Ändrad mens innan klimakteriet?

Men när ska man veta att man är sjuk då om man inte går till vården?När jag gick till vården för saker som jag först tyckte var fåniga visade det sig vara saker som behövde opereras och jag fick förtur i operationskön.
Hur skulle jag vetat det innan?
I en del fall är det precis tvärtom, jag borde ha skickats på skrapning i ett mycket tidigare skede, då hade mitt dåvarande landsting inte behövt utföra två akutoperationer.
Men hur vet _jag_ när jag är orolig i onödan?

Enda möjligen onödiga besöket jag hittills gjort är det med bröstet. Övriga besök påkallade av oro har lett till vårdinsats, varav två operationer, den ena akut (vid båda tillfällena fick jag dock tjata mig till vård och gå omväg via privat vård).

Hur länge ska jag avvakta?

Svårigheten är att @mandalaki och jag försöker föra generella resonemang och ni kontrar med specifika tillfällen.
Ni och jag för diskussion på helt olika plan med olika specifika frågeställningar i tanke och då blir svaren olika.

Nej, det går naturligtvis många gånger inte att veta förrän efteråt i det enskilda fallet.

Men generellt sett används enorma sjukvårdsresurser åt för att bedöma oro.
Oro som ibland är motiverad och många gånger inte är det.
 
Svårigheten är att @mandalaki och jag försöker föra generella resonemang och ni kontrar med specifika tillfällen.
Ni och jag för diskussion på helt olika plan med olika specifika frågeställningar i tanke och då blir svaren olika.

Nej, det går naturligtvis många gånger inte att veta förrän efteråt i det enskilda fallet.

Men generellt sett används enorma sjukvårdsresurser åt för att bedöma oro.
Oro som ibland är motiverad och många gånger inte är det.

Det går med andra ord inte att svara på.

Mer än möjligen att det är onödigt att ringa sjukvården när man haft sin vanliga huvudvärk i ett par timmar.

Man ska inte kontakta sjukvården i onödan vid oro är lite lätt svårtolkat för oss som inte är sjukvårdsutbildade.
 
Det går med andra ord inte att svara på.

Mer än möjligen att det är onödigt att ringa sjukvården när man haft sin vanliga huvudvärk i ett par timmar.

Man ska inte kontakta sjukvården i onödan vid oro är lite lätt svårtolkat för oss som inte är sjukvårdsutbildade.
Och en del av oss som är sjukvårdsutbildade dröjer för länge, det kostade en sjukhusvistelse på några dygn häromveckan.
 
Svårigheten är att @mandalaki och jag försöker föra generella resonemang och ni kontrar med specifika tillfällen.
Ni och jag för diskussion på helt olika plan med olika specifika frågeställningar i tanke och då blir svaren olika.

Nej, det går naturligtvis många gånger inte att veta förrän efteråt i det enskilda fallet.

Men generellt sett används enorma sjukvårdsresurser åt för att bedöma oro.
Oro som ibland är motiverad och många gånger inte är det.
Är det folk då som är hypokondriker?
För då behöver hen väl få annan hjälp att tygla oron
 
Är det folk då som är hypokondriker?
För då behöver hen väl få annan hjälp att tygla oron

Nej, de flesta "mångsökarna" är inte hypokondriker.
Man har "bara" otillräckliga kunskaper kring kroppen.
Man har känt ett extraslag på hjärtat och blir orolig.
Man känner att det kittlar i halsen och blir orolig.
Man har läst på nätet om någon sjukdom och blir orolig.
Man har ett blåmärke men har inte märkt att man slagit sig och blir orolig.
Man har hittat en knöl där revbenen går samman och blir orolig (och pekar ut den fullt normala anatomiska strukturen processus xiphoideus)
Man har varit förkyld i en dryg vecka och blir orolig.

listan kan göras oändlig men handlar som sagt sällan om äkta hypokondri.
 
Nej, de flesta "mångsökarna" är inte hypokondriker.
Man har "bara" otillräckliga kunskaper kring kroppen.
Man har känt ett extraslag på hjärtat och blir orolig.
Man känner att det kittlar i halsen och blir orolig.
Man har läst på nätet om någon sjukdom och blir orolig.
Man har ett blåmärke men har inte märkt att man slagit sig och blir orolig.
Man har hittat en knöl där revbenen går samman och blir orolig (och pekar ut den fullt normala anatomiska strukturen processus xiphoideus)
Man har varit förkyld i en dryg vecka och blir orolig.

listan kan göras oändlig men handlar som sagt sällan om äkta hypokondri.
Att människor inte kan så mkt om sjukdomar och kroppen tycker jag inte är så konstigt. Att tex undra över en knöl tycker jag inte är konstigt.
Man skulle kunna säga samma sak om alla områden dvs att folk ställer dumma frågor då de inte kan så mkt
Då är det ju jättebra att det finns tex sjukvårdsupplysning så i alla fall vissa vänder sig dit
 
Nej, de flesta "mångsökarna" är inte hypokondriker.
Man har "bara" otillräckliga kunskaper kring kroppen.
Man har känt ett extraslag på hjärtat och blir orolig.
Man känner att det kittlar i halsen och blir orolig.
Man har läst på nätet om någon sjukdom och blir orolig.
Man har ett blåmärke men har inte märkt att man slagit sig och blir orolig.
Man har hittat en knöl där revbenen går samman och blir orolig (och pekar ut den fullt normala anatomiska strukturen processus xiphoideus)
Man har varit förkyld i en dryg vecka och blir orolig.

listan kan göras oändlig men handlar som sagt sällan om äkta hypokondri.

Men nu likställer ju du all oro eller hur?

Det är också ett problem, att de som möjligen bör ta åt sig sällan eller aldrig skulle göra det och de som söker var tionde år efter att ha hostat lungorna ur sig i tre månader inte "vill vara till besvär" och därför låter bli tills det blir helt galet.

Effektivare telefonsortering tror jag inte är en dum idé.
 
Men allvarligt, visst finns det enstaka personer vars t ex störtblödningar visar sig vara cancer i livmodern. Men tycker du verkligen att det motiverar att ALLA kvinnor 40+ ska gå och "kolla upp" om klimakteriet har börjat eller inte, för att de får rikligare mens än tidigare? Halva befolkningen ska gå och begära ett blodprov?

Om man störtblöder så är det ambulans som gäller för det överlever man inte utan hjälp från sjukvården.

Jag skrev inte att man ska kolla upp varje förändring i menscykeln. Jag skrev att om man som Ts har fått större problem med PMDS eller om man blöder hela tiden så ska det kollas upp. I det läget är det motiverat att med blodprov kolla om det är klimakteriet det handlar om eller om det är något annat som spökar. Jag tycker iallafall inte att det är okej att blöda som en kraftig mens, dvs. att man blöder igenom nattbindor på mindre än en timme och där cyklapron bara gör såpass lite att bindan bara behöver bytas varannan, utan uppehåll månad efter månad utan att söka hjälp, tycker du det? Jag tycker inte att det är att reagera på sin oro att söka hjälp i de lägena utan snarare att man har såpass vett att man inser när man behöver hjälp.
 
Om man störtblöder så är det ambulans som gäller för det överlever man inte utan hjälp från sjukvården.

Jag skrev inte att man ska kolla upp varje förändring i menscykeln. Jag skrev att om man som Ts har fått större problem med PMDS eller om man blöder hela tiden så ska det kollas upp. I det läget är det motiverat att med blodprov kolla om det är klimakteriet det handlar om eller om det är något annat som spökar. Jag tycker iallafall inte att det är okej att blöda som en kraftig mens, dvs. att man blöder igenom nattbindor på mindre än en timme och där cyklapron bara gör såpass lite att bindan bara behöver bytas varannan, utan uppehåll månad efter månad utan att söka hjälp, tycker du det? Jag tycker inte att det är att reagera på sin oro att söka hjälp i de lägena utan snarare att man har såpass vett att man inser när man behöver hjälp.
Vem har pratat om nattbindor som bara räcker en timme och där cyklokapron knappt hjälper? TS skrev att hon blödde varken onormalt mycket eller länge men definitivt mer än tidigare. Varför hitta på egna extrema exempel bara för att få rätt? Du försöker få in mig i ett hörn där jag tvingas medge att visst, blöder man en halvliter om dagen i en månad så är det nog dags att söka vård. Men jag tycker att det är ett rätt kasst sätt att diskutera. Och ffa meningslöst.
 
Vem har pratat om nattbindor som bara räcker en timme och där cyklokapron knappt hjälper? TS skrev att hon blödde varken onormalt mycket eller länge men definitivt mer än tidigare. Varför hitta på egna extrema exempel bara för att få rätt? Du försöker få in mig i ett hörn där jag tvingas medge att visst, blöder man en halvliter om dagen i en månad så är det nog dags att söka vård. Men jag tycker att det är ett rätt kasst sätt att diskutera. Och ffa meningslöst.

Jag försöker absolut inte få in dig i ett hörn. Jag skrev att om man som Ts får värre PMDS eller om man blöder utan uppehåll så är det vettigt att söka vård. Då kontrade du med att jag skulle påstått att alla som får en mensrubbning skulle söka hjälp och ta prov trots att de är i en ålder då klimakteriet inträder och något sådant har jag aldrig påstått.
 
Jag försöker absolut inte få in dig i ett hörn. Jag skrev att om man som Ts får värre PMDS eller om man blöder utan uppehåll så är det vettigt att söka vård. Då kontrade du med att jag skulle påstått att alla som får en mensrubbning skulle söka hjälp och ta prov trots att de är i en ålder då klimakteriet inträder och något sådant har jag aldrig påstått.
Nej, det har jag inte sagt att du påstått. Däremot frågade jag om det var vad du menade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp