Aachengrimma vs. Remontgrimma.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Miccis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 709
M

Miccis

Jag har hört folk prata om att Aachengrimman, nosgrimman alltså. Ska vara obehaglig för hästar för att de trycker på nosryggen.
Och att det därför är smartare att ha en remontgrimma.:confused:

Vet någon om detta är sant?
Och kan någon berätta lite information kring detta.:bow:

Tack På Förhand! / Miccis .:bump:

Sv: Aachengrimma vs. Remontgrimma.

Då har du nog blivit lite felinformerad gällande Aachen.

Det som man kommit fram till att Aachengrimman kan ställa till med är att den kan ge tryckskador i hästens kinder som ligger mot tandraderna. Har hästen en vass tand och man snörper åt med nosgrimman så kan det ge otäcka sår i kindköttet. Likaså om inte bett och nosgrimma är rätt anpassad så kan köttet klämmas mellan bett och nosgrimma när man tar i tygeln.

Därav är remontgrimma snällare och inte lika riskabel. Men även den skall anpassas rätt.

Tack för svaret!

Det kunde vara bra att veta ! :)

Sissu har en bra förklaring.
Snokrem är totalt förnjudet på mina hästar. Engelsk eller remont är det jag använder, pullar funkar på en av dem.

Det är dessutom så att man kan spänna en remont lösare och ändå få samma effekt som en hårdare spänd Aachen (eller engelsk).

Nu när vi ändå pratar om detta... Jag har alltid ridit min häst med remontgrimma (han blir sex i år och jag red in honom som 3åring)

Men så tyckte jag att han började gå mot handen och gapa lite mer nu efter att jag kolla munnen på honom förra gången. Jag ställer visserligen lite högre krav på honom nu än tidigare. Så jag provade en Aachengrimma, bara för att se hur han gillade det. Han har så gott som slutat att gapa... Kan det vara så att han störde sig på remontnosgrimman, eller har han bara accepterat och förstått vad jag kräver av honom nu... Vad tror ni som har lite mer koll på det här med nosgrimmor? :)

Jag har haft motsatt problem. Hade en väldigt tjafsig häst med achengrimma (kvittade hur löst jag än spännde). Sedan satte jag på remontgrimma (har så löst att hon kan äta utan problem) och fick en helt annan häst.

Att tillägga är att hästen är kollad i mun/rygg mm samt att hon funkar nästan lika bra utan nosgrimma som med remont. Det är endast när hon har achen som problemet uppstår.

Kan det vara så att han störde sig på remontnosgrimman, eller har han bara accepterat och förstått vad jag kräver av honom nu... Vad tror ni som har lite mer koll på det här med nosgrimmor? :)

Visst kan han ha stört sig på remontgrimman - kanske var det skönt att få något som bara satt på ett annorlunda sätt? Ibland kan jag tycka att det har den effekten att t.ex. byta bett - man upplever en stor förändring till det bättre. Så rider man på det nya bettet ett tag, hästen börjar gå mer och mer som tidigare, och så väljer man att gå tillbaka till det gamla bettet. Och får då en förbättring av hur hästen går igen! Alltså att själva bytet är det som gör skillnaden - inte så mycket vad man byter till respektive från! Och kanske kan det vara likadant med nosgrimmor?

Ja, det kanske ligger något i det :)

Han är ju mindre gapig nu iaf. Och när jag tömkör honom kan jag göra det helt utan nosgrimma utan att han gapar. Ska ta för vana att alternera lite mellan bett och nosgrimmor :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: cewe
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 046
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka