Äckelhåret på hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Camilla-M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 596
Sv: Äckelhåret på hästen

Jag klipper eller rakar ca 5 cm på min connemara... Han har ganska mycket man och det är jobbigt nog som det är att rycka :p. Sålänge man håller den kort och klipper ofta syns det inte ens på honom.

När jag hade fjording klippte jag nacken. Det blev naturligt när man ändå klippte stubbmanen. Jag utgick från nackstubben och klippte resten av manen som en båge ner till manken.
På mina islandshästar skulle jag aldrig komma på tanken. Det är bara svansen som kan få sig en liten toppning då och då.

Jag klipper. Tycker att grimman & tränset ligger bättre då. Men jag klipper bara så att det blir ca 5 cm långt "hål", om man klipper längre så tycker jag att det är fult.

Min häst var klippt så när jag fick honom,så jag fortsätter med det.. Fast det hjälper inte så mkt eftersom de har klippt för långt bak...:crazy:

haha, jag kallar det för äckelhår för alla mina stallkompisar gör det, typ! :D

tack för all hjälp! ska nog klippa men jag måste prata med min delägare först :d

KL
Jag klipper, trots att jag brukar föredra att ha hästen så naturlig som möjligt. x)
Känselgubben skaver ändå bara av manen där nackstycke eller grimma ligger, så den blir sliten och ful. När jag köpte honom hade de klippt mitt mellan öronen och bakåt, så han hade nästan ingen pannlugg... nu har pannluggen iaf börjat ta sig. (klipper lite för långt bak egentligen för att han ska få ha pannlugg.)

jag har en liten laddningsbar klippmaskin som jag klipper med

Jag klipper, manen högst upp är svår att få snygg och för att lätt hålla isär man och pannlugg, träns och grimma sitter bättre med.

På vårt stall har alla ponnyer kvar håret, detta för att det är robusta små rackare som är ute varje dag, och vi vill inte att de ska kunna bli blöta och kalla på något vis, så all päls på!

Både ja och nej. På ponnyn klipper jag, han har en sådan kalufs att det blir krågligt med tränset annars. På storhästen klipps inget, han är en riktig "skallepär":D, så här sparas allt som kan vara en antydan till pannlugg!!

Klipper bort ca 10 cm där. Har en arab och jag tycker det är snyggt på den rasen. Framhäver nacken : ]

jag klipper ca 5 cm, väldigt bekvämt och snyggt!!

kl
men gud vilket namn, varför kallar du manen för äckelhår??

jag klipper inte. gjorde det på gammlingen tidigare, när han reds, eftersom han har så otroligt tjock man. men nu har det fått växa ut. min andra hade så tunn och fjunig lugg så jag har kammat fram manen för att få mer lugg. :p

tycker inte det är särskilt snyggt att klippa, lite för mkt travkänsla... att det trasslar in sig har jag aldrig varit med om.

Jag klipper ca 2-3 cm i nacken, tycker det e snyggast så.. trimmar man det regelbundet blir det ju aldrig nån direkt stubb..

''de går inte'' vilken bra inställning. Allt går. Även om han inte lider utav det så tycker jag att man ska ha som mål att åtminstone kunna ta på sin häst överallt.. Det handlar ju om tilliit till sin ägare, illa behandlad eller ej.

Nyfiken fråga: har du någon gång hållit på med problemhästar? Och då menar jag hästar med riktigt taskiga erfarenheter.
Det är lätt att säga 'Allt går', men i verkligheten kan man ibland få acceptera att vissa hästar aldrig blir riktigt tillitsfulla i hanteringen, beroende på tidigare erfarenheter. Visst kan de bli mycket bättre men man måste alltid göra en avvägning hur mycket det är värt att pusha en sådan häst.

varför ska man utsätta sin häst för saker den tycker är obehagligt det är inget tvång att klippa där om man inte vill. Stor skillnad att kunna röra en häst på ett ställe eller raka/klippa. Varför ens ifrågasätta?

klipper alltid bort det.. och om hästen har man som lägger sig framåt runt öronen (man, inte lugg) så kan jag klippa några cm extra..

tränset och grimman ligger bättre och stadigare och håret som ev ligger under gnussas inte sönder.. syr nackludd om hästen skulle vara känslig..

Min häst har så sjukt tjock man att jag måste trimma där, annars får jag inte på träns och grimmor.
Tycker inte alls det ser speciellt dumt ut, man klipper ju ner det hela tiden så det hinner ju aldrig bli lång stubb. Och gör man det snyggt så syns det ju inte under grimmor och träns. Jag klipper inte så långt ned, bara några centimeter, mer behövs inte. Kan hålla med om att det är fult när nästan halva manen är bortklippt, som en alltid gjorde på sin häst i mitt förra stall :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 271
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka