Frånvarande mor/farföräldrar

Sv: Frånvarande mor/farföräldrar

Min "farfar" bodde på ett museum när jag var liten;) det fanns en uppbygd miljö med en gubbe som satt vid ett bord och jag valde honom till att bli min farfar.
Jag hälsade på honom då och då, det var gratis inträde och mina föräldrar hade aldrig koll på var jag var eller var jag gjorde så jag gick ofta dit när jag hade chansen.

:love: gulligt

Sedan hade jag mina tanter som jag hälsade på, alla blev de lika glada över att jag kom och flera av dem dukade vackert i finrummet med saft och kakor

:love:

Vad som hände lär jag aldrig få veta men jag gissar att min mormor hade åsikter om mina föräldrars "uppfostran" om oss barn.
De var nämligen inte så snälla och min mormor var snällheten personligfierad.
Jag minns att hon när jag var i tonåren någon gång sa att hon tyckte att de gjorde fel men att hon inte vågade lägga sig i igen.




Mina egna barns far och morföräldrar tyckte nog att de var för unga för att få barnbarn.

Jag känner med stor sorg själv med alla mina skador och sjukdomar att jag aldrig kommer kunna bli den mormor/farmor jag hade velat bli.
Jag hade inte orkat ta hand om små barn själv i flera timmar eller över natten:(
Men jag hoppas att jag ska bli bättre givetvis och att barnen håller sig runt här så att de är nära och att jag får bli en naturlig del av deras liv även när de får egna barn.
Det är ju enklare att vara en del av deras liv om de kan dimpa in på en fika än om de/vi måste resa långt.

Känner igen mej i biten där du skriver om dina föräldrar, att de inte var så snälla.
Tror mitt problem bottnar i att jag växte upp med både fysisk och psykisk misshandel från en förälder, och en som bara såg på. Sånt gör en dubbelt besviken.
Hade oxå släktingar som inte kunde göra mer än att vara snäll när man väl träffades, men tyvärr bodde för långt för att kunna hjälpa till.
Min dröm när jag var liten var att ha mormor eller farmor nära så man kunde gå dit när det var jobbigt hemma. Att ha en trygghet. Men den närmaste bodde 40 mil bort och de andra i annat land.

Även om du inte klarar av fysiskt att hjälpa till med egna barnbarn, så tror jag att om du finns där att prata och umgås med, så är det guld värt för dem.
 
Sv: Frånvarande mor/farföräldrar

Nån annan att gå till behöver ju absolut inte vara far- eller morföräldrar. Jag gick till grannarna (som var lite som min extrafamilj) eller hem till min syster (därmed inte sagt att mina föräldrar var hemska, men ibland kan det vara skönt att kunna vara någonannanstans också), det gick precis lika bra. Vad man behöver är väl flera vuxna än sina föräldrar som man haren nära relation till, men det finns ju många andra än just far- eller morföräldrarna som kan spela den rollen. Behöver inte vara gamla människor heller, jag saknade aldrig att jag inte hade just gamla människor att vara med. Det man vill ha är ju trygghet, då är just detta att det måste vara äldre människor inte så viktigt.
 
Sv: Frånvarande mor/farföräldrar

Jag säger som andra, det behöver inte vara någon man bar biologiska band till. De där trygga förebilderna för dina barn kanske du kan hitta i din vänkrets?
 
Sv: Frånvarande mor/farföräldrar

Välj att se det som din mammas förlust. Dina barn kommer inte att sakna sin mormor för de har aldrig vant sig vid att ha en engagerad mormor. Din mamma däremot går miste om den underbara kontakt som man kan få med sina barnbarn, alltså hennes förlust och hennes problem. Om du vill att dina barn skall ha fler som bryr sig om dem så försök hitta andra människor som du tycker om, och som tycker om barn och uppmuntra en nära relation mellan dem. Det kan vara en kompis till dig, eller en kompis mamma/mormor eller vem som helst egentligen. Du kan inte ändra på din mamma så det enda du kan göra är att acceptera att hon är som hon är och istället får du försöka hitta andra lösningar som inte involverar henne.
 
Sv: Frånvarande mor/farföräldrar

du har fått många bra svar. Ett annat tips kan ju vara att försöka hitta en familj som inte har egna barnbarn men som ni skulle kunna "adoptera" liksom de skulle kunna adoptera er. Man ser sådana annonser ibland om någon som söker extra mormor/far. Varför inte testa - det skulle ju tom kunna vara kul för dig själv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 054
Senast: Elendil
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 948
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp