äldre ponny, bör jag tänka på ngt?

Sofian

Trådstartare
Hej hopp!
Har en 20-årig ponny här hemma som för tillfället rids mkt lätt i och med att han har dragit på sig en senskada i sommras. Jag har haft honom i 4 år och aldrig (nästan aldrig iaf..)har han under den tiden kännts riktigt pigg el på G. Han har alltid ätit hö,havre betfor och chevinal plus och jag tycker inte att det har spelat ngn roll med hur mkt jag ökat "havredosen" Jag vet att det finns massa olika foderalternativ på marknaden men vad sjutton ska man ha? Och hur mkt?

Tycker att detta är jättesvårt och skulle väldigt gärna vilja ha en lite mera framåt ponny. Snälla hjälp!

/Sofia
 
En äldre häst behöver MASSOR med proteiner för att bli på G.
Ge något foder med mycket proteiner i. Dessutom så kan inte jag se att det ingår tillräckligt med mineraler i den foderstaten.

Ta och gör en riktig uträkning med höanalys som grund.
Och se till att ponnyn får en protein/energi kvot på minst 7.

Jag har en 25 år gammal Islandshäst, och han är då både pigg och på G, litet mycket t.o.m. ibland.
 
Tycker du att en häst som rids medelhård hobbyridning på, 18 år, tävlar lite ska ha en kvot på 7 också? Jag har strax över 6 nu ca 6,2 men kanske ska höja till 7? Han har taskigt med ryggmuskler som vi ska fixa till!
 
Det beror ju på hästens tandstatus också.. Så hög kvot som 7 lär ju komma efter ca 22-23 kan man tycka.. Om jag vore du skulle jag testa med 6,5 först- och glöm inte e-vitamin och selen, täcks de behoven?
 
okej tack så mkt för tipsen!
men en liten fråga, hur räknar ni ut allt? kvot? proteinmängd han ska ha osv? Sen det här med proteinmängd att den ska ökas på så mkt känns lite läskigt... blir inte risken för fång då ganska stor i och med att han bara rids mkt lätt?

Det här med mineraler, ska inte chevinalplus täcka upp dagsbehovet av det? han har ju också mineralsalsten i boxen.

Hur räknar ni ut era foderstater? använder ni ngt program el vänder ni er till foderrådgivare? vad har ni testat och vad har fungerat bra? VILL VETA! :confused:

/Sofia
 
Kolla på min hemsida, finns i min användarprofil.

Fång orsakas INTE av proteiner, det är känt sedan flera år tillbaka.
 
Jag har en bra bok "Rätt foderstat - Bättre Häst" och så räknar jag. Och räknar. Och räknar.
Men jag sparar mycket på att kunna räkna.
Jag kan fodra billigare och rätt ändå.
Nina har en bra fodersida hon.
 
Min behövde runt 7 redan vid 20 år. Man får titta på den enskilda hästen. Selen och E-vitamin inte att förglömma.
Och en bra tandläkare, det gör underverk det!
 
Har ingen aning om E-vitamin och selenbehoven täcks... Det står ju inget sånt på analysen, hur vet man detta innehåll? Kommer få ny analys på hösilage i veckan, något speciellt man ska tänka på då? Bör jag köpa selen och E-vit tillskott? Ger nu hösilage, hö, havre, betfor, lucern, linfrö, fosforbalans, biomag, glucosamin, vitlök och gurkmeja. Linfrö, fosfor och magnesium inräknat i foderstaten men ej glucosamin (som verkar innehålla en del E-vit?), vitlök eller gurkmeja.

Tänderna kollade för ca 9-10 mån sedan så de borde vara ok.

Tack för svar!

Till trådägaren: Sorry att jag kidnappar din tråd lite! :cool:
 
:eek: Gud vad mkt grejer du ger!! :eek: Selen finns bara i försumbar mängd i hö el hösilage om man inte tillsatt jordarna detta. I havre är mängden selen försumbar, men innehåller ca 14 mg e vitamin per kg. Hö har ca 12 mg vitamin E.

Du skulle nog behöva ge lite vitaminer och absolut selen, speciellt om du ska gå över till hösilage som är väldigt fattigt på vitamin D.
 
Ok. Jag kan ju återkomma med analysen senare så ska vi se vad vi ska pytsa i hästen utöver allt han får nu! Fast han får ju inte så mycket! Går nu på (jag vet, dumt att ge utan analys på silage, men var tvungen att byta enl stallägaren)

10 kg Hösilage
1 kg Hö (i hagen)
1,4 kg Havre
0,2 kg betfor
2 kg lucern
2 mått fosforbalans
1 mått biomag
1 msk gurkmeja
1 msk glucosamin
1 msk vitlök

Plus lite godis såklart! :D :love:

Höt har dåliga värden, kommer inte ihåg just nu men har för mig att foderstaten är uträknad till 7 kg hö.

Men som sagt, istället för att kidnappa den här tråden helt gör jag en ny när jag fått analysen så kanske du (eller någon annan) har lust att hjälpa mig med beräkningar och tillskott?!

:bow:
 
Jösses, vilket trassel!
Jag ger Hö, Halm och Edel Häst Topp.
That's it folks!
Och då så har jag fått med ALLT som hästen behöver.

Tänderna skall inte bara "kollas", de skall skötas.
Var det en "riktig" häst-tandläkare som "kollade"?
Det går inte att se ev. foderinpackningar med mindre än att man sätter en munstege på hästen.
 
Jo det var en riktig tandläkare som raspade bort lite hakar och snedheter men hon ville inte slipa ner tänderna så mycket utan tog bara bort det värsta eftersom de slutar växa vid 18 = min häst! Han hade inga sår eller liknande så det var lugnt att göra så. Ska kolla igen i vår tänkte jag.
 
Men du kan ju inte ha en aning om vad hästen egentligen får i sig, och om det har enchans att stämma med behovet!

Utan analys, så vet du ju inte ens att Ca/P kvoten är den rätta. Då så kan du ju pytsa i hur mycket som helst av allt möjligt, och fortfarande inte få till en enda ryggmuskel. Även om du rider så att du blir blå.
 
Just nu är den vild ja eftersom vi precis har gått över till silage men som sagt så är den iaf uträknad för 8 kg hö och det är ett ganska torrt silage. Silageåkern är gödslad och inte höåkern men det är intaget ungefär samtidigt. Räknar med att Energi/Protein kommer vara hyfsat lika (Förhoppningsvis högre protein i silaget än i höt som var katastrof).

Men, som sagt, jag får analysen i veckan (hoppas jag!) och givetvis räknar jag ut en ny foderstat då! Har inte legat på full utfodring av silage mer än två veckor då och jag tror inte att hästen dör av det med tanke på vad vissa fodrar sina fortfarande levande hästar med!

Tack för att du håller koll iaf! Allt för många hästar som går på fel foderstat verkar det som. :) (Ja, kanske min också just nu.)
 
Då måste jag fråga dig NIna en annan sak om vitaminer.
Hur mycket vitamin A, B1, B2, biotin och selen finns det i hösilage samt havre?
För mej fattas det:
minst 5500 IE vitamin A utan 9 kg hösilage och knappt 0,5 kg havre.
0,1 g selen utan hösilage och knappt 0,5 kg havre.
minst 23 g B1 utan hösilaget
minst 14 g B2 utan hösilaget
minst 0,24 g biotin utan silaget.

Nu ger jag extra B vitaminer så B1 åtminstonne blir täckt men bör jag ge andra tillskott eller kompenserar hösilaget upp det som fattas?
 
Gah.. visst visst fråga på du.. :crazy: ;)

Du behöver INTE oroa dig för A-vitaminet! B vitaminet kan hästen "göra" i tarmen så det behöver man egentligen inte heller tillföra, så även biotinet. Man har inte kunnat upptäcka b-vitaminbrist hos häst. Biotin kan dock ha betydelse för hovarnas kvalité- så om man har en häst med mkt dåliga hovar kan man ju prova att ge detta, även om jag personligen då skulle satsa på vattenbad för hovarna istället. ;)
 
oki, jo hom har lite dåliga hovar till o från lika så lite dålig mage till o från. Men tack för hjälpen! :) :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 665
Senast: a1agnlju
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: smultronfot
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 874
Senast: Allegra
·
N
Hästvård Titta på dessa bilder, hästen är tjock/bukig/uppsvälld och blir mkt irriterad vid beröring/borstning under magen. Har varit det i ca 3...
Svar
8
· Visningar
1 120
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp