Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Sammet

Trådstartare
Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt.
Ägaren frågade mig om tips, då hon inte är aktiv på forum (äldre kvinna som inte har internet) så lovade jag att hjälpa henne kolla här.


Hästen har fri tillgång till bra hö (hösilagebal). Får 1 kg lucern/dag, har i dagarna ökats till 2 kg.

Hästen är tunn, och har lite "märklig" mage.
Ser ut som ett päron undertill, smal framme vid frambenen och ballongmage lite bakåt, hon är med 110% säkerhet inte dräktig, såvida inte en älgtjur varit på besök. Det finns nämligen endast ägarens hästar inom Mils avstånd. Ägaren har ingen hingst so kan ha tjuvbetäckt.
Tänderna är kollade för 3 månader sedan och såg då bra ut.

Ang avmaskning så kan jag just nu inte ge svar på om hästen är avmaskad eller ej.


Hästen har de senaste 10-15 åren inte ätit korn, havre eller betfor.


Övriga hästar är i gott hull, men är dock mkt yngre än denna. (12 och 13 år).


Tips på foder som kan hjälpa smalis upp i vikt?
 
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Öka på lusernaen rejält. Tex ha fri tillgång i boxen. Formen på hästen kan jag utan att ha sett den tycka låta som proteinbrist.
Lusern kan ges utan begränsningar, jag har i perioder haft mitt sto på uppemot 8 kg/dygn (+ hö/hösilage)
 
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Ojj,missade att ni redan kollat tänderna. (skrev några rader ang tänderna)


Konstig mage kan ju bero på proteinbrist,då blir den ju "bukig",om det är det du menar? Hur har den med muskler,går den bara och skrotar,eller rids/körs den något

Be även kvinnan göra ett träckprov,då kan iallafall det uteslutas.

Mata på med lucern,höj givan mer endå.
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Vad är ett bra hösilage?
Hästar kan falla ur om de får för mycket protein också eftersom det tar energi att smälta proteinet. Det använder man till lättfödda hästar, dvs man ger en hög kvot så att hästen omsätter mycket energi för att ta hand om proteinet.
Det är alltså inte säkert att lucern är det bästa att ge om hösilaget redan innehåller tillräckligt med protein utan då kan olja istället vara lämpligt eller annat fodermedel som får upp energin som tex halm.
Magen du beskriver kan de få om de inte äter tillräckligt eller vid proteinbrist men de kan också få det när tarmarna är i olag.
 
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Jag har jag bra erfarenhet av Spillers senior conditoning mix som jag har haft på min yngre donna för att öka på vikten, även Hippo Alfa har gett bra resultat. Alfan går att blöta upp till äldre häst och senioren är ju gjord för äldre smala pållar som har dåliga tänder. Jag har haft problemet att jag inte får i mina pållar mer än 2 kg lucern för sen ratar dem den:/ Men de andra foderna får de i sig;)
 
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

När min nya häst kom hem till mig var den mager och noll muskler.

Gödde upp henne med följande:

- fri tillgång på hö
- bra bete parallellt med hö't
- lusernstrå
- build up mix (muskeluppbyggande müsli från dodson & horrell)
- vitamin E
- foderjäst
- mineral blå
- betfor

Nu, 1 månad senare har det hänt enormt mycket. Nu är hon i god kondition samt mycket fylligare över rygg, bak och flank. Även över halsen.
Får massa beröm från samtliga i stallet över hur fin hon är nu!

Har testat med tidigare hästar med enbart hö och lusern, vilket har tagit mycket längre tid. Så mitt tips är ffa build up mixen. GULD VÄRD. Man behöver inte mkt för att se resultat.

Hästen innan den här nya var också i samma skick när hon kom, och med samma "metod" blev hon också riktigt riktigt fin och har även fått ta emot ös med beröm över hur fin hon var!

Nuvarande hästen är 14 år så också lite till åren. Har kombinerat den här maten med först bara promenader samt tömkörning i skritt och utökat succesivt med ridning (barbacka) samt nu även köpt en sadel som sitter kalas nu när hon musklat på sig.

Så viktigt med motion också för att komma i form!
 
Sv: Äldre häst som behöver gå upp i vikt.

Innehållet i det där "bra hösilaget" är en förutsättning för att göra en vettig foderstat.

Det är inte bara tänderna som bestämmer om hästen får i sig det den ska. Äldre hästar har svårare att tillgodogöra sig näringen i grovfodret på grund av att tarmfunktionen försämras med åren.

Det låter helt klart som om denna häst har proteinbrist. Ni kan ju avvakta ett par veckor och se om den ökade givan lusern ger någon effekt. Annars får ni ta till mer lättsmält proteinfodermedel, såsom soja och vetekli. Det kan man blanda med betfor som också är lättsmält (fastän energifodermedel då).
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 578
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 580
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 375
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp