Ägarbyte!

A

adore

Ska man skicka in något till SVERAK när man bytt ägare på en katt?? Gäller alltså en vuxen katt...ingen kattunge.
Ska man meddela några mer förutom försäkringsbolaget??
 
Är katten chipad eller öronmärkt ska du även meddela Kennelklubben ny ägare. Det är dom som har hand om dessa register även för katterna.
Och Sverak behöver den nya ägarens namn och adress för om du sen vill registrera en kull efter din honkatt eller låta någon använda din hankatt att para med, så måste dom veta vem sim äger katten, annars kan dom inte skriva ut stamtavlor till ungarna. Och detta ägarbytespapper ska vara underskrivet av både säljare och köpare. Mest för att det inte ska bli en massa krångel efteråt. Det finns tyvärr många med fodervärdsavtal som inte håller ingågna avtal, utan t.o.m. kastrerar och säljer katter som dom inte äger..
Och har du inget att dölja så är det inga problem, jämför med hur du själv gör när du flyttar eller gifter dej.
Lycka till med din nya katt
 
Fodervärdsavtalen gäller inte längre i SVERAK, dvs man kan inte längre vara fodervärd inom SVERAK's regler. Kanske beror på just sånt du skrev, att fodervärdarna beter sig illa.
 
Fodervärdsavtalen gäller inte längre i SVERAK, dvs man kan inte längre vara fodervärd inom SVERAK's regler. Kanske beror på just sånt du skrev, att fodervärdarna beter sig illa.

Jag vet inte vad du menar med "inom SVERAK:s regler" men det enda SVERAK säger om fodervärdsavtal är att de inte står bakom de längre. Men som uppfödare är det fortfarande fritt fram att teckna fodervärdsavtal. Den enda konsekvensen är att om strul uppstår så kommer inte SVERAK att backa upp uppfödaren. Det avtal som uppfödaren tecknar med sina köpare eller fodervärdar har inte SVERAK med att göra. Det enda krav som finns från SVERAK:s sida är att alla överenskommelser som sker vid köp/försäljning skall nedtecknas på papper och när man ordnar fodervärdsavtal sker varken köp eller försäljning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
773
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 987
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 659
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp