Hur veta vilken katt man vill ha?

Vuxen omplacering är ju något som jag är en varm anhängare av, men man får ändå räkna med att katten kan bete sig rätt annorlunda i ett nytt hem. Grundtrygghet och nyfikenhet brukar inte förändras till det sämre. :)
Några av mina absolut bästa katter har varit vuxna omplaceringar.
Det skall man inte vara det minsta rädd för tycker jag.
 
Jag slår fortfarande ett slag för burmor. Backa upp mig @kma De är så fantastiska katter. Intelligenta, gosiga, älskar äventyr och ska alltid vara med sin människa. Dock har de stor integritet. Men de bekymrar sig inte om att vara ute på diverse äventyr.

När man väl är fast så finns det inte några andra katter på jorden. Men, som @Sassy säger så finns det linjer med mer eller mindre integritet. Hanarna är också mer laid back än honorna som kan vara lite skarpa ibland.
 
Jag slår fortfarande ett slag för burmor. Backa upp mig @kma De är så fantastiska katter. Intelligenta, gosiga, älskar äventyr och ska alltid vara med sin människa. Dock har de stor integritet. Men de bekymrar sig inte om att vara ute på diverse äventyr.

När man väl är fast så finns det inte några andra katter på jorden. Men, som @Sassy säger så finns det linjer med mer eller mindre integritet. Hanarna är också mer laid back än honorna som kan vara lite skarpa ibland.

Ehum, det finns en viss risk att du lyckats avskräcka ganska många med din katt 🙄😂
 
Åh ja burmor de är väldigt härliga katter som @MJLee skriver 😻
Alla burmor jag träffat utom någon enstaka som varit sjuk har varit roliga, lekfulla, keliga, pratar med sin människa och vill helt enkelt vara med där det händer. Många har med sina på äventyr i t ex båt eller husvagn, ut i sommarstugan. De tycker om att upptäcka världen och följa med på promenader. Det är min allmänna uppfattning sen finns såklart personligheter och speciella linjer.

Bengal som kommit upp som förlag skulle jag undvika. De jag träffat har varit så extremt krävande och i princip haft sönder inredning och väggar. Väldigt fina katter, men min spontana känsla där är att de kräver mycket.
 
Åh ja burmor de är väldigt härliga katter som @MJLee skriver 😻
Alla burmor jag träffat utom någon enstaka som varit sjuk har varit roliga, lekfulla, keliga, pratar med sin människa och vill helt enkelt vara med där det händer. Många har med sina på äventyr i t ex båt eller husvagn, ut i sommarstugan. De tycker om att upptäcka världen och följa med på promenader. Det är min allmänna uppfattning sen finns såklart personligheter och speciella linjer.

Bengal som kommit upp som förlag skulle jag undvika. De jag träffat har varit så extremt krävande och i princip haft sönder inredning och väggar. Väldigt fina katter, men min spontana känsla där är att de kräver mycket.

Har en kompis son föder upp Bengaler och de är väldigt trevliga och harmoniska katter. Inga mardodörer 😁
Men det kanske är samma där att olika linjer ger lite olika katter.
 
Har en kompis son föder upp Bengaler och de är väldigt trevliga och harmoniska katter. Inga mardodörer 😁
Men det kanske är samma där att olika linjer ger lite olika katter.
Åh en sån Bengal hade jag nog fastnat för isf 😻
Kan nog vara så att det är lite beroende av linjer.
 
Alltså, ett skäl till att burman är en relativt inavlad ras var att på 1970 och tidigt 80-tal så, tja, när det blev dags för utställning så drog de som skulle gå upp med katterna lott och den som förlorade bar fram burman 😼 Humöret på den tiden kunde vara lite kärvt. Men nu är de linjerna bortavlade. Och burmorna har just den där fantastiska karaktären och humöret, likaså intelligensen och nyfikenheten som står i rasbeskrivningen.

Nikita var en mycket mer rastypisk burma på många sätt. Extremt gosig, glad, klistrig och alltid redo för ett äventyr. Megara är lite mindre gosig, eller på ett annorlunda sätt. Och har lite mer integritet om vi säger så. Men om något ännu mer än Nikita alltid redo för ett äventyr. Och, klåfingrig, intelligent och envis 😻

 
Jag ska iväg och titta på en oriental imorgon, en äldre hona som inte går ihop med ägarens andra katt. Känns pirrigt och lite oh hjälp vilket enormt steg - jag har ju inte haft katt på tjugo år, men jag blev attraherad av bilden där hon ser ut som en väldigt bestämd (och faktiskt lite nedlåtande) dam. Hon är försäkrad vilket är viktigt för mig, men inte kastrerad så det behöver ju göras också. Jag har sagt att det är viktigt att det säger klick för oss alla inblandade. Och jag kommer behöva skaffa kattbur, kattlåda och allt annat också. Har redan börjat planera för kattsäkring av hemmet.
 
Jag ska iväg och titta på en oriental imorgon, en äldre hona som inte går ihop med ägarens andra katt. Känns pirrigt och lite oh hjälp vilket enormt steg - jag har ju inte haft katt på tjugo år, men jag blev attraherad av bilden där hon ser ut som en väldigt bestämd (och faktiskt lite nedlåtande) dam. Hon är försäkrad vilket är viktigt för mig, men inte kastrerad så det behöver ju göras också. Jag har sagt att det är viktigt att det säger klick för oss alla inblandade. Och jag kommer behöva skaffa kattbur, kattlåda och allt annat också. Har redan börjat planera för kattsäkring av hemmet.
Men så häftigt! Hoppas det klickar! :love:
 
Men så häftigt! Hoppas det klickar! :love:
Ja, jag försöker hålla huvudet kallt och besinna mig. Det får liksom inte bli fel, hon har redan flyttat ett par gånger. De vill att hon ska vara ensamkatt. Och jag tänker att hon är med god marginal medelålders så det är kanske ett lagom aktivitetsbehov även om jag arbetar heltid (4 dagar v. på kontoret, men 1 helgdag går åt dykning)

Min helt underbara djurvakt har redan funderat på hur han ska säkra sin rescuehamster, som tyvärr nog sjunger på sista versen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 664
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 262
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 870
Senast: hundtant
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp