Aachen eller Pullar??

Sv: Aachen eller Pullar??

Lollan skrev:
Oj jag blir förvånad över hur många som tycker pullar är snyggast! Jag får nog nästan tänka om! Det får bli ett pullar!! :)

Hur omogen får man vara egentligen? :smirk: Man kan inte välja nosgrimma efter vad som är snyggast utan den hästen trivs bäst med. Tror faktiskt din stackars häst skiter i vilken nosgrimma som ser snyggast ut.

Sedan tycker jag överlag att det bara är dumheter att snörpa ihop hästens mun med en massa remmar. Men jag måste erkänna att min egen grålle trivs bra på pullar med sitt hoppbett. Dock är han en häst som till vardags går utan nosgrimma och kan kontrolleras alldeles utmärkt med detta.

Förstår inte varför så många ska krångla till det.. och särskilt säga något så banalt som "Jag tar den nosgrimma som är snyggast". I mina ögon är det nog mer lämpligt att skaffa en my little pony ist för en riktig häst. :mad: Det är ju så "coolt".. :crazy:

Jo, jag fattar också att om hästen gapar så är det något som är fel jag har inte helt pantad. Men jag har hört, obs, jag har hört att man alltid ska ha nosgrimma för att tränset "sitter stabilare".

Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Men om det inte var bra för någonting så tycker man ju att det borde vara fler som inte använder nosgrimma...

KL

det finns även en krönika i några nummer tillbaks i Ridsport, som kommenterar just den "gröna vågen" med att var och varannan person ska rida utan nosgrimma nuförtiden, och problem det skapar med ridningen.

bara ett perspektiv för att vända på det.

Centaur skrev:
Jamen om man har nosgrimman helt lös så spelar det knappast någon roll vilken sort det är.... Blir som att diskutera om smala eller breda pannband är bäst. Jag tar av o på min nosgrimma utan ens att spänna upp den, så löst sitter den....:p

Därför tycker jag inte alls man kan jmf vilket träns som är snyggast med vilken sadel som är snyggast, sadeln sitter man ju i så den blir ju "väldigt hårt spänd" om vi håller oss till nosgrimma-terminologien... ;)

det har du absolut en poäng i! :bow:
dock tycker jag inte pannband är direkt jämförbart med just nosgrimman, då 95% av befolkningen spänner åt den för kung och fosterland.
jag kör samma stuk som du ungefär.....

Senast ändrad:

Usch ja, jag förstår inte hur man har samvete att dra åt så hårt som dom flesta gör. Tänk vad ont det måste göra om hästens nos. :crazy:

Har även reagerat över att många pullback-nosgrimmor är så korta så man tvingas att spänna hårt (eller ja, hårt i mina ögon, vanligt eller löst i andras kanske). Men jag ersätte den bakre remmen med en snokrem, så nu är den hästvänlig. ;)

Han har inte stort huvud heller, alla andra delar av tränset är på näst innersta hålet typ..

eeeh ursäkta, men du vet INGENTING om hur jag spänner min nosgrimma, som Centaur skrev, spänner man nosgrimman löst så är det knappt nån skillnad nosgrimmor emellan eller att inte ha nån alls!!
Fungerar min häst bra på både Aachen o Pullar är det väl upp till mig som människa att välja.
Och nej jag tror inte han bryr sig om vilken nosgrimma han har när det är rent estetiskt! Jag tar mig då friheten att välja efter utseendet!! Men jag kanske är elak då??? :crazy: :smirk:

Nosgrimmor har den underbara effekten att dölja mkt av ryttarens probelm. Om man bara drar åt en aaschengrimma lite så syns det ju inte om hästen gapar för att komma undan ett felpassat bett eller en hård hand... Det är väl effekten...
Remontgrimman är snällast ur tandperspektiv, sedan en löst spänd engelsk och pullar, aachen får inte komma nära mina hästar...

Nosgrimmor har den underbara effekten att dölja mkt av ryttarens probelm. Om man bara drar åt en aaschengrimma lite så syns det ju inte om hästen gapar för att komma undan ett felpassat bett eller en hård hand... Det är väl effekten...
Remontgrimman är snällast ur tandperspektiv, sedan en löst spänd engelsk och pullar, aachen får inte komma nära mina hästar...

Håller med igen.

jag bevittnar ofta tränare som korrigerar hästens nosgrimma innan ryttaren börjar rida, med att dra åt ännu hårdare, när den redan dessutom satt HÅRT.

En av de jag tränar för kommenterade flera gånger hur löst min nosgrimma satt. sen lät jag henne dra åt den ett pass, och hon fick själv bevittna skillanden. hästen blir spänd i käkarna och olycklig. efter det har hon själv lossat på remmen på sin egen häst (MSV A nivå) och faktiskt erkänt att hon fått sig en tanke ställare). Men det är första gången nånsin jag hört det från en tränare..... :confused:

Ja, det händer att jag följer med mamma och rider på ridskolan då o då, och hon säger att hon brukar få höra att hon måste spänna åt nosgrimman mer.
Är dock ingen som vågat säga det till mig, och hästarna har gått bra ändå, var väl tacksamma över att inget klämde runt nosen skulle jag tro.. :smirk:

Och det är verkligen en Bra ridskola med jättefina hästar, så välskötta och välridna hästar har jag inte sett på någon annan ridskola. ändå.... :crazy:

(Tycker öht det är svårt att hitta tränare med ett sätt att rida/hantera som jag tycker om)

Polly_Mulle skrev:
Nosgrimmor har den underbara effekten att dölja mkt av ryttarens probelm. Om man bara drar åt en aaschengrimma lite så syns det ju inte om hästen gapar för att komma undan ett felpassat bett eller en hård hand...

Vilket man ser väldigt tydligt på din avatar! :angel:

mackan skrev:
Håller med igen.

jag bevittnar ofta tränare som korrigerar hästens nosgrimma innan ryttaren börjar rida, med att dra åt ännu hårdare, när den redan dessutom satt HÅRT.

En av de jag tränar för kommenterade flera gånger hur löst min nosgrimma satt. sen lät jag henne dra åt den ett pass, och hon fick själv bevittna skillanden. hästen blir spänd i käkarna och olycklig. efter det har hon själv lossat på remmen på sin egen häst (MSV A nivå) och faktiskt erkänt att hon fått sig en tanke ställare). Men det är första gången nånsin jag hört det från en tränare..... :confused:

Jag har också varit med om det, en tränare tittar på hästen, går fram och drar åt utan att ens ha sett personen rida än:angel:

Själv har jag ridit emd så lite som möjligt, tycker inte heller om att stänga igen käften. Ibland helt utan, beroende på behov. Eftersom jag mest har ridit fullblod sista 15-20 åren ungefär så måste jag ha en hand som hästen gillar, fullblod blir nämligen mycket svårridna annars. De går och "gnager" och gapar och tjafsar med eller utan nosgrimma om de inte är nöjda.
Aachen tycker jag inte heller riktigt om även om jag har ridit med det också, Just nu rider jag på remont och pullargrimma.

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag läste det. Tro nu inte för allt i världen att jag e en nosgrimmemänniska av värsta sorten, min häst hatar hårt spända nosgrimmor. Brukade strunta i den, men då fick jag folk i stallet på mig för det. "Nosgrimmor ska man alltid ha, det sitter stabilare och håller tränset på plats".......
Men tråden handlade inte om det.

Freja_ skrev:
Jo, jag fattar också att om hästen gapar så är det något som är fel jag har inte helt pantad. Men jag har hört, obs, jag har hört att man alltid ska ha nosgrimma för att tränset "sitter stabilare".

Så varför skrev du "och ifall hästen gapar" då? Det som håller tränset på plats är nackremmen.

Det som håller tränset på plats är nackremmen.

Ja ett träns utan nackrem skulle ju funka väldigt bra :D
Jag är villig att hålla med min ridlärare om att en nosgrimma gör så att tränset sitter stabilare. Alltså stabilare än vad det redan är, om du fattar.

Så varför skrev du "och ifall hästen gapar" då?

Jag vet mycket väl att det inte är rätt att dra igen en hästs mun med en nosgrimma, men var det nånting jag fick lära mig under ridskoletiden så var det att om hästen gapar så sätter man på en nosgrimma. Aachenremmarna uppfanns för att stänga igen hästarnas munnar, om jag inte minns fel...

mackan skrev:
KL

det finns även en krönika i några nummer tillbaks i Ridsport, som kommenterar just den "gröna vågen" med att var och varannan person ska rida utan nosgrimma nuförtiden, och problem det skapar med ridningen.

bara ett perspektiv för att vända på det.

ARgh, måste ha missat den...

Om hästen går bättre med nosgrimma så är det väl bättre att ha det? Sedan ser jag inget fel i att ha den endast ur skönhetsperspektiv och sedan ha den löst, för det är inte speciellt snyggt att inte ha nosgrimma. Speciellt om man tävlar.
Min häst köpte jag som 10-åring, alltså en häst som är van vid att ridas med nosgrimma plus att hon blir ganska stark vid hoppning och "pullar" gärna. Pullarnosgrimman fungerar utmärkt på henne, och jag använder den inte för att hon gapar. Men blir hon stark och vill dra iväg så gapar hon ju såklart, jag anser inte att det har något med bettet eller min ridning att göra.
Jaja, detta var ju endå inte vad tråden handlade om egentligen, så nu till trådskaparen :)
Jag tycker det är snyggt och funktionellt med pullar, så om din häst fungerar bra på det tycker jag du ska ha det :D

Nu måste jag oxå lägga mig i, jag tycker pullar är snyggast. Har tänkt att köpe ett kanonsnyggt på Hööks, med strass både på pannbandet och nosgrimman. Finns både i brunt och svart. Kostar 499:-

Har också tänkt köpa det tränset :D Till shettisen.
Men absolut inte till halvblodet :o

Jag har också varit med om att ridläraren drar åt nosgrimman och då tycker jag så synd om hästen, men man är ju så feg så man säger inte emot:mad: . Likaså med gummisnodd. Jag hatar det. Kommer jag in i ridhuset så sätter ridläraren på snodden direkt(dock inte på alla hästar), utan att hästen är det minsta uppvärmd:eek: Och jag fattar inte varför. Innan har jag(och alla andra) jämt klarat att rida utan men nu har ridläraren fått dille på att sätta på gummiband hela tiden. Hon gör det nog utan att ens tänka. Nästa gång säger jag till om hon sätter på den igen! Det känns så onaturligt att rida med det... Oj, kom visst in på gummisnodd nu...sorry...:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: dobbis
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 626
Senast: manda
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 541
Senast: TantAgda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 262
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka