Medel för röta

lillan222

Trådstartare
Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan.
Fick tips om sole cleanse men undrar ifall det finns något liknande medel?
Har inte hittar sole cleanse i någon fysisk butik och frakten är rätt så hög online😅

Finns det även något annat bra medel för hovar? Hört att eucalyptus är väldigt bra för hovar.
 
Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan.
Fick tips om sole cleanse men undrar ifall det finns något liknande medel?
Har inte hittar sole cleanse i någon fysisk butik och frakten är rätt så hög online😅

Finns det även något annat bra medel för hovar? Hört att eucalyptus är väldigt bra för hovar.
Jag har använt artimud i många år och är jättenöjd. Sitter kvar länge i hovarna och är lättarbetad.
 
Redhorse produkter och Ezmergot har jag hemma nu. Men även pevaryl mot fotsvamp tog rötan direkt på min häst- fick tipset av barfotaverkaren. Man tar en klick på en tandborste och borstar då ner krämen runt strålen :)
Sen köpte jag in repiderma med som man kan spruta i strålen också.
 
Visst är det intressant att det inte finns så många skonsamma men bra medel i vanliga affärer?! Jag föredrar också Redhorse produkter och en bra start är Sole Cleanse och Artimud och har man någon lösning för att göra hovbad även EKODES (outspätt). Jag passar på att köpa dunkar/stora förpackningar och fyller på lagret när jag ändå har några saker att beställa.
 

Tog ett tag att googla fram ingredienserna men...

"Glucose, fructose, copper salt, acetic acid, water."

Man kan köpa en burk kopparsulfat billigt på färghandeln :). Men det som är risken med det är att det inte bara är antibakteriellt, utan även vävnadsdödande. Lite kontraproduktivt att ha melass i också, det gillar svamparna att äta.

Men du har haft bra resultat med den eller?

Jag har provat både kopparsulfat (löst i vatten som spray) och tjära, och det ger sisådär effekt. Det dödar bakterierna och svampen, men jag tycker det blir dålig tillväxt på ny frisk vävnad.
 
Visst är det intressant att det inte finns så många skonsamma men bra medel i vanliga affärer?! Jag föredrar också Redhorse produkter och en bra start är Sole Cleanse och Artimud och har man någon lösning för att göra hovbad även EKODES (outspätt). Jag passar på att köpa dunkar/stora förpackningar och fyller på lagret när jag ändå har några saker att beställa.
Ja verkligen, enda gången jag har hittat bra produkterna är på mässor när de bra företagen med bra produkter ställer ut. Annars är allt online, vilket är både gott och ont.
 
Ja verkligen, enda gången jag har hittat bra produkterna är på mässor när de bra företagen med bra produkter ställer ut. Annars är allt online, vilket är både gott och ont.

Verkligen! Jag gillar att försöka handla av Hovbalans. Har träffat henne på kurs och fått enormt mycket hjälp genom många år. Men det är verkligen konstigt att man ska behöva leta sig ut online när så många hästar faktiskt har problem.

Insåg förresten att jag förträngde ett medel jag använder från Keratex jag tror hjälper rätt bra faktiskt. Nail Hole damage repair. Jag gillar den till lamellranden och fårorna när Artimud inte sitter kvar. Kanske en gång i veckan. Luktar starkt och går verkligen in i hoven. Det köper jag hos den vanliga hovslagerishopen och ibland har vanliga hästaffärer har jag för mig.
 
Det här är en toppenbra produkt!
https://ggisweden.se/produkt/repiderma-klov-och-sarspray/

Billig, lätt att spraya på, och fungerar utmärkt.

Den är marknadsförd för kor och får, men fungerar toppenbra på häst såklart.

Vid minsta antydan till röta, så räcker oftast tre-fyra dagars sprayande för att få ordning på det.

Finns som en gel att pensla på också, som man kan ta till vid svårare fall.

Var inte rädd för att det tagits fram för kor, det fungerar väldigt bra på hästars hovar oxå. Bättre än många produkter avsedda för häst...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 092
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Jag har ett 11-årigt islandshäststo som har ett sår på rumpan som det fortsätter komma var från. Det började som en knöl (obs, ej...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 835
Senast: skuggi
·
  • Låst
Hästvård Jag förstår att det finns massor att läsa, men jag har inte riktigt intresse och tid för att sätta mig in i det på något djupare plan...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 490
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp