Bukefalos 28 år!

Äldre omplaceringskatt. Tips!

sandra87_

Trådstartare
Hej.

Tanken är att jag ska ta hand om en kompis katt nu till våren. Hon har skaffat sig en kille som är allergisk och på våren när pollen och allt kommer fram klarar han inte ens av att vara hemma, så nu behöver dom lämna ifrån sig honom.
Tanken är att han ska bo hos mig iaf under våren och så får vi se sedan. Min sambo är lite negativ till en katt till, men han ville inte någon alls från början. Nu är han nästan värre än mig med att gosa och hålla på med min misse. :p
Egentligen vill dom att vi ska ta honom på heltid, men vi får se hur det utvecklas. Troligvis kommer han att stanna om allt funkar med mina andra odjur. ;)

Katten ifråga är en 8 år gammal kastrerad hankatt. Vet inte vilken ras han är riktigt, men ser ut ungefär som en vanlig bondkatt. Innekatt.
Hemma har jag ju en ungkatt som fyller 1 år i maj. Han ska kastreras nu i mars är tanken.
Har även en hund. En jack russel på 12 år som älskar katter. Han är bästis med min katt. :) Dom leker, sover och gör allt tillsammans.

Min fråga är om ni tror att det kan fungera? Och hur gör man isf för att introducera på bästa sätt? Den äldre katten är lite blyg, men väldigt trevlig. Min katt är otroligt social och inte det minsta blyg eller rädd för något. Ska man kanske låta katterna bekanta sig först innan man låter hunden träffa katten. Hunden kan nämligen vara lite på i början. Han är inte elak eller nåt, men vill fram o prata. Man kanske kan ha honom i koppel först så dom får vänja sig lite på avstånd i och med att kissen är lite blyg?

Oj vad långt det blev. :o
Är tacksam för alla tips och synpunkter. :)
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

äh, låt dom göra upp på djurs vis. Brukar vara det lättaste, att inte lägga sig i och planera och engagera sig för mycket.
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Okej. Men det borde fungera även om den är såpass mycket äldre än min?
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Exsambon skaffade nyligen en 6 årig kattdam som sällskap till hans redan existerande kattdam. Katten hämtades på en onsdag. Inte att rekomendera. Katterna röjde järnet hela nätterna första veckan... Inte lätt att orka upp till jobbet... Men det gick bra, dom uppskattar varandras sällskap.
Tror faktiskt kattens ålder inte spelar någon roll.
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Okej vad skönt att det funkar. :)
Vi tänkte prova över en helg först och se hur det går. :) Kommer dom överens får han vara kvar. :)
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Rekommenderar inte att låta dem göra upp på djurs vis direkt, i början tror jag starkt på att man ska introducera dem så smidigt man kan och efter det finns det ju inte så mycket att göra åt saken ... då får de sköta sig själva men då har man gett dem de bästa förutsättningarna. Och slipper onödig stress som kan förvärra och förlänga hela processen istället.

Har du någon glas eller nätdörr? Då kan man ha djuren på varsin sida om dörren en period så de kan känna in och se och kanske nosa på varandra utan onödig stress. Rekommenderar att ha den nya katten i bara ett rum åtminstone de första dagarna där de andra djuren inte har tillträde så han kan landa på sitt nya ställe och känna sig trygg i en del av lägenheten innan man utsätter honom för stressen att introducera honom med nya djur också.
Rekommenderar även att dina djur får en filt eller något som han brukar ligga på och som luktar av honom och även vice versa, gärna redan innan han flyttar hem till er så att lukterna blir om inte familjära, så iaf välbekanta. Det är också stressreducerande då djuren redan blir bekanta med varandra innan de träffas, så att säga.

Efter någon dag (man får ju kolla på hur pass den nya katten verkar vara trygg) skulle jag introducera er katt med den nya katten i det rummet den nya katten har bott i ett tag och där han känner sig tryggast. Fungerar det bra så är det bara att hålla lite koll första tiden sedan brukar det inte hända så mycket om det inte är så mycket aggression i början.
Hunden skulle jag hålla i koppel och låta honom hälsa på katten i samma rum så snart katterna har accepterat varandra. Hunden ska inte hoppa efter om katten flyr undan då kan hunden få sig en ordentligt törn och så tar det mycket längre tid för båda att få förtroende för varandra.
Skulle hålla på så här och sedan ta det som det kommer, om allt verkar okej så gör det det men om katten visar stress får man ta det lugnt tills den verkar känna sig trygg. För säkerhets skull så skulle jag inte ha alla ihop på nätterna, iaf inte hunden och nya katten, tills jag såg att allt fungerar fläckfritt på dagarna under minst en vecka.

Värt att tänka på för att ytterligare minska stressen är att se till att katten har flera gömställen där den kan komma undan om pressen blir för stor och att den har kattlådan på ett ställe där den kan gå ifred utan att någon stör. Om katterna inte har fri tillgång på mat så rekommenderar jag att ha skilda matplatser för katterna då alla katter inte uppskattar att äta sida vid sida.

Tror säkert det kommer gå bra, katten och hunden som du har nu verkar ju vara sociala och trygga. Det viktigaste är nog bara att få den nya katten att känna sig trygg och att hunden inte är för på till dess så tror jag det kommer fungera fint. :)
Det kan gå jättesmidigt direkt fast det kan också ta sin tid, jag tror iaf starkt på att ge så bra förutsättningar man kan i början för allas skull. Lycka till!
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Åh tack så mycket för ett jättebra svar. :)
Ska absolut fixa med filt el. liknande.
Våran lägenhet är lite dumt byggd för att kunna stänga in katten en längre period, men det får vi försöka lösa.
Funderade på att lämna hunden hos mina föräldrar iaf dom första dagarna, så katten hinner bo in sig lite och hitta var han kan gömma sig osv i lugn och ro. Det var så vi gjorde när vi hämtade hem den vi har nu.
Min katt har flertalet gånger träffat mina föräldrars 2 katter utan problem, men man vet ju inte hur den nya och min trivs ihop.

Hunden har växt upp med katter och läser av dem ganska bra. Brukar inte hoppa efter eller jaga dom, men det är ju såklart alltid spännande med en ny kisse, så ska absolut hålla honom kopplad. Vill ju inte att den nya katten ska bli rädd för honom.

Nuvarande kissen Caspian i höstas. Nu har han växt till sig lite. ;)
29165596.jpg


Vovven Asterix. Mer känd som Mini. :D
28509230.jpg


Film på deras lek. Hunden låter en hel del, men det här är deras favoritlek. :) Oftast är det katten som drar igång det hela.

http://www.facebook.com/profile.php...id=627013997#!/video/video.php?v=312725498997
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Hej.

Tanken är att jag ska ta hand om en kompis katt nu till våren. Hon har skaffat sig en kille som är allergisk och på våren när pollen och allt kommer fram klarar han inte ens av att vara hemma, så nu behöver dom lämna ifrån sig honom.
Tanken är att han ska bo hos mig iaf under våren och så får vi se sedan. Min sambo är lite negativ till en katt till, men han ville inte någon alls från början. Nu är han nästan värre än mig med att gosa och hålla på med min misse. :p
Egentligen vill dom att vi ska ta honom på heltid, men vi får se hur det utvecklas. Troligvis kommer han att stanna om allt funkar med mina andra odjur. ;)

Katten ifråga är en 8 år gammal kastrerad hankatt. Vet inte vilken ras han är riktigt, men ser ut ungefär som en vanlig bondkatt. Innekatt.
Hemma har jag ju en ungkatt som fyller 1 år i maj. Han ska kastreras nu i mars är tanken.
Har även en hund. En jack russel på 12 år som älskar katter. Han är bästis med min katt. :) Dom leker, sover och gör allt tillsammans.

Min fråga är om ni tror att det kan fungera? Och hur gör man isf för att introducera på bästa sätt? Den äldre katten är lite blyg, men väldigt trevlig. Min katt är otroligt social och inte det minsta blyg eller rädd för något. Ska man kanske låta katterna bekanta sig först innan man låter hunden träffa katten. Hunden kan nämligen vara lite på i början. Han är inte elak eller nåt, men vill fram o prata. Man kanske kan ha honom i koppel först så dom får vänja sig lite på avstånd i och med att kissen är lite blyg?

Oj vad långt det blev. :o
Är tacksam för alla tips och synpunkter. :)


hej
man får testa och se, har sj hankatter som vart okastrerade men dom har gått bra med varandra=) hoppas det funkar för er:idea:
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Jag kan inte annat än hålla med Heulwen. Ta det försiktigt. Sätt upp en nätdörr, det är lätt att bygga en nätdörr och låt det ta sin tid. Låt den nya katten bo in sig i ett rum och när han är bekväm där inne kan ni byta plats på katterna så att den yngre katten får vara inne och undersöka "nykomlingens yta" och nykomlingen kan utforska resten av hemmet.

Katterna kommer känna lukten av varandra, höra varandra och se varandra genom nätdörren så de kan bekanta sig med varandra utan att behöva känna sig hotade av varanadra. För all del hunden också.

När de verkar OK med varandra kan ni prova att ha dem ihop korta stunder.

Och så kör ni på så tills det känns lugnt och stabilt.

Låt dem inte göra upp! Lite gruff är en sak, men att låta dem rent fysiskt göra upp är en dålig idé för har ni otur blir det slagsmål på liv och död och efter en sådan historia kan det ta flera månader att få katterna att kunna umgås med varandra. Om ens då.
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Okej. Vi ska absolut fixa någon typ av avspärrning som ändå gör att de kan se varandra och känna varandras doft.
Men då bör jag ju kunna ha hunden lös tillsammans med min nuvarande katt så länge som den andra är instängd. Så att hunden och katten oxå får vänja sig med varandra på samma sätt.
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Lånar min egen tråd lite. ;)

Är nämligen så att kissen har börjat skrika en hel massa. Han har varit pratglad hela tiden och svarar alltid när man pratar med honom osv, men inte alls som nu.
Dessutom hade han häromdagen pinkat i våran säng. Något som aldrig har hänt förut.
Kan det bero på könsmognad? Kastrering är inbokad den 24e feb, alltså nästa vecka. Om det nu beror på det så borde det väl ge med sig efter kastrering? Självklart förstår jag att det kan ta ett tag innan det ger med sig, om det nu är det. Han får gärna prata men inte jättekul när han sitter i fönstret o gapar på nätterna i timmar. :cool:
 
Sv: Äldre omplaceringskatt. Tips!

Låter som ett solklart fall av könsmognad och ja - det borde ge med sig efter kastrering. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 997
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 515
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp