Bukefalos 28 år!

Äldre häst som magrar

Miramy

Trådstartare
Jag har ett sto på 22 år som har börjat magra, vi har haft veterinär som kollat tänder och allmänstatus och hon säger stödfodra. Det räcker inte riktigt. Någon som har något bra husmorsknep för att få upp och hålla hullet?
 
Jag använder ungefär samma foder till mina gamla som till mina fölston och växande unghästar d v s bra mycket kraftigare foder en till en vanlig vuxen häst. De innehåller mer protein och energi än vanliga tandrad foder gör.
Har tänderna börja bli dåliga så får dom uppblött foder och fri tillgång på grovfoder så att dom stå och pilla ut de fina stråna som de kan tugga. Ofta ger jag också fri tillgång på uppblött lusernpellets för att säkerställa att dom får tillräckligt med grovfoder i sig.

Ett riktigt undermedel som ger både energi och protein, men som är dyrt är skalade solrosfrön. Jag har provat med oskalade med det kan inte de gamla hästarna tugga sönder så det resulterade mest i en vacker blommande gödselhög. Men de skalade går bra och det behövs inte så många deciliter av det för att det ska synas på hästen.
 
Vad fodrar du med i dagsläget? Om du räknar med att ge dubbelt så mycket energi som vanligt så hamnar du nog i närheten av vad din häst behöver nu men naturligtvis får du prova dig fram. Jag hade gett mycket lucern och betfor om din häst tål och tycker om det. Det är lätt att tugga och det räknas som grovfoder. Jag hade också gett några dl linfröolja (efter invänjning) och några dl linfrökaka eftersom det ger en bra mag-tarmbalans och ger fint hull.
 
Jag använder ungefär samma foder till mina gamla som till mina fölston och växande unghästar d v s bra mycket kraftigare foder en till en vanlig vuxen häst. De innehåller mer protein och energi än vanliga tandrad foder gör.
Har tänderna börja bli dåliga så får dom uppblött foder och fri tillgång på grovfoder så att dom stå och pilla ut de fina stråna som de kan tugga. Ofta ger jag också fri tillgång på uppblött lusernpellets för att säkerställa att dom får tillräckligt med grovfoder i sig.

Ett riktigt undermedel som ger både energi och protein, men som är dyrt är skalade solrosfrön. Jag har provat med oskalade med det kan inte de gamla hästarna tugga sönder så det resulterade mest i en vacker blommande gödselhög. Men de skalade går bra och det behövs inte så många deciliter av det för att det ska synas på hästen.

Hur mycket skalade solrosfrön gav du? :)
 
Lite beroende på häst och behov, så ger jag mellan en till fem dl per dag. Det blir mer koncentrat med skalade än oskalade så det blir lite vikt av bara en dl.
Ska tillägga att de största mängderna ger till mina digivande ston och inte till gamlingarna. Min 24-åring med dåliga tänder fick om jag kommer ihåg rätt 2 dl under vintern som varit.
 
Jag har ett sto på 22 år som har börjat magra, vi har haft veterinär som kollat tänder och allmänstatus och hon säger stödfodra. Det räcker inte riktigt. Någon som har något bra husmorsknep för att få upp och hålla hullet?
Olja, billigt och energirikt.
 
Ko
Jag har ett sto på 22 år som har börjat magra, vi har haft veterinär som kollat tänder och allmänstatus och hon säger stödfodra. Det räcker inte riktigt. Någon som har något bra husmorsknep för att få upp och hålla hullet?
Satsa på koncentrerat proteinfoder och olja. Mycket energi och protein på liten giva. Fri tillgång till hö/silage med bra värden, hellre än att hästen får stå och tugga fattigt hö. Och motion för att få upp musklerna på rätt ställe.

Om någon säger "stödfodra" så tolkar jag det som att hästen antingen går på bete eller bara grovfodergiva? Vad är förhållandena? Vad får den nu att äta?
 
Hästen behöver mer mat är ju uppenbart om tandstatut och övrigt är ok.
Tar den sig inte på de mängder den får nu, ös på mer eller så byt fodermedel till ett mer innehållstätt fodermedel. Olja är bra att ge.

Att tänka på är att det finns många gamla hästar som inte längre tar sig på enbart hö eller enbart gräset under sommaren.
Täcke kan vara extra viktigt för den gamla hästen vid ruskväder/låg temp också för att inte spilla onödig energi på uppvärmning om den börjar tappa hull.

Jag vet inte vad den får nu, men ge extra protein och energi, ibland får man ge ganska mycket så utöka lite i taget dock. När min har tappat hull på betet tex har jag fått stödfodra en massa lucern upp till 4ggr per dygn, så uppdelade fodringar vid stora givor kan också tillkomma om det ska avhjälpas.

På äldre hästar kan det också vara värt att göra tätare maskanalyser då de precis som yngre hästar kan få något försämrat immunförsvar mot mask.

Andra funderingar kan vara - får den vara ifred i hagen för andra? Dvs får den äta ifred, vila som den vill eller hunsas den runt? OM kan det vara en god idé att den får gå i egen hage ett par timmar per dygn alt inne för natten om de går ute på bete dygnet runt nu och äta/vila ifred eftersom att en äldre häst kan övriga börja köra runt med om den inte hänger med som förut.

Så några husmorsknep har jag inte..Det är ganska krävande att ha en häst som fallit ur tyvärr och det tar ofta tid att hulla upp. Man får som hålla ett ständigt öga på de äldre.. :)
 
Senast ändrad:
Äldre hästar får ngt lägre immunförsvar och plockar lättare på sig parasiter, kolla bandmask med utökat bandmaskprov, den provkostnaden sparar du snabbt in om det är ett av problemen.
 
Min dam gick på lösdrift, vilket visade sig efter ett halvår att det inte var det lämpligaste för en äldre dam med fullblodsinslag. Hon vandrade, vandrade och vandrade, då hon vallades av resterande flock. Hon hann aldrig vila på allvar, då hon kände att hon var tvungen att stå och vakta flocken när resten av flocken helt sonika lade sig ner och sov. Så jag började ta in henne i uppstallningsbox ett par timmar om dagen. Hon åt som en häst och lade sig sen platt ner i boxen och SOV. Så jag fortsatte att ta in henne och började även ta in henne på nätterna. Det var inte så poppis i början. Men hon vande sig och hullet funkade faktiskt bättre en längre tid. Men sen tog gräset slut och jag var tvungen att flytta henne till annat stall, då det var fel hästras för en gammal halvblodsspeta att samsas med i hage.

Så ta åt dig av fodertips, samt kolla upp hur miljön är i övrigt. Får din häst vila, får din häst möjlighet att äta. Det är många saker som styr att hästen får i sig det den behöver och den vila den behöver ha.

Jag hoppas att du får många år till med din "unga" gamling.
 
Äldre hästar får ngt lägre immunförsvar och plockar lättare på sig parasiter, kolla bandmask med utökat bandmaskprov, den provkostnaden sparar du snabbt in om det är ett av problemen.
Intressant, det här har jag inte hört förr och ska införa det på mina gamlingar i höst när vi kollar ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 335
Senast: nexxa
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: slant98
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp