Bukefalos 28 år!

Ägg för finare päls?

A

anja23

Vår hund är ganska spinkig och har även lite tråkig päls.
Hon väger drygt 24 kg och får 8,5 dl mat, trots att det på påsen står att en hund på 30 kg ska ha 7 dl.
I några veckor nu har hon fällt rejält, men nu verkar det äntligen gett med sig.
Men pälsen som blev kvar är ganska torr och glanslös.
Hon är jättefin i huden så det är bara pälsen som är torr.

Jag har hört att man kan tillsätta lite olja eller ett ägg på maten för pälsens skull, stämmer det?
Det jag funderar på är att protein och fettbalansen i fodret borde ju rubbas om man tillsätter t.ex. olja.
Eller blir det en så marginell skillnad att det inte spelar någon roll?
 
Sv: Ägg för finare päls?

Inte ett helt ägg men ägg gula kan fungera. Min hund får ca 2 ägg gulor i veckan och jag tycker hennes päls har blivit bättre, hon fick lite laktos fri grädde ca 2 gånger i veckan när jag ville få upp henne i vikt och hon gick upp i vikt ganska snabbt. Min hund väger bara 6 kg så hur mycket du ska ge din hund vet jag inte riktigt. Men om du ska ge grädde så anpassa hur mycket du ger beroende på ifall hunden blir dålig i magen då ska du ge mindre.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp