Flytta för kärlek

Zweigelt

Trådstartare
Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek?

Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd bort och kan inte flytta då han har sina barn varannan vecka (12 och 15 år). Jag KAN flytta, men vill inte. Har bott i annan stad samt utomlands under 10 års tid men valde för sex år sedan att flytta hem till byn där jag är född och uppvuxen. Har min familj och vänner här.
Köpte ett hus, renoverat det mesta och älskar huset, även om det är på tok för stort för en person (tanken var att jag och mitt ex skulle bilda familj här). Har fast tjänst på annan ort (pendlar 6 mil enkel väg, åt helt fel håll motför var min pojkvän bor), men jobbet är välbetalt med 34 semesterdagar per år och mina kollegor helt fantastiska. Ett liknande jobb på orten där min pojkvän bor finns knappt och skulle man få en tjänst skulle lönen vara ca 10 000 mindre i månaden, plus med sämre förmåner.

Några av er kanske läst min tråd där jag blev oplanerat gravid och min pojkvän ville att jag skulle göra abort eftersom vi inte bodde ihop. Tyvärr var det ett utomkvedshavandeskap, men jag hade aldrig klarat av att göra abort.
Jag drömmer om en familj och ett barn. Min pojkvän? Osäker. Han har sagt att han vill vara med mig för alltid och om det krävs ett barn så får det vara så. Det var dock något han sa innan jag faktiskt blev gravid och ville jag skulle boka tid för abort. Min känsla säger att han är klar med barn, men att han inte vill förlora mig. Men jag vill ha familj med någon som faktiskt blir glad över ett positivt graviditetstest… Å andra sidan skulle han kunna tänka sig ett barn om vi bodde ihop.

Hur som. Han blir irriterad över att jag inte vill flytta till hans ort. Han förstår inte att jag är otroligt hemmakär och inte vill lämna allt jag byggt upp här. Dessutom introvert och HSP, så jag är extra känslig också.
Där jag bor nu har jag pendlingsavstånd till tre småstäder. Där han bor är det ca 2 timmar enkel väg till närmsta småstad. Jag får lite panik av det, lite lappsjuka.
Dessutom har han ingen släkt där, han flyttade dit söderifrån för 10 år sedan. För mig skulle det vara ologiskt att flytta ifrån familj, skaffa barn, och ingen av oss har släkt där.

Får man känna så som jag gör? Många verkar tycka att ”känner du inte för att flytta är han inte rätt för dig”. Men är det verkligen så? Är det verkligen logiskt att flytta till arbetslöshet och ensamhet? Hur mycket ska man offra för kärleken?
 
Jag tycker det låter som att du inte har det förhållande och det liv du drömmer om.

Är han bra nog för att det ska vara värt det?
Precis, så känner jag med.

Jag var övertygad om att han var mannen i mitt liv. Raka motsatsen till alla jag träffat tidigare. Men sedan graviditetstestet har jag sett andra sidor hos honom och mitt förtroende till honom fick sig en väldig törn.
 
Låter lite som om han inte är beredd att göra så mycket för att rädda ert förhållande.
Allt är mest på hans villkor.
Kan inte han flytta till dig då?
Han säger att om han inte hade barnen varannan vecka hade han flyttat till mig direkt. Han vill dock inte att barnen ska behöva pendla till skolan varannan vecka så därför kan han inte flytta hit.
 
Precis, så känner jag med.

Jag var övertygad om att han var mannen i mitt liv. Raka motsatsen till alla jag träffat tidigare. Men sedan graviditetstestet har jag sett andra sidor hos honom och mitt förtroende till honom fick sig en väldig törn.
Du var övertygad. jag tycker inte du ska offra dig för denna man.
Du kan bli lätt fast i ensamhet och arbetslöshet med en man du inte längre är övertygad om.

Jag vill bara att du tar hand om dig och ser lite på vad du behöver av honom. Men jag tror inte han levererar.
 
Han säger att om han inte hade barnen varannan vecka hade han flyttat till mig direkt. Han vill dock inte att barnen ska behöva pendla till skolan varannan vecka så därför kan han inte flytta hit.
Barnen är snart stora
Kan du inte hyra ut ditt hus under föräldraledigheten och bo tillsammans hos honom då?
Och fram till dess vara särbo.
Efter det kan ni ju flytta till ditt hus.
Liksom turas om litet.
 
Han säger att om han inte hade barnen varannan vecka hade han flyttat till mig direkt. Han vill dock inte att barnen ska behöva pendla till skolan varannan vecka så därför kan han inte flytta hit.
Varför kan han inte bo hos dig de veckor han inte har barnen? Varför är det du som ska kompromissa och med tanke på hur han betedde sig tidigare så hade jag inte räknat med att han stöttar dig om något händer.
 
Ni kan väl vara varannanvecka sambo hos dig och vara hos honom ledig tid, tex helger mm. Det blir rätt mycket tid tillsamman :)
Exakt det jag också sagt till honom. Men han vill bo ihop på heltid. Självklart vill jag också det (även om mitt behov av ensamtid är stort).
Barnen är snart stora
Kan du inte hyra ut ditt hus under föräldraledigheten och bo tillsammans hos honom då?
Och fram till dess vara särbo.
Efter det kan ni ju flytta till ditt hus.
Liksom turas om litet.
Tanken har slagit mig, men just under föräldraledighet skulle jag vilja ha nära till min familj. Det förutsätter ju dock att jag ens kan bli gravid igen, har ju inte åldern på min sida.

Mitt förslag har alltid varit att bo varannan vecka så mycket det går - då slipper hans barn pendla eller flytta, och jag slipper flytta. Men han tycker inte det är en bra lösning.
 
Varför kan han inte bo hos dig de veckor han inte har barnen? Varför är det du som ska kompromissa och med tanke på hur han betedde sig tidigare så hade jag inte räknat med att han stöttar dig om något händer.
Han brukar vara hos mig ungefär 3 dagar de veckor han inte har barnen. Det blir en gång i månaden för sen jag han jour en vecka också.

Precis. Tyvärr lämnade han mig när jag låg på sjukhus och skulle operera utomkvedshavandeskapet för att han hade en tjänsteresa. Ingen viktig resa direkt. Men hans arbetsmoral var viktigare än mig, tydligen…
 
Exakt det jag också sagt till honom. Men han vill bo ihop på heltid. Självklart vill jag också det (även om mitt behov av ensamtid är stort).

Tanken har slagit mig, men just under föräldraledighet skulle jag vilja ha nära till min familj. Det förutsätter ju dock att jag ens kan bli gravid igen, har ju inte åldern på min sida.

Mitt förslag har alltid varit att bo varannan vecka så mycket det går - då slipper hans barn pendla eller flytta, och jag slipper flytta. Men han tycker inte det är en bra lösning.
Testa varannan vecka innan det blir något permanent, jag gissar ju att han behöver hjälp med sina ungar och därför vill att du ska flytta dit permanent. :cautious:
 
Exakt det jag också sagt till honom. Men han vill bo ihop på heltid. Självklart vill jag också det (även om mitt behov av ensamtid är stort).

Tanken har slagit mig, men just under föräldraledighet skulle jag vilja ha nära till min familj. Det förutsätter ju dock att jag ens kan bli gravid igen, har ju inte åldern på min sida.

Mitt förslag har alltid varit att bo varannan vecka så mycket det går - då slipper hans barn pendla eller flytta, och jag slipper flytta. Men han tycker inte det är en bra lösning.
Jag tycker den här snubben har lite att bevisa först innan han kan ha önskemål om att bo på heltid.
Och det är ett önskemål han inte ens har rätt att fantisera om så länge han inte kan offra detsamma som du. Jag är själv förälder så jag köper att man inte kan göra vissa förändringar som tex flytt. Men jag skulle aldrig heller anse att någon annan skulle göra det jag inte kan. Då får man vänta och ha andra lösningar tills barnen inte är ett ”hinder”.
 
Han säger att om han inte hade barnen varannan vecka hade han flyttat till mig direkt. Han vill dock inte att barnen ska behöva pendla till skolan varannan vecka så därför kan han inte flytta hit.
Att han hade barn framgick inte i din tråd vad jag kan se, det gör det ju lite knepigare.
 
Jag drömmer om en familj och ett barn. Min pojkvän? Osäker. Han har sagt att han vill vara med mig för alltid och om det krävs ett barn så får det vara så. Det var dock något han sa innan jag faktiskt blev gravid och ville jag skulle boka tid för abort. Min känsla säger att han är klar med barn, men att han inte vill förlora mig. Men jag vill ha familj med någon som faktiskt blir glad över ett positivt graviditetstest… Å andra sidan skulle han kunna tänka sig ett barn om vi bodde ihop.
Skaffa barn med någon som faktiskt vill, eller gör det själv och ta sedan hjälp av familj och vänner, inte någon som motvilligt skulle gå med på det. Han har dessutom redan visat att han prioriterar annat högre, som till exempel sitt jobb. Att han inte förstår problemet och blir irriterad över att du inte flyttar till honom fast du där skulle ha både betydligt sämre jobbmöjligheter och sakna allt socialt liv utom honom får honom att låta som ett självupptaget arsel för att vara helt ärlig.
 
När jag läste rubriken tänkte jag att självklart ska man flytta till kärleken om man kan och vill. Men med tanke på tidigare tråd och vad du skriver här vet jag inte om han är så mycket att ha. Jag tänker att du förtjänar någon bättre och någon som vill ha och längtar efter en familj med dig på samma sätt som du vill. Och framförallt någon som stöttar en genom livet. Att han prioriterar en tjänsteresa framför att finnas där för dig när du ska opereras känns ju definitivt som du förtjänar någon bättre.
 
Han tycker att det är en bra idé att du ska flytta till honom och barnen men får längre till din familj och sämre lön (om du ens kan få ett liknande jobb på orten?), men han vill inte prova på att vara sambo varannan vecka hos dig först? Känns ju något oflexibelt och på hans villkor enbart...
Tycker många andra sagt kloka saker också. Man ska inte behöva offra saker, kompromissa kanske, men inte offra.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp