abort på häst

S

ScissorHands

kan man göra det?

aldrig hört talas om varken att man kan eller inte kan göra det, mend et borde man väll kunna?

tänkte på ston som råkat bli betäckta av olyckshändelse eller så som man inte vill ha föl efter av olika anledningar.
 
Jo men det har jag hört talas om. Men jag har ingen aning i vilken utsträckning det används...
 
vet du om man gör som på människor då eller fungerar det anorlunda?
 
Mitt sto hade tvillingar vid första kollen och det ena embryot klämdes. Nästa koll var båda kvar och båda sprutades bort (typ abort). Sen vart det tvillingar igen men då lyckades "klämningen".

En kompis till mig hade ett sto som ev. var tjuvbetäckt. Hade hon varit dräktig (nu var hon inte det) hade hon också fått spruta. Så... det går men det skall nog vara tidigt i dräktigheten.
 
Vet man att stoet blivit tjuvbetäckt kan man ge en hormonspruta en vecka efteråt, den framkallar brunst och ev. foster resorberas (det är samma spruta som man ger när min vill betäcka och stoet inte blir brunstigt).

/sanwan - vars sto blev tjuvbetäckt förra våren men inte ville ha fler hästar
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: iNHALE
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Keb71
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp