ÅÅÅÅH, Jag blir så trött..

attempt

Trådstartare
Nu har jag provat nästan tusentals olika westernsadlar till min häst. Ingen passar. SUCK! :confused: :crazy: :cry: :(
Jag hade ute en sadelinpassare idag som sa att travare är de svåraste hästarna att passa ut sadel till, och att man får hålla på att prova sadlar i evighet innan man hittar en som ligger bra. (oftast)
Jag ska ju på clinic den 20 maj, men har lånat min kompis bomlösa sadel, så det löser sig. Men sen då?
Jag funderar på de här bomlösa westernsadlarna, är det någon som har någon koll på om dom är bra?
Tacksam för svar.

Sv: ÅÅÅÅH, Jag blir så trött..

Det TAR tid att hitta w-sadel om man vill ha en som ligger bra. När vi letade till arabdamerna så provade vi halva grannskapets sadlar för att hitta någon modell som passade. Till den ena så var en vi provade till salu, och när den passade så köpte vi den trots att den var lite för dekorerad för våran smak (men man vänjer sig fort vid mycket silver :D ). Till den andra hittade vi en modell som passade men just det exemplaret var inte till salu, hittade då en likadan på annons som skickades ner med bussgods och som sedan köptes.

Har inte testat någon bomlös, men tänk på att den måste ha bom för att räknas som w-sadel på tävling. Förr eller senare brukar man vilja tävla, även om man inte tror det när man börjar.

/Ida

Min kompis hade inte så stora problem att hitta en välpassande westernsadel till sitt varmblod, men det beror ju iofs på hur hästen är byggd. På hennes häst så satt en Dakota Reiningsadel jättebra! :)

Jag har en Dakotasadel till min häst också, och min gamla Dakotasadel sålde jag också till en tjej som har ett varmblod, så har du inte provat en Dakota så kan det ju vara ett tips!

Måste det vara en westernsadel? Hur ser h*n ut över ryggen?

Beställ inte utan gå till en butik och be att få låna hem några sadlar eller en åt gången och prova dig fram.

Jag försökte med en westernsadel på min häst, den låg bra utan pad och så vill jag ju inte rida.

Orkidébarn skrev:
Jag försökte med en westernsadel på min häst, den låg bra utan pad och så vill jag ju inte rida.
Eh, om sadeln låg bra utan pad så brukar den passa även med pad. Eller hur menar du?:confused:

prova www.montsegur.se

det finns westernmodeller där, som inte kostar skjortan... Jag rider med en Trappeur på min nyinridna varmblodstravare, och den ligger jättefint:) skall nämna att jag har samma sadel till min jätterunda bruksnordis, fast med annan pad...funkar lika bra det!

Kaupre ridsport kommer att få in en western sadel med läderbom...
Kanske är nått för dig...
Bomlösa western är tydligen inte godkännda att tävla i just för att dom inte har någon bom men det står inget om att sadeln inte är godkännd om det är läderbom i den. Läder bom är ju en bom och då är det tydligen ok att tävla.
Håller inte på med western själv, har fått denna info genom en vän som tävlar western.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 254
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Sorgsen
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 088
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka