Advokat 963

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 9 524

ancan

Trådstartare
Var nere med en god väns fullblodssto igår, för betäckning med ADVOKAT 963...

Han vann bruksprovet i hoppning 1999...och sedan försvann han.

För att nu åter ha dykt upp i halland för att verka i aveln:banana:
Och jag minns att han var snygg- men sååå snygg hade jag glömt att han var!!! och vilka rörelser! WOW.Och ett otroligt vackert huvud-i klass med Cortez...

Han skadades ju allvarligt i huvudet vid Falsterbo som ung, förlorade bla synen helt på ett öga.

Så de senaste 7 åren har han tydligen varit "skogsmullehäst" uppe i nordligare delar av landet.

Han är linjeavlad på Cor de la bryere, och har för övrigt en mkt fin stam.

Hade redan fått runt 20 ston iår:) Ska bli mkt spännande att se dom om några år.
Hästak hade ju några avkommor efter honom som visade framfötterna för några år sedan...

Någon som har en Advokat avkomma/alternativ vet om ngn?
Vore mkt intressant att veta hur dom blivit.

Sv: Advokat 963

Oki nu har jag letat efter mina hingstkataloger men har inte 2000 :(
Jag har 1998 och 2003 men inte nån emellan...Kan du berätta mer om honom ....

Kompisen har betäckt sitt sto med Haydn och hon såg då Advokat när hon var där, enligt henne var han också superläcker. Vad jag förstod så räddades han från att bli valack av den nuvarande ägaren. Meningen var att han skulle kastreras och vara skogsmullehäst, men efter tips från en elitryttare om vad som skulle ske så köptes han loss. Han har ju samma far och morfar som Acacio. Det ska bli mycket intressant att se avkommor efter honom.

Corzette: Han är 167 cm hög har tävlat med placering upp till medelsvår hoppning och han fick 38 poäng exteriört på bruksprovet med siffrorna 6 6 8 på gångarterna och 9 10 på hoppningen.
Härstamningen kan du se här: http://www.allbreedpedigree.com/advokat

Såg honom för lääänge sedan. Jättetrevlig.
Har bara sett en avkomma. Gigantisk, trevlig gång, rör sig bra och är jättesnygg.
mvh

Tycker också att det är skoj att han återkommit till aveln.
Den tidigare ägaren har ju haft fler godkända hingstar, men ingen av dem har verkat i aveln tyvärr.

Advokat själv har jag faktiskt ridit en gång för ett par år sedan, en jättesnäll hingst med en mycket trevlig/stor galopp som jag minns det. Har dock inte sett honom hoppad, och det är ju det han ska vara bäst på egentligen!

Jo kollade upp stammen där...

Nån som vet hur hans gångarter är ? Då jag tycker raden 777 (668) inte är direkt mkt att hurra för (säger jag som funderar på Cortez igen :angel:) samtidigt vet man ju hur "dagsformen" inverkar när man är på visning... Samtidigt har jag ju ett sto som lämnar bra gång (men vill ju satsa på hoppstammade hästar, som rör sej bra ändå)...

Det jag såg igår i hagen var verkligen bogfria och taktfasta rörelser. Särskilt galoppen var "mumma":love: traven är klart godkänd för en hoppstammad individ!

Det stämmer - historien om att han sånär kastrerades!
Tur att J.L fick syn på hästen och räddade honom från det ödet:angel:

Han har fått "löfte" om att nu betäcka i tre år (iom att det var så längesedan han godkändes och ej använts i avel) sedan får man se...

Bara att hoppas på att han tillförs BRA ston!

Jag minns bara att han kom lös av någon anledning och att hans ansíkte skadades allvarligt. Tror att det var nere i Falsterbo.
Stog en hel del om det i tidningarna på den tiden...

Bla förlarade han som sagt synen på höger öga helt.

(Ingen som harr sparat gamla Ridsport?)

har pratat med ännu en stor uppfödare idag, och Advokat kom på tal igen.
Det verkar som om de flesta som minns honom ser fram med glädje åt hans återkomst i svensk avelsverksamhet!!!

Men en sån häst måste ju vara värd tresiffriga belopp?

Och vem köper en skogsmulle för de beloppen? Låter jättekonstigt i mina öron.

Advokat har jag sett tävlas i både hoppning ocg dressyr. Han är bra häftig. (om det är samma advokat men hur många gdk hingstar med det namnet kan det finnas) han tävlades iaf av en på grannklubben i dressyr och av en annan i hoppning.

Då låter det ju inte som att han var bara skogsmulle under sin norrlandssejour då? Om han tävlades?

Skogsmulle för mig är en häst som inte tävlas eller tränas utan bara rids ut i skogen, kanske någon enstaka gång på bana.

Skogsmullat var kanske fel utryck av mig:angel:vad jag menade var att den inte gått några högre klasser, dvs tävlingar som räknas in i statestiken.
De enda resultat jag funnit är från:

2003 -där hade han som bäst en 7:nde plats i 130 hoppning, med Leif Hall i sadeln, samt en del placeringar i 1,20 hoppning.

MEN C.B påpekade att han var MKT välriden vid ankomsten till honom, och det kunde fortfarande ses på hans muskler att han ridits mycket och i fin form!

Skogsmullat var kanske fel utryck av mig:angel:vad jag menade var att den inte gått några högre klasser, dvs tävlingar som räknas in i statestiken.
De enda resultat jag funnit är från:

2003 -där hade han som bäst en 7:nde plats i 130 hoppning, med Leif Hall i sadeln, samt en del placeringar i 1,20 hoppning.

MEN C.B påpekade att han var MKT välriden vid ankomsten till honom, och det kunde fortfarande ses på hans muskler att han ridits mycket och i fin form!

Om 1,30 är att skogsmulla, vad ska vi lättklassryttare säga att vi ägnar oss åt då - gyttjekravling?;) Nå, det blev lite begripligare nu i vilket fall.:)

Är C.B. den som han står hos nu?

Ja C.B är ägaren och hingsthållaren.
I mina ögon en mycket intressant hingst, jag får nog åka upp och titta på honom en dag eftersom kompisen var mäkta imponerad av honom.
Man vill helst veta hur hans fertilitet är innan man provar, om den är ok så kan han nästa år vara en het kandidat för min del om han lever upp till vad kompisen tyckte. Jag har inte så långt att åka eftersom han enbart står på naturlig, och han är ju väldigt billig i förhållande till många andra hingstar.
Någon som vet om det är någon speciell anledning till att han inte finns på AI och TAI istället? Han borde få fler ston om han gjorde det tycker jag.

Jag fick som sagt veta det av kompisen som var där med ett sto till Haydn, jag kollade sedan på faktabladet, men jag har inte sett någon annons, hittar ingen hemsida heller. Jag vet inte när C.B fick honom, licensen löstes inte förrän den 11:e maj och då är det ju försent att visa honom på hingstvisningarna, nästa år kanske han är med där? Jag hoppas det i alla fall
Han hade ändå fått ett 20-tal ston vad jag förstår, så på något vis har folk fått reda på det.

Det var 1 annons i ridsport, för ca 3 nr sedan ungefär

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka