halmmockning, lövkrattning och så *suck* snöskottning.

MisterLillen: Haha, preciiiis så är det!! :p

Skaune: Det var hagmockning vi köpte spångrepen till från första början, när vi fortfarande fick ha halm till pållarna. Det konstiga är att DÅ gick den inte sönder.. Vad har ni när ni mockar i hagen då? En vanlig grep funkar ju inte, och skyffel är ju värdelös.. :crazy:

bigganl: Okej, erkänner mig lite skyldig där faktiskt.. :o Men nu har jag tänkt försöka införa krattan som med-redskap vid mockning. Annars får de andra köpa nya grepar i fortsättningen..!

mizz: Ha okej, snö har vi inte gett oss på än..! Fast det brukar bara vara jag som försöker skotta lite i stallet, så jag tror att jag kan hindra ett sådant öde för vår spångrep..! :D

Hm, vi har de billigare (tror jag?) men de breda då och vi både mockar, krattar ut spån och ibland rakar vi till gödselhögen med dem och de håller för detta så länge det är normal hantering.

Det enda som blir med de billigare är att piggarna slits ner mot betonggolvet efter en tid så grepen blir kortare och kortare... :)

Vi brukar använda den, men det är just då den gick sönder. Färre och färre tänder blev det. Den är ju helt klart det smidigaste redskapet så länge den håller...

Camilla_H: Nedslitna piggar..? Så länge har vi aldrig lyckats ha en spångrep... :o

Skaune: Vi har nog aldrig lyckats bryta av några av tänderna.. Det är den breda plastkanten som tänderna sitter fast i som knäcks... Men nu är en ny på gång igen, den fjärde i ordningen. Undrar hur länge den kan tänkas hålla.. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har två minishettisar i en spånbox och den är inte så rolig att mocka.... Jag har en nojja och det är att allt spån i alla boxar...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Dorinda
·
B
Utrustning Har hästarna på halm men har inte hittat någon bra grep som fungerar. Den ena damen trippar ovanpå bädden och därinne ligger det fina...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Zenith
·
S
Träning Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!? Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 919
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka