Bukefalos 28 år!

Älgaloppor

M

millemia

Finns det någon som har nåt bra medel att smörja hästen med så man slipper få älgaloppor på dem när man är ute i skogen och rider?
 
Sv: Älgaloppor

stenhåra kryp, nästintill odödliga, tyckte jag iallafall när jag följde med pojkvännen till skogen i hans skogsmaskin där fanns massor av dem och de bets rätt hårt.
 
Sv: Älgaloppor

Har inget mer tips än att man kan sätta på ett svansskydd alt linda svansen när man är ute i skogen, eftersom det är där de främst verkar vilja sätta sej.
Det hjälper ju inte helt och fullt ut, men några av dom blir man va med på det sättet.
 
Sv: Älgaloppor

millemia skrev:
Finns det någon som har nåt bra medel att smörja hästen med så man slipper få älgaloppor på dem när man är ute i skogen och rider?


Önskar att någon kunde komma på något som funkar, men tyvärr så verkar det hopplöst!:cry:
Testade själv hjorthornsolja häromdagen och det berörde inte kräken!:mad:
Camilla
 
Sv: Älgaloppor

Magnum skrev:
Har inget mer tips än att man kan sätta på ett svansskydd alt linda svansen när man är ute i skogen, eftersom det är där de främst verkar vilja sätta sej.
Det hjälper ju inte helt och fullt ut, men några av dom blir man va med på det sättet.

Bra tips!:bow: Det kanske blir några mindre.
När vi är ute och rider så landar de på hela hästen, men det är i svansen som de finns efter ridturen.
Jag får ängna en bra stund efteråt att plocka bort dem man ser.
Camilla
 
Sv: Älgaloppor

tashinajess skrev:
stenhåra kryp, nästintill odödliga, tyckte jag iallafall när jag följde med pojkvännen till skogen i hans skogsmaskin där fanns massor av dem och de bets rätt hårt.

men FY va vidrigt... :crazy:
Tror inte dom finns här heller faktiskt å det är jag glad för! Tcker det är tillräckligt me fryp häromkring ändå! :crazy:

/Soffiz som har lite krypfobi
 
Sv: Älgaloppor

De sitter i träden!! Jag har märkt att det finns många där det finns björk, men vet inte om det stämmer.:confused:

De har vingar först, men när de har landat på ett djur som de kan "gömma" sig på, (under vojlocken tex, eller i håret på ryttaren) då tappar de vingarna!:crazy:

De är super äckliga, hästarna får spatt o spader när de får en sådan på sig!
 
Sv: Älgaloppor

de bits stenhårt och kan till och med krypa under skinnet på hästarna.
gömmer sin helst i man och svans så kamma igenom ordentligt när du kommer tillbaka ifrån ridturen :)

Lipoptena1.jpg

äckeldjur!

(sök på "älgfluga" på goole så kommer det fram info.)
 
Sv: Älgaloppor

jag drar med fuktig svamp under svansen och runt juvren innan jag rider. Sedan läste jag i en gammal tråd att vanlig matolja kan hjälpa lite så det hade jag på henne idag (i svansroten, under svansen och magen och en skvätt i mankammen). Det verkar som att det hjälper.
//Kopia
 
Sv: Älgaloppor

Det finns inget flugbekämpningsmedel som biter på dem.

Men tex ett tunnt ländtäcke kan hjälpa, då de fördrar den bakre delen av hästen, på halsen kommer du ju åt dem själv och plocka bort dem.

De flyger riktigt dåligt, så håll dig gärna på öppna marker. Gärna där det är lite blåsigt.
 
Sv: Älgaloppor

finns inte så många här men har inte hittat på hästen ännu men jag har haft som krupit på mig! huu.. de är inte så svårat att mosa tycker jag! men jag brukar ju mosa alla småkryp! hehe...
 
Sv: Älgaloppor

Jag undviker helt sonika att rida i skogen vid denna tiden av året. Fram tills det varit ett par frostnätter. Sen har dem små jälvarna reducerats ganska bra. Usch, jag avskyr dem. Dem är värre än binningar eftersom dem är så "hårda". Dessutom tappar dem ju vingarna när man tar i dem. Det är jobbigt. Att de sem kryper in under pälsen och håller sig fast stenhårt är en annan orsak att avsky dem. Blinningar behöver man ju bara snudda för att dem ska åka i backen. Det med att linda svans och rida med tunt ländtäcke är en bra idé. Fast som sagt, vill man undvika dem helt bör man även undvika skogen. Dem är ju inte där sååå lång tid.
 
Sv: Älgaloppor

:mad: Hatar dessa kryp!!! Har blivit anfallen några gånger när jag var ny i området, under både ridtur och promenader. Har provat massor av dekokter och medel för att förhindra angrepp men de är små stålflugor som inte berörs av nåt, verkar det som. Undviker således områden där de håller till och det är bland annat i ungskog, slyskog och lite myrliknande marker. F*n, första året jag bodde här gick jag med vid en jakt (hundföraren) och blev fullständigt nedlusad ( ha ha...inte:mad: ) av dom...det lät ungefär som en hagelskur mot jackan och kepsen. :crazy: ...då var jag nära att flytta upp till Hälsingland igen:cool:
 
Sv: Älgaloppor

Min häst blev som galen under en ridtur i skogen häromdan. Såg senare två älgloppor på honom. Jag förmodar att han blev biten av något på baklåret för när vi kom hem kilade han sig som en tok där och viftade irriterat med svansen. Det ser ut som ett getingstick men kan det vara loppbett?

/T
 
Sv: Älgaloppor

Ja...loppan biter ju och kan ge svåra irritationer i huden. Dock är jag osäker på om de sprutar in saliv eller någon form av gift, tror inte det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
780
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 452
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp