Bukefalos 28 år!

Än en gång.. Damn!!

lynxlady

Trådstartare
Sonen har otur med sina hamstrar.. Första; för några år sen fick han en guldhamster. Den levde länge, tre år hade vi den, sen blev han grå, seg i rörelserna och fick en knöl. Då tog vi bort honom. (Vid jul i fjol.) Sonen grät och grät. Sen köpte vi en dv.hamster. Gladare son. Efter ett par månader kom katten åt genom gallret med nån klo eller nåt för käken var uppriven och trasig(nån glömde dörren till rummet öppen). Inget att göra, avliva. Vägrade köpa ny förrän katten flyttat(den skulle till att flytta då), katten flyttade, jag köpte en guldis till i julklapp. Son överlycklig men vågade inte riktigt tro att den skulle klara sig. Den har varit här sen i julas nu och han har precis gett den ett namn, har liksom inte vågat? Igår kväll tittade jag på honom(hamstern) när han drack vatten, kissade, knaprade mat, åt lite grönsak och bäddade lite i sitt bo. Nu på morgonen ligger han ihoprullad i sitt bo, stel och död..:cry: Sonen är inte hemma, kommer i kväll. Det här är den mindre roliga biten med att vara förälder. Suck.:(
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Kan ni inte prova med något större djur då? Typ marsvin de lever längre än hamstrar. Lite mer arbete men man slipper "byta ut" dem var tredje år. Eller köp hamster från uppfödare, de lever nog generellt sett längre än djuraffärsdjur (om det nu var sådana som ni införskaffat).
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Den första som levde tre år var från djuraffär, även nr 2. Den sista var från uppfödare.

Marsvin kräver mer än en hamster, han bor varannan vecka hos sin pappa så det är lite svårt.
Jag har haft råttor, men de kräver också mer. Vi har för mycket djur i övrigt för att jag ska vilja ta på mig ett mer krävande smådjur inne också..

Jag har talat om det för honom och vi har gråtit en skvätt:crazy:. Nu ska vi begrava den, sen får vi se vad det blir. Tar det nog efter sommaren, vi ska snart ha kycklingar igen så då kan han fokusera på dem ett tag.:p
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Köpte en sån där med lång nos som var stor som en femkrona en gång, den dog efter typ tre timmar. Grävde ner sig och dog. Jag blev lite avskräckt..:crazy:

Nä, vi får se vad det blir.:p



Nu har vi iaf haft begravning. Sonen satt ute i regnet sen med tårarna rinnande, gick ut ensam(smög, ville vara själv) och plockade fler blommor som han la på graven. Själv tittade jag på genom fönstret och grät en skvätt bara för att det gör så ont att se honom så.. Sen satt han i famnen en stund och grät, nu verkar det vara lite bättre.
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

En mushane då? Ungefär den samma livslängden, dock är ju cancer vanligare på dem. Lite livligare och lättfödda. Tyvärr luktar de ju lite. Altenativ 2-3+ mushonor som kanske inte luktar lika mkt :p och om en skulle dö finns det alltid två kvar (om man nu har tre+). De är ju inte alls lika krävande som råttor fast övrig skötsel är väl ungefär den samma.
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Jag kom att tänka på chinchillor och degusar. Chillorna är ju långlivade (15+ inget ovanligt) och kräver ju något mer skötsel än hamstern, men om djurintresset finns hos din lille pojk och du är villig att hjälpa till (men det gäller ju även hamstrar och möss) så är det enligt mig ett väldigt mysigt djur. :)

Sedan finns det ju råttor som verkligen är :love:. Lätta att få tama, kloka och mycket underhållande att titta på.
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

kl
Ja en råtta eller två tror jag att din son skulle tycka om.
Det är inte så krävande skötsel utan se bara till att ha mat & vatten & rent.
Dom blir snabbt tama & har stora personligheter.
Sen när han är hos sin pappa kanske han ev. kan ta med råttan dit
eller så ser du till att ta ut den varje dag.
Får ni den axeltam kan den sitta på din axel medans du tittar på tv eller så.
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Nej, inte EN råtta!

Råttor ska vara minst 2.
Det tycker jag de flesta djur har rätt till faktiskt.
 
Sv: Än en gång.. Damn!!


Är extremt krävande OM dom ska må bra.

Vattensköldpaddor är värst!

Kräver STORA akvarier!!!!

MYCKET Stora som vuxna.

Jag är uppe i ett 475 liters nu som ska tas i besittning i höst. ( Mina bor ute i en 2,2 x 2,2 meters damm om sommaren...).

Sedan ska de ha UV belysning, värmelampa....

BRA mat.... gärna en hel del färsk ( eller upptinad fryst) fisk. Vilket är pilligt att hålla på med.

Täta vattenbyten. ( Dvs minst 1 g per vecka)

STORT dvs DYRT motorfilter.

Etc.

Sedan lever en vattensköldpadda lätt i 30- 40 år, så det är inget som man köper som slit och släng precis!

/KT
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Marsvin kräver mer än en hamster,

Inte särskilt mycket mera. De ska ha större habitat bara. De rymmer mindre än vad hamstrar gör och är betydlig mer kelna och sociala.

Man kan gosa mer med ett marsvin än med en hamster.

Själva grundskötslen av marsvinet är ju bara att hålla rent i habitatet, ge rent vatten och lagom med mat varje dag. Precis som med hamstern alltså.

/KT
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

Jo jag vet, det tänkte jag inte på när jag skrev dock :o
 
Sv: Än en gång.. Damn!!

*kl*
Svarar alla, det blev så mycket.. Jag har haft både råttor och möss. Mössen var väl kul på sitt sätt men inte så speciella. Råttorna var tama och trevliga, åkte i fickan osv men de kräver mer tid och uppfostran. Fåglar finns inte en suck i h*lvete, damm o dun..:p Marsvin tar så stor plats som sagt, jag har ingen värme i stallet och får inte plats med nån superbur inne. Det passar inte nu. Som sagt så får han vänta ett tag, vi väntar kycklingar om typ 2 veckor så de lär ju vara spännande ett tag. ;)
Kontentan var mer "stackars unge" än vad han ska ha för djur. :p Han har en ponny, om han känner djurbehovet dra. Han hade hunden i sängen inatt.:angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 163
Senast: cirkus
·
Relationer Efter att ha dejtat snart ett år nu har jag insett att jag absolut vill träffa någon men absolut inte vill flytta ihop med någon ny :D...
2
Svar
22
· Visningar
5 539
Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 611
Senast: Pigan
·
Övr. Katt När vi köpte vår gård för snart två år sedan ingick en liten katt. Hon är gammal - hur gammal är det ingen som vet - men otroligt vaken...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp