Bukefalos 28 år!

abortspruta

M

martina

När kan man som senast ta och ge tiken abortspruta?
Blev en tjuvparning i dag på kvällen. Är det för sent att åka till veterinär på måndag eller måste jag ta det i morgon.

Inga påhopp nu tack... jag vet att hela situationen är katastrof... :cry:
 
Sv: abortspruta

Lugn, lugn.
Ring till vetten på måndag, ingen panik!
Många väntar o UL tiken innan abortspruta, men om du sett parning/hägning så skulle jag iaf utgå från att tiken är dräktig o sprutat henne.
Rådgör med vet för när tiken skall sprutas.
Det är två sprutor som ges med ett dygns mellanrum, fostren absorberas o tiken märker ingenting.

mvh
 
Sv: abortspruta

Det är ett ögonblicks verk. Får hem min hane några timmar som är utlånad pga löptik. Kommer inte chansa utan låser in tjejerna i bur medans han är här.

Man kan även vänta till 30 dygn o ta ultra. Det behöver ju inte ha tagit sej. Enl min veterinär så spelar det för tiken ingen roll ( nu eller om 30 dagar) o onödingt om det inte tagit sej att ge dom spruta.
 
Sv: abortspruta

Det vanligaste är nog att man väntar tills löpet är över och sprutar tiken då, så du kan ta det lugnt.

/Swat
 
Sv: abortspruta

Det var ingen hägning så jag undra igentligen om han ens kom till ordenligt innan kompisen min såg dem o hanen stack sin kos.

Min dam är på väg ur löpet nu...

Men tack för era svar... nu kan jag andas lite lugnare...
 
Sv: abortspruta

Då tycker jag absolut du ska vänta 30 dagar o ultra henne istället. Förhoppningsvis tog det sej inte o du sparade några kronor. Eller så kostade dej det ca 500kr mer. Onödigt att ge dom spruta om det inte tagit sej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
808
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp