ADHD-diagnos som vuxen

men det är sånt som också aldrig skulle fungera för att människor ser det som "ja men det vill väl alla ha!", men det är liksom skillnad på att tycka att något är lyxigt och att behöva det för att ens kunna processa t.ex. en utställning på ett museum.
Nej det vill inte alla ha.
Jag vill ha liv och rörelse omkring mig på museum och restaurang. Nöje för mig är massor av människor och stoj och stök.
Det är nog så för ganska så många eftersom att människor gillar att samlas på samma ställe typ trångt i stan eller på nattklubben.
Jag tror att det måste införas tysta platser för dem som behöver det. Annars så kommer massor av människor inte att kunna ubilda sig, försörja sig eller må bra.
Men för egen del så kan jag "stänga av" och göra mitt mitt i kaos. Jag trivs ganska så bra i kaos. Det känns kreativt på något vis.
 
Jag har liknande erfarenhet fast av autism diagnos. Dock ledde själva utredningen till att jag förstod migsjälv och mina problem bättre.

Nu har jag dock fått en (ytterligare) ny kontakt på öppenvården som faktiskt krigar för att jag skall få mer hjälp från arbetsterapeut, habiliteringen och deras egen psykolog. Får se hur det går.

Problemet är ju att jag har ett gäng "fungerande" strategier för att överleva dagen. Då syns problemen mindre. MEN. Många av mina strategier är enormt energislösande och väldigt ineffektiva, jag behöver hitta bättre varianter
ångrade mig
 
Nej det vill inte alla ha.
Jag vill ha liv och rörelse omkring mig på museum och restaurang. Nöje för mig är massor av människor och stoj och stök.
Det är nog så för ganska så många eftersom att människor gillar att samlas på samma ställe typ trångt i stan eller på nattklubben.
Jag tror att det måste införas tysta platser för dem som behöver det. Annars så kommer massor av människor inte att kunna ubilda sig, försörja sig eller må bra.
Men för egen del så kan jag "stänga av" och göra mitt mitt i kaos. Jag trivs ganska så bra i kaos. Det känns kreativt på något vis.
Jag gillar också kaos! Ibland. Men det går inte ihop med att ta bra beslut eller fokusera på saker. Fast jag börjar bli bättre på det även i miljöer med mycket intryck, men då går det låååångsamt för mig.
 
Jag gillar också kaos! Ibland. Men det går inte ihop med att ta bra beslut eller fokusera på saker. Fast jag börjar bli bättre på det även i miljöer med mycket intryck, men då går det låååångsamt för mig.

Det där med musik i affärer är ju inte anpassat efter att kunderna skulle vilja ha det så, snarare att det är en noga uttänkt strategi för att styra folks köpmönster.
 
Vilken spännande tråd, att läsa om era erfarenheter och tankar! Min terapeut har hintat om att mycket av min ångestproblematik antagligen bottnar i ADHD, men jag vet inte om en diagnostisering skulle hjälpa mig. Kan liksom inte acceptera eller förlika mig med tanken riktigt, så det här är nyttig läsning för mig.
 
En spinn-off men hur skulle samhället se ut för att vara optimalt men ändå realistiskt ur ditt perspektiv?

Frågan är inte ställd med en uns av negativ klang. Utan jag är nyfiken och med tanke på att man diagnositiserar fler och fler med NPF diagnoser idag, så måste samhället aggera för att alla så få en bra fungerande vardag.
Jag tar mig också friheten att svara, även om jag mer går i tankebanorna om det är autism jag har och inte ADHD. Jag har en kusin som dels har en medfödd funktionsvariation (eller syndrom som de sa när hen fick sin diagnos) och utöver det är hen diagnosticerad med autistiska drag. I hens fall förstärker funktionsvariationen autismen och vice versa men de har inte med varandra att göra. Men det som är de autistiska dragen finns hos flera personer i släkten, däribland mig, medan funktionsvariationen i hens fall inte är ärftlig (eller det kan vara det om personen själv får barn, men inte annars).

Jag mår fruktansvärt dåligt av stora sociala sammanhang. I mitt fall märks det mest i arbetslivet eftersom jag privat inte lever ett sånt liv, men det märktes också i skolan. Lunchrum/matsal, stora kick-offer, dagar när hela arbetsplatsen eller skolan ska träffas och göra saker i påtvingade grupper med folk du vanligtvis inte pratar med, grupparbeten med påtvingade gruppmedlemmar och dylikt får mig nästan att få panik. I skolan kände jag att det fanns noll förståelse för att man kan känna som jag, man skulle tvingas till det som var obehagligt för att lära sig. Ett exempel är att vi mellan årskurs 5 och årskurs 9 varje år hade en idrottsdag där samtliga klasser däremellan var med. Man var två-tre personer från varje årskurs i varje grupp. Jag fick aldrig vara med någon jag tyckte om och brukade vara med, utan sattes alltid ihop med två pojkar från klassen som var rejält stökiga och som jag var rent av rädd för. En gång råkade de göra ett misstag och satte mig i två grupper, varav den ena var med en person jag tyckte om. När det upptäcktes åkte jag raka vägen tillbaka in i gruppen med bara pojkarna igen, trots att vi redan börjat med en aktivitet i den andra gruppen.

I arbetslivet går det väl bättre sett till att alla är vuxna (när man var elva var man ju livrädd för de som gick i nian oavsett, så där var man ju i ett utsatt läge bara av det), men jag känner än mer efter pandemin att det inte finns en förståelse för att vi är olika. Jag har älskat att jobba hemifrån och slippa stora sociala grupper. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb för övrigt och jag trivs med min chef, vilket gör att han inte riktigt ser mitt problem eftersom jag inte har det problemet specifikt med honom. Jag har inte riktigt problemet med någon av mina nuvarande kollegor heller när jag är med dem en och en, eller möjligen två, men när det blir en stor grupp blir det så mycket sociala intryck att det bara knyter sig för mig.

Jag har också självdiagnosticerat mig med selektiv ätstörning, som jag läst mig till också är vanligt hos personer inom autismspektrat. Jag har fruktansvärt svårt för smaker, lukter och även konsistenser på mat. Om det däremot är en maträtt jag är safe med så äter jag precis som alla andra och jag är normalviktig så det är ingen som "ser" på mig att jag har problem. Det finns heller ingen förståelse, varken från skolans sida eller från arbetskamraternas om att jag har problem med maten. Jag mår extremt dåligt om jag måste äta i grupp med personer jag inte känner väl, eller hamnar i en situation där vi sitter på en lunchrestaurang och jag inte får välja vad jag vill äta. Min barndoms besök hemma hos kompisar slutade ofta med mig inlåst på toaletten medan kompisen åt för att inte riskera att behöva vara med vid bordet.

Jag hade velat ha en ökad förståelse för att alla är olika. Tillåtelse till hemarbete i större utsträckning om man mår bra av det. Inte ett "krav" att delta i sociala aktiviteter på och utanför jobbet. Även om det inte är ett krav kan grupptrycket vara nog så svårt att ta sig ur, och även om personer menar väl när de tjatar för att få med någon så kan det bli så himla fel om personen nästan går hem och gråter sen av ångest för den här sociala grejen. Inte tvinga i någon mat. Nu är det tack och lov länge sen jag gick i skolan, och jag hoppas och tror att dagens lärare inte är som på min tid, men jag hade en fröken i första klass som tvingade i mig den ångkokta potatisen tills jag spydde ner hela tallriken och bordet och mig själv. Mamma har fått stånga sig blodig genom hela skoltiden för att jag skulle få ha egen mat med mig hemifrån och äta tillsammans med de andra, bara jag fick i mig något. Men jag har hela tiden stämplats som först bortskämd och en picky eater, sen anorektiker och hela tiden med känslan av problembarn stämplat i pannan.
 
Jag kom precis på att även om du inte vill göra utredning nu så kan du ju kanske få nån typ av behandling för dina ADHD-liknande problem. Jag fick som sagt på gränsen när jag gjorde ett sådant skattnings-formulär och sa att jag inte orkar göra utredning, åtminstone inte nu, men jag har ändå fått börja göra ett IKBT program för personer med ADHD.
 
Det där med musik i affärer är ju inte anpassat efter att kunderna skulle vilja ha det så, snarare att det är en noga uttänkt strategi för att styra folks köpmönster.


Det borde finnas regler för det, precis som annan tillgänglighetsanpassning i övrigt.

Det är olämpligt att ha en trappa upp till en mataffär, för då blir det svårt för de med rullstol och rullator.
Om man har en skränande monitor med reklam eller högljudd radio eller påstridiga försäljare så har man gjort det otillgängligt för många med NPF diagnoser. Varför ska det vara ok?
 
En annan sak som jag tycker arbetsplatser borde bli bättre på är det här med att behöva dela rum. Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb i snart fyra år, varav två helt från kontoret innan pandemin och två år i stort sett heltid hemifrån. Jag satt först i två olika konstellationer med tre andra personer, i sista vändan delade jag rum med en kollega. Den kollegan är en av dem jag tycker bäst om och det funkade trots allt hyfsat men fyrarummen var fruktansvärda (och då kan jag ju bara tänka mig fasan att ha öppet kontorslandskap). Med flextidsramarna kommer det och går folk lite hela tiden, både på morgonen, vid lunch och på eftermiddagen. Det kommer in andra kollegor som bara vill prata. Det kommer och går folk till möten. Andra omgången satt jag ändå med folk som var trevliga, men det var ärligt talat inte någon jag hade valt att tillbringa så mycket tid med frivilligt. Det åts mat på rummet, både som knastrade och luktade. Jag hatade det.

Nu har min arbetsplats precis innan pandemin sagt upp en hel del folk så jag har ett eget rum när jag ska återgå till kontoret. Jag har också tjatat till mig att få ett rum som ligger avsides. Jag hade aldrig pallat att sitta med tre olika människor igen efter två år hemma ifred. Vi hade telefontider på jobbet, man satt och viskade i telefonen för att inte störa de andra och det är inte alls hållbart för någon, oavsett om den personen har en NPF eller inte.
 
En relativt ny bekantskap till mig har flaggat för att jag borde bli utredd för ADHD. Först slog jag det ifrån mig, men efter att ha fullständigt kollapsat ännu en eftermiddag med nedslagen självkänsla och tankar kring varför jag inte kan få en "normal vardag" att fungera, så blev jag nyfiken och gjorde ett självtest vilket gav resultatet hög sannolikhet för ADHD.

Utan att gå in alltför mycket på min egen problematik så blev frågeställningarna en ordentlig ögonöppnare.

Jag vet att utredningen för att diagnostiseras för ADHD är betydligt mer omfattande än ett självtest, men med tanke på den höga sannolikheten så går tankarna ändå till en eventuell utredning. Problemet är väl att jag inte är helt säker på hur en eventuell diagnos skulle hjälpa mig i vardagen. Det finns också en rädsla för att inte bli tagen på allvar.

Ni som blivit utredda i vuxen ålder, vad var det som gjorde att ni tillslut tog det steget? Hur hjälper diagnosen er i vardagen?
Ett tips är Elaine Eksvärds blogg. Hon diagnostiserades nu innan jul och har varit väldigt öppen med hur hon mått innan, under och nu efter.
 
Snabb är jag inte, men nu har jag ungefär två timmar kvar av ljudboken "ADHD - Från duktig flicka till utbränd kvinna". Jag skrev till kollegan att det fanns risk för whiplash-skador efter att så ivrigt nickat medhållande och igenkännande under tiden som jag har lyssnat.

Det gnager fortfarande i mig kring valet av utredning eller inte. Eller ja, nu har jag ju ännu inte varit i kontakt med vården och vet därför inte om det skulle komma på tal om en eventuell utredning, men jag vet ännu inte riktigt vad magen vill i detta. Jag vet dock att det skulle kännas fruktansvärt nedslående att få ett nej, och att det, om det blev utredning, skulle vara otroligt jobbigt. Vad ska jag med en diagnos till? Vad tänker jag kommer att ändras av den? Vad blir det mer än ord på papper och spelar det egentligen alls någon roll?

En sak jag funderat på, speciellt efter ett meddelande jag mottog idag, är det här kring kommunikation. Jag har en ganska rak och tydlig hållning till kommunikation, utan att egentligen lägga några värderingar i det. Jag är inte den som naturligt strösslar mina inlägg med smileys (om jag inte är tydligt skämtsam, eller väldigt bekväm med den jag kommunicerar med), men jag upplever att det ibland tas som att jag är sur/otrevlig. Det är ju förvisso delvis ett nutidsproblem i sättet vi kommunicerar idag, men jag upplever samtidigt att det skaver i mig och, emellanåt, gör mig rent ledsen när jag mottar svar jag inte alls var beredd på där mottagaren då läst in en känsla från mig som de facto inte alls fanns där.

Jag funderar på om fler med ADHD har liknande problem? Att man lätt blir missförstådd i text, och hur man i så fall jobbar med det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Snabb är jag inte, men nu har jag ungefär två timmar kvar av ljudboken "ADHD - Från duktig flicka till utbränd kvinna". Jag skrev till kollegan att det fanns risk för whiplash-skador efter att så ivrigt nickat medhållande och igenkännande under tiden som jag har lyssnat.

Det gnager fortfarande i mig kring valet av utredning eller inte. Eller ja, nu har jag ju ännu inte varit i kontakt med vården och vet därför inte om det skulle komma på tal om en eventuell utredning, men jag vet ännu inte riktigt vad magen vill i detta. Jag vet dock att det skulle kännas fruktansvärt nedslående att få ett nej, och att det, om det blev utredning, skulle vara otroligt jobbigt. Vad ska jag med en diagnos till? Vad tänker jag kommer att ändras av den? Vad blir det mer än ord på papper och spelar det egentligen alls någon roll?

En sak jag funderat på, speciellt efter ett meddelande jag mottog idag, är det här kring kommunikation. Jag har en ganska rak och tydlig hållning till kommunikation, utan att egentligen lägga några värderingar i det. Jag är inte den som naturligt strösslar mina inlägg med smileys (om jag inte är tydligt skämtsam, eller väldigt bekväm med den jag kommunicerar med), men jag upplever att det ibland tas som att jag är sur/otrevlig. Det är ju förvisso delvis ett nutidsproblem i sättet vi kommunicerar idag, men jag upplever samtidigt att det skaver i mig och, emellanåt, gör mig rent ledsen när jag mottar svar jag inte alls var beredd på där mottagaren då läst in en känsla från mig som de facto inte alls fanns där.

Jag funderar på om fler med ADHD har liknande problem? Att man lätt blir missförstådd i text, och hur man i så fall jobbar med det?
Jag måste svara eftersom jag tror att du och jag är väldigt lika (och därför ofta kommer ihop oss lite?). Jag vet att jag ofta tolkas som arg/bitch och har även blivit bannad en månad från buke pga detta :D

Jag är ganska säkert inom spektrum men i min stad så får inte vuxna utredning. Alls.

Jag har återkommande utbränning, gör jag nåt gör jag det till jag stupar.

Angående kommunikation så vill jag diskutera på en annan nivå (?) och blir irriterad om diskussionen blir för platt.
 
Jag måste svara eftersom jag tror att du och jag är väldigt lika (och därför ofta kommer ihop oss lite?). Jag vet att jag ofta tolkas som arg/bitch och har även blivit bannad en månad från buke pga detta :D

Det har ju varit just för att du kallat mig arg/otrevlig och lagt känslor i mina inlägg som inte funnits där som vi har kommit ihop oss vid mer än ett tillfälle. Men ja, jag har bland annat mottagit varningar för att jag skulle vara otrevlig när jag verkligen inte hade för avsikt att vara det vilket jag ju då finner djupt orättvist och frustrerande. Funderar på att börja avsluta alla mina inlägg med en smiley, men då ses man väl som passivt aggressiv istället... :angel:
 
Är under screening nu för ADHD/autism, eller rättare under utredning för att se om jag kan få en utredning.
Slår i taket på de skattningsdokument jag gjort hittills. Min psykolog var aningens lätt förvånad då han var ganska säker på att mina problem mest handlade om depression pga separation. Jag var istället ganska säker på få höga poäng på det neurodivergenta.
 
Är under screening nu för ADHD/autism, eller rättare under utredning för att se om jag kan få en utredning.
Slår i taket på de skattningsdokument jag gjort hittills. Min psykolog var aningens lätt förvånad då han var ganska säker på att mina problem mest handlade om depression pga separation. Jag var istället ganska säker på få höga poäng på det neurodivergenta.

Hur upplever du processen hittills?
 
Jag funderar på om fler med ADHD har liknande problem? Att man lätt blir missförstådd i text, och hur man i så fall jobbar med det?
Tar mig friheten att svara trots att det inte är just adhd jag funderar på utan en annan diagnos. Jag upplever tvärt om mot vad du beskriver, i skrift går det ganska bra att kommunicera men prata med folk (som jag inte känner väl) är svårt. Folk missförstår hela tiden.

Min kusin som har en autism-diagnos (ganska grav sådan) förstår inte ironi alls till exempel. Det tycker inte jag att jag har problem med, jag förstår när folk är ironiska och när jag säger något är det för mig ganska glasklart att det var ironi men tydligen fattar inte omgivningen det. De tror att jag menar allvar och då funderar jag ju självklart lite på vad jag sänder ut för signaler eftersom det i mitt huvud är så självklart att det är ironiskt menat eller ett skämt?

Just nu är det lite extra frustrerande eftersom min brors flickvän överanalyserar allt vi säger och gör och börjar gråta för att ett oskyldigt samtal om ett tv-program helt plötsligt skulle anspela på att hon är överviktig (vilket hon inte är och ingen sa något som ens kan tolkas som att ha med vikt att göra). Jag känner att jag tassade redan på tå runt kollegor och ytliga bekanta som mer tänkte att jag var underlig men nu är det rena minfältet eftersom precis allt jag säger och gör kan missförstås och leder till storgråt.

Men däremot har jag också märkt samma dilemma som du med smilysarna. Jag har haft svårt att använda smileysar och framför allt i min yrkesroll men man blir tolkad som sur om man inte använder dem? Eftersom ”alla andra” också använder dem har jag nog tyvärr lätt för att själv tolka någon som inte använder smileys som sur fast det egentligen är precis så jag vill göra själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 184
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag är 30 år och fick min asperger/autism diagnos i vuxen ålder, det var en terapeut som äntligen förstod mig och anpassade behandlingen...
45 46 47
Svar
929
· Visningar
75 585
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ För en vecka sedan träffade jag en läkare och en psykolog och de bedömde att jag är bipolär och inte enbart lider av svår depression som...
Svar
12
· Visningar
1 768
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp