Äktenskapsförord

beppe

Trådstartare
Har bara gästläst i forumet tidigare. Men behöver reda ut en fundering. Om man som gift har ett äktenskapsförord där båda har enskild egendom. Vad händer om den ena dör? Vem ärver den enskilda egendomen?
Tack på förhand.
 
Sv: Äktenskapsförord

I första hand dennes barn, i andra hand dennes föräldrar och i tredje hand dennes syskon osv.
 
Sv: Äktenskapsförord

Är det inte så att äktenskapsförord reglerar vad som händer vid en eventuell skilsmässa medan testamente reglerar vad som händer efter döden.

Om man vill bestämma lite själv om vad som händer med sina ägodelar.
 
Sv: Äktenskapsförord

Är det inte så att äktenskapsförord reglerar vad som händer vid en eventuell skilsmässa medan testamente reglerar vad som händer efter döden.

Om man vill bestämma lite själv om vad som händer med sina ägodelar.

Inte riktigt. Ett äktenskapsförord används vid en bodelning, antingen pga skilsmässa eller pga ena makens död, för att fastställa vad som ingår i boet hos vardera make. Ett testamente reglerar sen hur det som ingår i den avlidnes bo ska ärvas.
 
Sv: Äktenskapsförord

Nej.Finns det inget testamente och inga särkullbarn ärver efterlevande make med fri förfoganderätt.

Exakt!


Detta har precis hänt med min morfar när hans fru gick bort så detta är jag bombsäker på! Han får till och med sälja den enskilda egendomen om han vill och göra av med vartenda krona men den dagen han går bort ska de tillgångar som finns kvar gå till syskon.
 
Sv: Äktenskapsförord

Exakt!


Detta har precis hänt med min morfar när hans fru gick bort så detta är jag bombsäker på! Han får till och med sälja den enskilda egendomen om han vill och göra av med vartenda krona men den dagen han går bort ska de tillgångar som finns kvar gå till syskon.

" Den efterlevande maken får alltså hälften av giftorättsgodset plus sin enskilda egendom, och samma sak gäller för den avlidnes dödsbo.
Säger äktenskapsförordet att all egendom är enskild, finns det inget giftorättsgods att dela och var och en behåller då sin egendom.

Efter att bodelning skett återstår arvsdelen och fördelningen av den dödes tillgångar. I detta läge spelar det ingen roll om det tidigare har existerat något äktenskapsförord eller inte eftersom äktenskapet är upplöst och egendomen därur redan fördelad.

Enligt 3 kap 1§ 1st Ärvdabalken (förkortad ÄB, se här) ska den dödes tillgångar tillfalla den efterlevande maken. "
law-line
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 683
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 738
Senast: Badger
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp