Äckelhåret på hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Camilla-M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 596
Sv: Äckelhåret på hästen

Jag klipper bort det. Det trasslar in sig så i tränset, trots att min häst inte har så speciellt tjock man.

Klipper ni bort äckelhåret som jag kallar det? , det som sitter precis vid nackstycket på tränset. Jag vet inte om jag vill göra det då det blir som en stubb. Vad gör du och varför? :confused:

Jag klipper inte, lägger det håret framåt till pannluggen istället (även på min häst som hade stubbman i övrigt). Vill inte ha stubb som nackstycket trycker på, måste kännas obehagligt för hästen tycker jag (även om det troligen inte är så eftersom det är så vanligt att man klipper...)

Klipper alltid på alla hästar. Nackstycket ligger bättre + att det ser snyggt ut tycker jag. Klipper där ca.1gång i veckan så det ej blir stubb.

Jag klipper/rakar av ca 1.5 dm längst upp. Dels för träns och grimma ska ligga bättre utan att trassla in sej sån så ska araber vara rakade där. Halsen blir så mycket snyggare då :laugh:

Jag gör det, det är lättare så och inget som stör hästen.
Du behöver itne oroa dig, det syns knappt.

Jag klipper några cm. Nackstycke på träns/grimma ligger bättre och slipper trassla med vad som är man och vad som är lugg.

Jag klipper/rakar ett par cm i nacken, tycker att det är prydligt och det blir enklare att tränsa.

Fast om hästen har väldigt lite pannlugg brukar jag spara ut den biten i stället, då kan man dra fram lite man när man ska knoppa pannluggen.

Jag klipper, men det är inte för att tränset ska ligga bättre eller så, utan av medicinska skäl. Min häst har nämligen en knöl precis bakom där nackstycket sitter, och ibland spricker den och det är mycket, mycket lättare att hålla rent utan en massa hår ivägen. (Knölen kollad av vet. som tycker den kan få sitta kvar så länge han inte har besvär av den, spricker upp kanske tre ggr/år, om det blir mer så tas den bort). På min gamla skötshettis däremot så klippte jag/ägaren för att slippa att tränset trasslades in i manen :p

KL

Jag klipper alt. rakar, tycker att det både ser bättre ut och är smidigare så.

Jag klipper bort det regelbundet, ca 7 centimeter eller lite mindre. Har en arab så dels är det snyggt, praktiskt och ingen man som trasslar sig vid träns och grimma.

Klipper ni bort äckelhåret som jag kallar det?

:rofl: VARFÖR kallar du det så? :rofl:

Iaf, jag klipper, en bra bit. Kanske 1 dm? 1.5? Det syns inte nämnvärt om man inte har flätat, som tur är :crazy:

Egentligen gör jag det inte normalt. Jag tycker det brukar gå bra att hålla reda på man/pannlugg ändå eftersom jag alltid har kort ryckt man och pannluggen blir ju då lite längre.

Anledningen till att jag gör det är att min pojk inte är så förtjust i att få man o lugg ryckt. Luggen och den biten av manen som jag nu klippt bort i nacken är luddig och jättetjock. Det är alltså inte bara några strån att rycka loss utan MASSOR. Varpå han blir rätt lessen. Därför prioriterar jag att rycka manen som han inte har alls lika ont av att få ryckt (sist somnade han :D) och så håller jag efter luggen och det där luddet i nacken med sax.

han litar på mig men inte på saxen, jag kan ta på honom men inte klippa o det finns ingen som helst anledning att göra det heller.
Sköt du din häst så sköter jag min.

Jag klipper bort det. Slipper trasslet med manen då + att nackstycket ligger bättre på både grimman o tränset.

På min tunnhårige lille häst får det sitta kvar. Det är ändå inget som stör varken honom eller mig, just eftersom han är så tunnhårig. Det plattas till (ännu mer!) under remmarna i nacken så det behövs inte :)

Jag klipper för jag tycker det känns smidigare när grimma/träns ska på. Dessutom har pållen som en virvel precis där så det var alltid en "slinga" som stog åt alla möjliga håll.

När min fjording levde så klippte jag, det var omöjligt att få tränset att sitta kvar annars, det kanade framåt.

På min islandskorsning klipper jag inte, jag tycker det blir fult.

På dotterns arab klipper hon ca 1,5 dm, det är så fint på araber!

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 271
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka