Äckel Päckel varning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å

Åska

Nu behöver jag en åsikt av er kloka bukemödrar (och andra kloka människor)

Jag har hört om en kvinna som efter vistelsen på BB tog med sin egen moderkaka hem, kokade den och åt upp den. Anledningen var att det finns så mycket nyttigt i den. Jag höll på att kräkas när jag hörde det. Inte för att jag har sett en moderkaka annat än på bild men ändå! Är detta ett vanligt fenomen eller är det en vandringsägen? Jag tycker det verkar asäckligt!
// Åska, skulle behöva en kräksmiley!
 
Sv: Äckel Päckel varning

I många kulturer är det vanligt vad jag kan förstå. Så gjorde väl även "vi" för länge sedan.
Det är väl inget jag själv känner mig sugen på :crazy:

// K
 
Sv: Äckel Päckel varning

Jag har tre barn och har sett alla moderkakorna och jag kan ju säga att jag inte riktigt kan förstå ordet "kaka" i sammanhanget... Skulle inte tro att det smakar som det... ;)

Skämt och sido, det där med att äta upp den är nog kopplat lite till vad man är för slags person. Det finns ju många som tycker att det är en viktig procedur. Jag har för mig att jag hört att vissa tar hem den och gräver ner den oxå. Rätta mig om jag har fel.

Personligen skulle jag inte varken äta upp den eller gräva ner den. Men alla är ju olika.
 
Sv: Äckel Päckel varning

I dagens sverige så tror jag inte man är beroende av de näringsämnen som finns i moderkakan, det finns inte så mycket "nyttigt" så annat än att den är väl rätt näringstät. Orsaken att djur äter efterbördar är delvis att dölja spåren efter förlossningnen.
 
Sv: Äckel Päckel varning

Folk kommer alltid ha besattheter av alla de märkliga slag... :crazy:
 
Sv: Äckel Päckel varning

Stod om det i någon av Gravid-tidningarna som är ute i affärerna nu.. läskigt att käka moderkakan..
 
Sv: Äckel Päckel varning

Nej men gud så äckligt!!! :eek:
Fick aldrig se min, och klarar mig bra ändå. Nej fy sjutton. Jag kan inte riktigt förstå den här uppståndelsen runt moderkakan, folk ska sprida ut den, ta kort på den och bevara osv... nej fy sjutton...
Eller att ta kort är väl bättre än att äta upp den förståss.... :smirk:
 
Sv: Äckel Päckel varning

Min frisör berättade att hon hade tagt med sig moderkakan hem efter sin senaste (sista?) förlossning, men att det aldrig blev av att hon åt den. Minns inte skälet till att denskulle ätas...

Sen - ÄR det egentligen så äckligt att äta moderkaka?? Jag menar man äter ju hjärtan tungor, fötter, svansar och framförallt muskler från våra djur. Blir det då äckligt/läskigt bara för att det är moderkaka??
Själv äter jag ju iofs inte kött alls och skulle inte heller kunna tänka mig att äta moderkaka, men jag kan inte se vad skillnaden är jämfört med grisfötter eller kalvhjärta?
 
Sv: Äckel Päckel varning

ameo skrev:
Sen - ÄR det egentligen så äckligt att äta moderkaka?? Jag menar man äter ju hjärtan tungor, fötter, svansar och framförallt muskler från våra djur. Blir det då äckligt/läskigt bara för att det är moderkaka??

Så här spontant känns det lite som kannibalism att äta en moderkaka och det kan man i a f inte säga om kött i allmänhet.
 
Sv: Äckel Päckel varning

Människor vet jag inte men tror inte det är så normalt?!
Tror inte ens att man får ta med den hem !
Förresten KOR gör så..käkar upp den alltså! :d
 
Sv: Äckel Päckel varning

Håller med. Det kan inte vara äckligare att äta moderkaka än tjurtestiklar, lever osv. Jag tycker att det är viktigt att titta på den dels för att det är intressant (jag tycker att nästan allt är intressant) och dels för att kunna bilda sig en uppfattning om den är som den ska. Nu ansåg de på min förra förlossning att den var bra, men jag hade en stor bit kvar och fick åka in några dagar senare och operera mig akut. Därför vill jag själv se den och kolla att allt är ok. (Precis som jag vill veta allt veterinären gör, varför och hur.) Jag gillar inte inälvsmat alls och skulle därför inte vilja äta den, men tycker inte att det är konstigt eller äckligt. Nuförtiden tycker många att naturliga saker är äckliga, som egentligen inte är det. Kroppsvätskor osv som är det naturligaste i världen. Man måste ju inte äta allt, men jag tycker inte att det är äckligt.
 
Sv: Äckel Päckel varning

mina hundar åt upp sina moderkakor!
men om du funderar på o äta, börja med en för dom fick i sig tre och vart väldigt lösa i magen ;) haha!
 
Sv: Äckel Päckel varning

Enligt min barnmorska jag hade inför förlossning är det ganska vanligt. Det finns t.om. kokbok för detta! :eek: Jag skulle aldrig göra det!

MillyM
 
Sv: Äckel Päckel varning

autokannibalism, liksom...

Det är inte att äta inälvsmat i sig jag tycker verkar läskigt, det är att äta upp en del av mig själv! :crazy:
Dessutom tror jag inte en person med normal kosthållning har några problem med bristsjukdomar nuförtiden. Möjligen kan man få visst järntillskott av att käka moderkaka vilket kan vara bra om man blött mkt vid förlossningen, men jag föredrar Hemofer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 652
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 752
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp