Abortvirus..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jo7
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 177

jo7

Trådstartare
Har googlat runt lite nu och jag blir faktiskt inte klok..vad gäller nuförtiden? Är det fortf månad 5, 7 och 9 eller är det innan betäckning och sen efter ett halvår? Eller är det två helt olika vaccin som båda fortf används på marknaden? Vilket är i så fall mest effektivt? Det sistnämnda va? Och det är väl det som även är vaccin mot influensa?

Jag har dock starkt för mig att jag vid förra dräktigheten, tror det var 2003, vaccinerade med Equippa som väl är det kombinerade vaccinet och att jag gjorde det med första sprutan UNDER pågående dräktighet. Sedan har jag dock fortsatt vaccinera endast influensa då hon inte haft föl sen dess. Hur gör jag nu om jag vill vacc? Hon är i femte månaden nu..

Så, red ut begreppen lite åt mig tack! :D

Sv: Abortvirus..

Det är 5, 7 och 9de månaden du ska ta sprutan.

Min är idag på 104dygn och har stora problem och veta när hon ska ha sprutan ungefär, räknar dygn jag så :p

Men min vet sa vid 150dygn, vissa andra vid 122dygn, finns olika vaccin tydligen

Equilis Resequin är ett vaccin mot influensa och equint herpesvirus (abortvirus). Detta ska man vaccinera med en gång i halvåret. För ett så bra skydd som möjligt ska alla hästar i stallet vara vaccinerad med det.

Duvaxyn (kommer inte på vad det heter nu...) är bara mot equint herpesvirus. Detta ges i 5:e, 7:e och 9:e månaden.

*KL*

Men hur vanligt är det med virusabort. Jag frågade min veterinär för några år sedan. Då sa han att det var ganska ovanligt i våra trakter så han sa att vi skulle fundera på om vi skulle vacc. våra. Enl. han så var det ganska ovanligt.

Jättevanligt är det ju inte och det varierar säkert en hel del beroende på vart du bor. Men jag är ganska säker på att det är vanligare än botulism och det vaccinerar många mot....
Jag har nog hört om fall av abortvirus varje år.
Ett stall som jag stod i förut vaccinerade oftast sina hästar men ett år gjorde dom det inte, det året kastade 2 av 3 ovaccinerade.... Den enda vaccinerade i stallet fick ett friskt föl.

Sen beror det ju på hur stallet du har hästen i ser ut. Eller inte hur det ser ut men vad det är för hästar där. Är det mycket hästar som är ute och åker så är det ju större risk för smitta medans risken är betydligt mycket mindre om stallet ligger långt från andra stall och det inte är någon häst där som åker runt och träffar andra hästar.

Jag får hem mitt avelssto i vår, då har hon aldrig varit vaccinerad där på stuteriet där hon står nu, de har inte viruset. Men, jag vet ju inte hur det är här hemma. Hon kommer ca i 6 månaden. Ska jag vacc. innan hon kommer, redan i 5 månaden?

mitt sto är vaccinerad med resequin (tror jag...)
det var stationsveterinären som vaccinerade henne och enligt honom kunde man ge den första sprutan mycket tidigare än i 4-5 månaden.
"ju tidigare desto bättre" lät det på honom...
mitt sto var bara på cirkus 50 dygn när hon fick sin första dos.
nu är hon på 150 dygn och färdigvaccinerad.

Tack för hjälpen allihopa! :bow:

Då ska jag ringa vet direkt på måndag för första sprutan i månad fem! Tror iofs risken är rätt liten i vårt stall men det känns ju dumt att chansa när man kan göra ngt åt det, så hon får sina sprutor. Vill vill vill verkligen ha den här fölisen!!:love:

Ok, det lät intressant. Har jag aldrig hört innan. Ser att du bor i mina hemtrakter..Vad har du valt för hingst och vad har du för sto?

Jag hade nog vaccinerat henne i 5:e månaden innan hon flyttades. Då har hon ju ett skydd redan när hon kommer.

Hur vet dom på stuteriet att dom inte har viruset? Tycker det låter lite konstigt. Det räcker ju med att det är en häst som träffar en häst utifrån för att smittan ska vara där. Man märker ju oftast inget innan stoet kastar heller.

Tack! De har bara avelsston, som inte träffar andra, och så länge jag känt dem har det inte verkat som det finns där. De har ca 20 ston, och kanske bara 1 kastar(är tom)/år, efter konst. dräktig

*kl*

För några år sedan kastade mitt sto ett fulgånget föl och jag eller veterinären trodde INTE på virusabort, men som veterinären sa "vi tar prov för att utesluta virusabort". Så det blev prov taget från njurar, mjälte och lungor. När jag fick analyssvaret fick jag en chock. Det var ett solklart fall av virusabort! Det fanns virus i alla proverna som togs. Vi kunde sedan spåra smittan till att jag fått det från ett djursjukhus där jag haft ett annat sto med föl stående pga fölsjuka. De bar smittan därifrån när de kom hem. Jag som inget ont anade utan var lycklig över att mitt föl överlevt, ställde dumdristigt nog stoet med föl vid sidan i boxen bredvid mitt andra dräktiga sto. Och så gick det som det gick... Jag förlåter mig aldrig att jag inte var mer försiktig! Så när man minst anar det kan man drabbas. /AFF

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka