ackumulatorhoppning

elefanten

Trådstartare
Vad är det?
Ska nog ställa upp i en sådan den 26e :d
Har fåttt reda på att det ska vara någon slags hoppning där man får poäng efter hinder? Men hur räknar man dom poängen? Sedan skulle det finnas nåt jokerhinder på slutet? Hur mycket högre är det än resten av hindrena?
 
Jag har varit med i en sån och då var det en massa hinder uppställda med olika poäng. Jag planerade min bana innan Sen ändrade jag dock där inne men jag hade en "grund".
Sen räknar man poäng efter hur många hinder man klarade,det var ett tag sen är inte säker med rivningar och så? :confused:
Sen fanns det en gräns på hur många ggr man fick hoppa samma hinder.

Jokerhindret i detta fall var bara lite högre (om det ens var högre?) Med en massa ballonger och annat skumt.
Jättebra träning :D
 
På en accumulatorhoppning är banan förutbestämd, man får inte komponera den själv! I allafall har det varit så på alla accumulatorhoppningar jag har sett.

Men en Joker förekommer, och det är banans sista hinder, och den får vara högre än klassens högsta tillåtna höjd (tex är det en 1,20 klass får Jokern vara högre, vill minnas 10 cm?).
Men det finns TVÅ sista hinder, och man får då välja om man vill hoppa Jokern eller det andra.

Jokern brukar också vara svårare förutom att den är högre. Tex ett "titthinder", en extremt glest rättupp el dylikt.
Sista accumulatorklassen jag såg, så var en vattenmatta under Jokern, och i vattnet hade banbyggaren satt plastleksaker, typ sådana barn har när de badar i badkar! :D

Vill minnas att poängräkningen är 1 poäng för hinder nr 1, 2 för hinder nr 2 osv.
Och river man så får man inga minuspoäng, bara noll poäng på just det hindret.
Men väljer man att hoppa Jokern, OCH river den, så får man minuspoäng, som dras av summan man uppnått på resten av banan.
Jokern har också högre poäng än det enklare andra sista hindret.
 
Det du var med i var antagligen en hit and hurry, eller hit'n run, som det också kallas. Där får du bestämma en egen bana.
Ackumulatorhoppning, däremot, är precis som kopparberg skriver! :banana:
Däremot så har inte jokern högre poäng än det alternativa hindret i sig, men felfritt övervunnet så får du dubbel poäng. Kan också tilläggas att får du vagran på jokern så får du hoppa det enlare hindret. Om det blir omhoppning så är det samma banna med samma poäng. Ha så kul!
 
det blir inte omhoppning då man blir placerad i första hand efter poäng, om man har lika poäng så placeras man efter tiden, så man kan säga att det är bedömning A:0 + poängräkning på hindrena, förutom att det är en joker också då.
 
Hmmm, blev tvungen att läsa TR då jag vart osäker.... JAg citerar: "Hoppningen bedöms antingen enligt metod A:1a med en omhoppning på tid över förkortad bana vid lika högsta poängsumma i huvudhoppningen eller enligt metod A:0 där tiden avgör direkt vid lika poängsumma. Vid omhoppning ska hindren hoppas i samma ordning som i grundhoppningen och behålla sina respektive poäng."
Så jag antar att vi båda hade både rätt och fel! :D
 
aha, tack för alla svaren! :bow:
Lite olika svar, men jag tror jag fått en någorlunda bild av det hela :)
Hoppas jokerhindret är ett riktigt glest rättuppstående, som du sa kopparberg! Det är nämligen mitt favorithinder :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 157
Senast: Dorinda
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 058
Senast: Gunnar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 107
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp