Abortspruta!

C

Carrop

Hej alla! Är det någon som vet hur en tik reagerar efter den fått abortspruta.
Jag har en liten hund 3 år gammal som tyvärr blivit tjuvbetäckt. Jag vill inte ha några valpar och dessutom kändes det inte seriöst när pappan är av en annan ras. Jag gav henne då en abortspruta och det är nu 5 dagar sedan. Det har inte kommit ut något från henne,hon fick sprutan på dag 30,men nu har hon blivit väldigt deppig och mår inte bra. Hon äter knappt inget och har då inte bajsat precis. Kändes först som att hon var förstoppad. Hon beter sig annorlunda,gnyr och är inte som vanligt.Hon är orolig.
Är det någon som har erfarenhet av dessa sprutorna?Ringde min veterinär som sa att det inte var någon fara utan det kan ta upp till 7 dagar.
Är väldigt tacksam om någon vet och vbill svara.

Sv: Abortspruta!

Fostren resorberas oftast och inget kommer alltså ut och eftersom det är en ganska kraftig hormonpåverkan som sker i tikens kropp är det kanske inte märkligt om hon inte är sig lik, men är du orolig så åk in och få henne kollad så att det inte blivit nån komplikation/biverkning.

Hej alla! Är det någon som vet hur en tik reagerar efter den fått abortspruta.
Jag har en liten hund 3 år gammal som tyvärr blivit tjuvbetäckt. Jag vill inte ha några valpar och dessutom kändes det inte seriöst när pappan är av en annan ras. Jag gav henne då en abortspruta och det är nu 5 dagar sedan. Det har inte kommit ut något från henne,hon fick sprutan på dag 30,men nu har hon blivit väldigt deppig och mår inte bra. Hon äter knappt inget och har då inte bajsat precis. Kändes först som att hon var förstoppad. Hon beter sig annorlunda,gnyr och är inte som vanligt.Hon är orolig.
Är det någon som har erfarenhet av dessa sprutorna?Ringde min veterinär som sa att det inte var någon fara utan det kan ta upp till 7 dagar.
Är väldigt tacksam om någon vet och vbill svara.

Vill bara ge dig en :bow: för att du är en ansvarsfull hundägare som ger din hund en abortspruta och inte låter det födas fram en kull valpar "bara för att"!

Som Gnist säger, det ÄR en stor hormonpåverkan som sker i hunden, och givetvis kan den bete sig annorlunda. Hoppas att tiken börjar må bättre snart. :laugh:

Tack,då tror jag inte att jag behöver vara orolig. Jag trodde att de skulle komma ut eftersom hon ändå var på dag 30.

Tack! Nej, det blev bara olyckligt att hon blev tjuvbetäckt. Tycker så synd om henne nu...men tror inte att hon hade mått så himla bättre om jag låtit henne få en kull valpar. Jag hoppas oxå att hon snart mår bättre:)

Tack,då tror jag inte att jag behöver vara orolig. Jag trodde att de skulle komma ut eftersom hon ändå var på dag 30.

Jag har gett spruta på dag 32. Man såg inget på tiken. Lite slem som kom ut, men väldigt väldigt lite, men inget annat.

Jag har fått åka till vet en gång för abortspruta efter tjyvparning - tiken reagerade knappt alls på den, varken fysiskt eller psykiskt. Hon levde runt precis som vanligt.

Om din hund är nedsatt och verkar dålig skulle jag åkt in och kollat upp henne. Hellre en gång för mycket än för lite.

Tycker att hon mår lite bättre nu. Är hon inte bättre imorgon bitti så åker jag in med henne till veterinären. När de är på dag 30 så har tiken nästan gått halva tiden. Hur stora kan de då vara på en liten hund? Jag förstår inte riktigt att kroppen kan resorbera det då...

Så länge inte skelettet har börjat mineraliseras hos fostren kan kroppen resorbera dem fullständigt. Tror inte att skeletten har mineraliserats hos foster så tidigt som dag 30. Det sker någon gång efter dag 40 tror jag.

Då verkar det ju mest troligt att det inte komma att komma ut något. Jag tycker så synd om henne men som sagt så måste man ta sitt ansvar och tänka på hundens bästa!

Då verkar det ju mest troligt att det inte komma att komma ut något. Jag tycker så synd om henne men som sagt så måste man ta sitt ansvar och tänka på hundens bästa!

Kan tillägga att foderleda anges som en av biverkningarna till Alizin så att hon är dålig på att äta är inget konstigt.

Hon är säkert piggare snart.:)

Vad bra att veta:) Jag har sökt på nätet om biverkningar på det men inte hittat något.

Hittade det nu:) Jag hade stavat Alizin med två L,så inte konstigt att jag inte hittade det:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 785
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 979
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 740
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025