Bajskvalitet och foderbyte

Tigertofflan

Trådstartare
Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen redan ett par veckor efter att jag fick hem honom, så jag bytte ganska snart ut torrfodergivan till Bozitas valpfoder. Sedan dess har han ätit ungefär 50/50 av Bozita och VOH. Sedan dess har det fungerat bra. Dante har mått bra och bajset har varit fint. MEN jag har tyckt att han har torra trampdynor och har därför tillsatt fiskolja de senaste månaderna (med oklar effekt).

Sedan drygt en månad tillbaka har jag upplevt honom som väldigt hård i magen. Han bajsar lite och ofta och bajset är hela tiden alltför hårt. Har läst att man kan tillsätta fiberhusk, vatten och/eller rivna morötter för att lätta upp konsistensen lite, men jag känner att jag inte vill eller orkar hålla på varje måltid för att min hund ska må bra.

Han har precis fyllt nio månader och det börjar bli dags att kolla på foderbyte till vuxenfoder, så jag är inne på att i samband med foderbytet också byta fodertillverkare. Jag tänker i första hand byta ut färskfodret för att se vad det gör för skillnad.

På andra forum är det flera som pratar om att det är vanligt med hård mage på just VOHs foder. Har ni någon erfarenhet av det?

Vad är era erfarenheter av Fodax?

Jag testade Mush när han var mindre men han blev så jäkla dålig i magen av det så rent instinktivt vill jag helst undvika det märket...

Vilka andra färskfoder kan ni rekommendera? Det är viktigt för mig att det är djur från Sverige, Finland eller Norge i fodret. Jag vill inte ha något animaliskt protein från Danmark eller övriga världen.

Jag har inga problem med spannmål eller gluten i fodret, men förväntar mig i så fall att det innehållet reflekteras i priset.

Tips?
 
Först och främst: Olika foder fungerar olika för hundarna. Att undvika samtliga foder från tex Mush för att EN av deras sorter inte fungerade bra är därför i många fall helt onödigt och kan göra att du missar foder som fungerar utmärkt för din hund.

Själv har jag gett färskfoder i många år nu, till flera hundar. Nu blandar jag ofta foder hejvilt, det där med att köpa en sort och hålla mig till bara den är inget jag någonsin pysslar med om det inte är för att hunden mår dåligt av alla andra fodersorter som finns. Men, såhär har de olika fodren fungerat för mina hundar:

Fodax: Har testat vilt och neutral. Upplever dem som bra, något större bajsmängd än på vissa andra foder, men otroligt smidiga förpackningar och hundarna verkar må bra av det. Jag gav vilt ett tag, men så bytte de helt utan förvarning innehållet i det, de skrev inte ens något om det någonstans utan det fick köparen upptäcka själv genom att jämföra gamla innehållsförteckningen med nya... När jag skrev till dem om det verkade de inte alls förstå problemet, så jag vägrade ge Fodax ett bra tag. Nu ger jag delvis deras Neutral och har inget negativt att anmärka på.

Mush: sjukt dyrt! Dock bra foder. Hade jag bara haft en hund som åt väldigt liten mängd foder hade jag nog gett det. Nu när det går åt ca 1,5kg per dag här hemma så har jag helt enkelt inte råd med Mush. Deras Vaisto röd fick dock min unga att spy galla på morgonen och min äldsta mådde inte heller helt bra av det. Av Vaisto-sorterna har den blå fungerat bäst för oss. Tidigare kunde jag köpa deras "barfkorvar" och blanda ihop lite eget. Men ja, priset...

Vom og hundemat: Har haft en hund för flera år sedan som fick för hård avföring av det, även en dåvarande väns greyhound fick det. Med mina nuvarande hundar har det fungerat jättebra och jag upplever att de mått väldigt bra av maten. Då har jag främst gett Taste Nöt och Sprint.

Real: I princip samma som VoH, har för mig att de oftare har ris i fodret dock. Deras exclusive är väldigt rinnig/vattnig och lös i konsistensen, men complete gillas här. Det är ett av de fodren som min ena vuxna mått bäst av (hon är lite känslig för olika foder, oklart hur dock. Det andra som fungerat bäst för henne är Mush Vaisto blå). Deras salmon plus fungerar inte för hon som är lite känslig, så det har jag inte gett så mycket och jag har inte heller gett de andra sorterna eftersom de inte går att köpa i storpack.

Pondus: Fungerade inte alls för mina. Testade två av tre sorter som gick att få tag på här. Den med känslig mage spydde galla på morgonen, den som brukar tåla precis allt mådde illa och fick konstig avföring... Ett av få foder jag troligen inte kommer ge ens om någon skulle ge det till mig gratis, just för att mina hundar mår för dåligt av det. Tyvärr. Innehållsförteckningen SER vettig ut och konsistensen på fodret var jättebra.

Sedan finns ju även Emmzo, som i alla fall tidigare varit väldigt bra på barf-sidan. Hur deras färskfoder är har jag dock dålig koll på. Det är dock svenskt och jag gillar generellt deras sortiment.
 
Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen redan ett par veckor efter att jag fick hem honom, så jag bytte ganska snart ut torrfodergivan till Bozitas valpfoder. Sedan dess har han ätit ungefär 50/50 av Bozita och VOH. Sedan dess har det fungerat bra. Dante har mått bra och bajset har varit fint. MEN jag har tyckt att han har torra trampdynor och har därför tillsatt fiskolja de senaste månaderna (med oklar effekt).

Sedan drygt en månad tillbaka har jag upplevt honom som väldigt hård i magen. Han bajsar lite och ofta och bajset är hela tiden alltför hårt. Har läst att man kan tillsätta fiberhusk, vatten och/eller rivna morötter för att lätta upp konsistensen lite, men jag känner att jag inte vill eller orkar hålla på varje måltid för att min hund ska må bra.

Han har precis fyllt nio månader och det börjar bli dags att kolla på foderbyte till vuxenfoder, så jag är inne på att i samband med foderbytet också byta fodertillverkare. Jag tänker i första hand byta ut färskfodret för att se vad det gör för skillnad.

På andra forum är det flera som pratar om att det är vanligt med hård mage på just VOHs foder. Har ni någon erfarenhet av det?

Vad är era erfarenheter av Fodax?

Jag testade Mush när han var mindre men han blev så jäkla dålig i magen av det så rent instinktivt vill jag helst undvika det märket...

Vilka andra färskfoder kan ni rekommendera? Det är viktigt för mig att det är djur från Sverige, Finland eller Norge i fodret. Jag vill inte ha något animaliskt protein från Danmark eller övriga världen.

Jag har inga problem med spannmål eller gluten i fodret, men förväntar mig i så fall att det innehållet reflekteras i priset.

Tips?
Måste det vara rått?

Jag tycker om Magnussons ångkokta korvar. Fungerar bra på alla hundar som testat och verkar mycket smakligt.
 
Jag gav mina VoH under en längre period och delar upplevelsen om att de blir väldigt hårda i magen. Har utöver det gett Mush, men precis som ovan påpekat är det dyrt. Har hittills varit som mest nöjd med Sund Hundmat och Pondus. Idag går alla tre på Pondus, men får mer eller mindre även en del torrfoder. Den mellersta för att han ska hålla sund vikt pga kastrering, och den äldsta då jag upplever att han får uppstötningar och bubblig mage av att bara äta färskfoder.
 
Nordic är svenskt. Vi har gett det i många år och alla hundarna har mått väldigt bra på det.

Fodax var det färskfoder vi började med för väldigt många år sedan. Var jättenöjd med det, men när vi flyttade blev det byte till Nordic, minns inte riktigt varför, kanske fick vi inte tag på det här. För några år sedan provade vi Fodax igen men alla hundarna blev dåliga i magen, inte akut dåliga men bajsade löst. Bytte tillbaka till Nordic; magarna helt bra. Provade Fodax igen men nej, det gick bara inte. Kan ha varit något tillfälligt med den omgången men jag vågade inte försöka igen, våra hundar har normalt ”plåtmagar” och vi har kunnat byta foder hur som helst så jag vet inte vad som hände där.

Mush provade jag en påse när whippeten var valp, minns inte sorten men det var nån av puppy-varianterna. Hunden älskade maten och mådde bra på den men priset var helt enkelt för dyrt.

Nu har vi sedan ett halvår gått över till Magnussons ångkokta och är helnöjda! Deras ”Mild och lätt” har gjort att Indigo äntligen kan få ordentlig portion mat utan att gå upp i vikt. Är också väldigt mycket enklare att ha med sig hundmaten när vi är ute och reser, jämfört med fruset färskfoder, eftersom Magnussons ångkokta kan förvaras i rumstemperatur (innan det är öppnat).
 
Nu har vi sedan ett halvår gått över till Magnussons ångkokta och är helnöjda! Deras ”Mild och lätt” har gjort att Indigo äntligen kan få ordentlig portion mat utan att gå upp i vikt. Är också väldigt mycket enklare att ha med sig hundmaten när vi är ute och reser, jämfört med fruset färskfoder, eftersom Magnussons ångkokta kan förvaras i rumstemperatur (innan det är öppnat).

Jag tog hem en rulle Magnussons ångkokta på prov, och det har gått ner hos alla hundar. Jag tänkte inte på priset dock, upplever ni någon prisskillnad?
 
Jusjta, Nordic har jag också gett en period. Tanken var att min ena skulle få det som valp. Hon fick då deras spannmålsfria och utöver att hon bajsade ganska mycket i förhållande till hur mycket hon åt så fungerade det jättebra. Nu har jag inte gett Nordic på länge då det är så bökigt att få tag på för mig (framförallt jämfört med andra foder). Har för mig att jag då inte var speciellt imponerad av innehållet i deras andra sorter, men det är å andra sidan 6 år sedan nu.
 
Jag ger VoH och upplever att det är rätt stor skillnad på olika batcher av samma foder. Ibland tyder skitarna på för hög nivå av calcium, ibland är de väldigt möra och hårda. Ett fåtal gånger har de sett ut som att fetthalten är för hög och ger lösare skitar.

Tillsätter kolhydrater ett par dagar om de varit hårda i magen.
 
Jag tog hem en rulle Magnussons ångkokta på prov, och det har gått ner hos alla hundar. Jag tänkte inte på priset dock, upplever ni någon prisskillnad?
Nordic har gått upp i pris på senare år, vi betalade 42,50 kr/kg i höstas. Magnussons ångkokta kostar oss idag 38 kr/kg.

Tidigare gick det åt 1 kg Nordic per dag men då åt Indigo nästan enbart torrfoder med tillsatta grönsaker och bara en liten klick Nordic för smaken, annars blev han smällfet. Då levde också gammelhunden och han åt största delen Nordic.

Nu går det 1,3 kg Magnussons per dag men mindre mängd torrfoder, gammelhunden lever inte längre men en valp har tillkommit.

Jag tror att vi ligger på relativt lika kostnader nu jämfört med när vi gav Nordic. Stora fördelen nu är att vi få hem fodret till dörren med Postnord, tidigare körde vi och handlade Nordic och stället där vi handlade lInger ca 45 minuters enkel väg hemifrån.
 
Nordic har gått upp i pris på senare år, vi betalade 42,50 kr/kg i höstas. Magnussons ångkokta kostar oss idag 38 kr/kg.

Tidigare gick det åt 1 kg Nordic per dag men då åt Indigo nästan enbart torrfoder med tillsatta grönsaker och bara en liten klick Nordic för smaken, annars blev han smällfet. Då levde också gammelhunden och han åt största delen Nordic.

Nu går det 1,3 kg Magnussons per dag men mindre mängd torrfoder, gammelhunden lever inte längre men en valp har tillkommit.

Jag tror att vi ligger på relativt lika kostnader nu jämfört med när vi gav Nordic. Stora fördelen nu är att vi få hem fodret till dörren med Postnord, tidigare körde vi och handlade Nordic och stället där vi handlade lInger ca 45 minuters enkel väg hemifrån.
Usch. Då behöver jag inte vara ledsen över att det är svårt att få tag i Nordic. Jag betalar i dagsläget knappt 30kr/kg för hundmaten.
 
Tack för alla svar!

Bra input av @Migo att batcherna kan skilja sig. Det hade jag ingen tanke på, utgick från att det alltid var samma.

Jag gjorde en ny jämförelse av de foder som ni nämnt här i tråden. Pondus ser ju onekligen konkurrenskraftigt ut på pappret, och det finns dessutom smidigt att få tag på här i närheten. Ska ge den ett försök och hoppas att jag slipper samma upplevelse som @Red_Chili :crazy: Är det någon annan som har erfarenhet av Pondus?

Jag såg förresten att Pondus redovisar andel ben i sina foder - men det gör ingen av de andra tillverkarna. De ligger på 12% i varianten jag kikar på - men den siffran säger mig ingenting. I en annan sort har de 6% ben. Hur ska man värdera?

Här är sammanställningen, för den nyfikna.
OBS att den inte är helt rättvis eftersom förpackningsstorlekarna är olika (baserat på vad jag kan få tag på och förvara enklast).
 
Tack för alla svar!

Bra input av @Migo att batcherna kan skilja sig. Det hade jag ingen tanke på, utgick från att det alltid var samma.

Jag gjorde en ny jämförelse av de foder som ni nämnt här i tråden. Pondus ser ju onekligen konkurrenskraftigt ut på pappret, och det finns dessutom smidigt att få tag på här i närheten. Ska ge den ett försök och hoppas att jag slipper samma upplevelse som @Red_Chili :crazy: Är det någon annan som har erfarenhet av Pondus?

Jag såg förresten att Pondus redovisar andel ben i sina foder - men det gör ingen av de andra tillverkarna. De ligger på 12% i varianten jag kikar på - men den siffran säger mig ingenting. I en annan sort har de 6% ben. Hur ska man värdera?

Här är sammanställningen, för den nyfikna.
OBS att den inte är helt rättvis eftersom förpackningsstorlekarna är olika (baserat på vad jag kan få tag på och förvara enklast).

Jag ger Pondus och är jättenöjd med det.
 
Tack för alla svar!

Bra input av @Migo att batcherna kan skilja sig. Det hade jag ingen tanke på, utgick från att det alltid var samma.

Jag gjorde en ny jämförelse av de foder som ni nämnt här i tråden. Pondus ser ju onekligen konkurrenskraftigt ut på pappret, och det finns dessutom smidigt att få tag på här i närheten. Ska ge den ett försök och hoppas att jag slipper samma upplevelse som @Red_Chili :crazy: Är det någon annan som har erfarenhet av Pondus?

Jag såg förresten att Pondus redovisar andel ben i sina foder - men det gör ingen av de andra tillverkarna. De ligger på 12% i varianten jag kikar på - men den siffran säger mig ingenting. I en annan sort har de 6% ben. Hur ska man värdera?

Här är sammanställningen, för den nyfikna.
OBS att den inte är helt rättvis eftersom förpackningsstorlekarna är olika (baserat på vad jag kan få tag på och förvara enklast).
Jag tycker typ alla hundar blir feta på Pondus. Både jag och @Lilla-S hade samma problem med våra, trots att de inte har lätt för att lägga på sig annars.
 
Jag tycker typ alla hundar blir feta på Pondus. Både jag och @Lilla-S hade samma problem med våra, trots att de inte har lätt för att lägga på sig annars.
Japp ;Lusse blev efter ett tag fet som en liten julegris på Pondus, trots likvärdig fysträning som innan. 😅 Jag gav främst Mild, men även NGK. Aldrig hänt varken innan eller efter haha. Ger normalt sätt 1 kg färskfoder om dagen, på Pondus fick han äta halva givan för att inte bli fet. Han gick ner i vikt så fort jag bytte färskfoder igen och kunde dessutom dubblera givan då,. Så nej, rekommenderar inte Pondus så länge man inte har typ drag- eller jakthundar 🤪 Alla min vänners hundar som har ätit Pondus har också blivit feta. 🙈
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 783
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 230
Hundhälsa Mina hundar har tidigare fått VoH, sen har leveranserna strulat enormt på sistone så jag var tvungen att köpa annan mat och köpte då...
Svar
13
· Visningar
3 620
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp