Aachen vs remont

aiquen

Trådstartare
Verkar aachen-nosgrimmor och remont-nosgrimmor ungefär på samma sätt? Jag fick nämligen rådet av min tränare att införskaffa en aachen-grimma (eftersom pålle gärna fipplar med bettet och låter latheten ta över utan, men jobbar FINT med en sådan), men jag känner då att jag lika gärna kan satsa på ett helt nytt träns i bra kvalité. Problemet är dock att jag inte har ekonomin till det nu, men har en remontnosgrimma liggande. Kan jag då använda den istället tills jag har råd att köpa ett nytt träns?

Sv: Aachen vs remont

Ja, det kan du göra. De verkar inte riktigt likadant, men aachenremmen på en aachennosgrimma kan väl jämföras med en remontnosgrimma. Så en aachen är en engelsk kombinerad med remont, om man ska se det så. :)

Tack för svaret! Då använder jag remonten (som är svart till brunt träns, oh hjälp :D) tills jag kan köpa det nya fina tränset. :d

Jag har inte bestämt mig riktigt ännu, men då jag kikade lite på Hööks sida hittade jag det här:

300632.jpg

Så förbannat snyggt! :love: Dock i fel färg så jag får väl byta sadel också, men det kanske kan vara på tiden ivf. :angel: ;)

Men som sagt, jag har inte bestämt mig för något än.

Aha! :D Jo, det är helt okej! Tycker det är lite för breda remmar på det bara. (Jo, jag är jättekräsen :D )

Remontgrimman har den stora fördelen att den inte ligger mot kindtänderna, och kan inte skada hästen på det viset. Fast en korrekt spänd (2-3 fingrar under övre nosremmen, samma under den nedre) aachengrimma i kombination med ett bett av rätt storlek skadar nog inte heller...

(Fast jag vet tränare som menar att det ska dras åååt, annars får såklart inte nosgrimman önskad effekt:angel: )

Jo, nu när du säger det kommer jag ihåg snacket om remontnosgrimmor vs andra nosgrimmor och att de inte ligger an på tänderna som andra gör. Det är dock mycket snyggare med engelsk nosgrimma, så på sikt får det bli en sådan iaf. Rätt spänd förstås! Hästen ska ju inte gärna gå så här :eek:

;)

Det är viktigt att remonten spänns på korrekt sett med.
Kolla av med din tränare när du är där nästa gång hur h*n tycker den ska sitta.
Remonten får inte sitta så högt att den drar upp bettet i munnen på hästen, men inte heller så långt ner att den hämmar andningen.
En hårt spänd remont har en bromsande effekt.

Nej, givetvis ska ingen nosgrimma spännas fel. Varken engelsk, remont eller någon annan. Och jag vet hur en remont ska sitta, jag bara funderade på om remonten verkar ungefär som aachenremmen/snokremmen eftersom det är vad jag är ute efter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 007
Senast: Badger
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Efwa
·
Utrustning Hata Dyon tränsen att man inte kan byta nosgrimma på dom :( Iaf har alltid haft Aschen nosgrimma på min häst då jag tkr de är...
Svar
15
· Visningar
2 602
Senast: oxo
·
Utrustning Varför blir alla nosgrimmor jag köper så konstiga efter ett tag? :confused: Jag har köpt tre aachen(stavas?)nosgrimmor på tre år och...
Svar
6
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka