ändringar i stallavtal

@Vingra Vad har stallägaren för hästar själv? För att dina hästar skulle klara sig på tio kilo om dagen låter orimligt?

Måste dock erkänna att jag sköljer ur min skottkärra varje dag :o jag inbillar mig att urinen fräter så jag hoppas den ska hålla längre men jag kanske är helt orimlig :crazy:
Men nu är jag själv i mitt stall så det drabbar ingen annan i alla fall :)
 
10 kg hösilage för så pass stora hästar, dessutom växande unghästar, är ju inte mycket alls :crazy: Har din stallägare småponnyer eller varför tycker hen att 10 kg är "gränsen"?

För jämförelse: min häst, ca 165 och lite rejälare modell, lättfödd, äter 9,5 kg hö per dag. Och jag tycker egentligen det är för lite (men hon kan inte äta mer utan att bli en liten köttbulle)
 
@Vingra Vad har stallägaren för hästar själv? För att dina hästar skulle klara sig på tio kilo om dagen låter orimligt?

Måste dock erkänna att jag sköljer ur min skottkärra varje dag :o jag inbillar mig att urinen fräter så jag hoppas den ska hålla längre men jag kanske är helt orimlig :crazy:
Men nu är jag själv i mitt stall så det drabbar ingen annan i alla fall :)
Det gör den säkert, men jag tror det är överkurs ;)
 
@Vingra Vad har stallägaren för hästar själv? För att dina hästar skulle klara sig på tio kilo om dagen låter orimligt?

Måste dock erkänna att jag sköljer ur min skottkärra varje dag :o jag inbillar mig att urinen fräter så jag hoppas den ska hålla längre men jag kanske är helt orimlig :crazy:
Men nu är jag själv i mitt stall så det drabbar ingen annan i alla fall :)
Du lär inte tjäna något på det. Tiden du lägger ner att skölja den plus vattenmängden därtill.
Låt säga att en skottkärra håller i 10 år.
Det blir 3650 gånger att skölja den.
 
Kan inte ts bara flytta och låta det vara 2 hyror uppsägningstiden ut? Ägaren kan ju inte tvinga att hästarna ska vara i stallet bara för att ts hyr boxar där.

Och om det går att förhandla fram en uppsägnings hyra på bara kallhyra utan att en box är packad eller ngt foder eller strö går så kan kan ju stallägaren ta in en ny häst direkt. Plus att hen har den extra kallhyran av ts.
Dvs hen vinner på att ta flyttar ut hästen tidigare och kan sluta gnälla.

(Mina hästar äter för övrigt 10 och 13 kg torrt hösilage, 600kg hästar och lättfödda (en har iofs tappat hullet nu men hon har tidigare varit mkt lättfödda och får fri tillgång under natten, dvs äter precis upp innan hon går ut och väl ute kan de inte få för mycket då andra käkar upp större delen av höet..)
 
Du lär inte tjäna något på det. Tiden du lägger ner att skölja den plus vattenmängden därtill.
Låt säga att en skottkärra håller i 10 år.
Det blir 3650 gånger att skölja den.

Ja jo :o fast eftersom jag vattnar i hink inne och hästarna aldrig dricker upp allt så brukar jag slå ut det vattnet i skottkärran efter att jag har mockat, jag upplever att det går snabbare än att tömma fyra hinkar en åt gången ;)

Men visst det är nog en fix idé jag har fått för mig erkänner mig skyldig :p
 
Kan inte ts bara flytta och låta det vara 2 hyror uppsägningstiden ut? Ägaren kan ju inte tvinga att hästarna ska vara i stallet bara för att ts hyr boxar där.

Och om det går att förhandla fram en uppsägnings hyra på bara kallhyra utan att en box är packad eller ngt foder eller strö går så kan kan ju stallägaren ta in en ny häst direkt. Plus att hen har den extra kallhyran av ts.
Dvs hen vinner på att ta flyttar ut hästen tidigare och kan sluta gnälla.

(Mina hästar äter för övrigt 10 och 13 kg torrt hösilage, 600kg hästar och lättfödda (en har iofs tappat hullet nu men hon har tidigare varit mkt lättfödda och får fri tillgång under natten, dvs äter precis upp innan hon går ut och väl ute kan de inte få för mycket då andra käkar upp större delen av höet..)
Varför ska TS ta den ekonomiska smällen när det är stallägaren som ändrat sig? Helt ok att stallägaren tar in någon annan än TS, men hon ska ju inte behöva betala någon hyra alls isf om hon flyttar tidigare! Det blir ju verkligen inte billigare att betala kallhyra + full hyra i ett annat stall under den tiden än att stå kvar enligt gällande kontrakt om uthyraren nu inte vill släppa henne i förväg.
 
Som förklaring till varför jag inte bara flyr och snällt betalar en massa dubbelhyror. Jag har två hästar, jag bor i stockholm. I nuvarande stall betalar jag 3500kr/månad/häst. För mig som låginkomsttagare går det inte att betala typ 14.000kr i stallhyror en månad.
 
Varför ska TS ta den ekonomiska smällen när det är stallägaren som ändrat sig? Helt ok att stallägaren tar in någon annan än TS, men hon ska ju inte behöva betala någon hyra alls isf om hon flyttar tidigare! Det blir ju verkligen inte billigare att betala kallhyra + full hyra i ett annat stall under den tiden än att stå kvar enligt gällande kontrakt om uthyraren nu inte vill släppa henne i förväg.
Är mest att man ju måste betala uppsägningstiden ut oavsett när man flyttar hästen. Brukar i alla fall vara så enligt de flesta standard avtal. Så då får man ha 2 hyror. Eftersom det är ts som flyttar innan tiden gått ut (som jag uppfattat det) så är det ju inte stallägarens "fel" att det blir dubbla hyror och borde egentligen kunna räkna med att få ut samma hyra som när hästen står i stallet. Hö och allt ingår ju oftast i priset oavsett om man använder alla tjänster varje dag.
Så mitt förslag var att ts skulle försöka förhandla till mindre hyra =bara ta bort alla tjänster och foder från priset.

(Och sen hade jag personligen inte velat ha kvar mina hästar i ett stall där man är oense med ägaren.. hört vänner som haft problem med stallägaren som tagit ut det över hästarna i form av uteblivet foder (som hästägare körde dit) till häst på boxvila...samt att de "glömde" ensam unghäst i hagen 2ggr..)
 
Senast ändrad:
Som förklaring till varför jag inte bara flyr och snällt betalar en massa dubbelhyror. Jag har två hästar, jag bor i stockholm. I nuvarande stall betalar jag 3500kr/månad/häst. För mig som låginkomsttagare går det inte att betala typ 14.000kr i stallhyror en månad.

Uppsägningstiden är ju ömsesidig. Vill stallägaren ändra är det 2 mån för hen precis som för dig. Stå på dig!
 
Är mest att man ju måste betala uppsägningstiden ut oavsett när man flyttar hästen. Brukar i alla fall vara så enligt de flesta standard avtal. Så då får man ha 2 hyror. Eftersom det är ts som flyttar innan tiden gått ut (som jag uppfattat det) så är det ju inte stallägarens "fel" att det blir dubbla hyror och borde egentligen kunna räkna med att få ut samma hyra som när hästen står i stallet. Hö och allt ingår ju oftast i priset oavsett om man använder alla tjänster varje dag.
Så mitt förslag var att ts skulle försöka förhandla till mindre hyra =bara ta bort alla tjänster och foder från priset.

(Och sen hade jag personligen inte velat ha kvar mina hästar i ett stall där man är oense med ägaren.. hört vänner som haft problem med stallägaren som tagit ut det över hästarna i form av uteblivet foder (som hästägare körde dit) till häst på boxvila...samt att de "glömde" ensam unghäst i hagen 2ggr..)
TS har inte flyttat, TS har erbjudit sig att flytta tidigare istället för att stå kvar på fri tillgång under uppsägningstiden enligt gällande kontrakt. Stallägaren är inte intresserad av att låta TS flytta så stallägaren kan ta in en ny betalande hyresgäst enligt nytt kontrakt, antagligen därför att stallägaren vet att denne kan bli stående med två tomma platser och ingen hyra. :cautious:
 
Är mest att man ju måste betala uppsägningstiden ut oavsett när man flyttar hästen. Brukar i alla fall vara så enligt de flesta standard avtal. Så då får man ha 2 hyror. Eftersom det är ts som flyttar innan tiden gått ut (som jag uppfattat det) så är det ju inte stallägarens "fel" att det blir dubbla hyror och borde egentligen kunna räkna med att få ut samma hyra som när hästen står i stallet.

Men hur kan du tycka det är relevant ö h t? Stallägaren vill ändra i avtalet omgående, vilket inte är möjligt eftersom avtalet har uppsägningstid. Du tycker TS ska ta smällen och snällt betala, fast det är stallägaren som är på fel sida avtalet?!

Hur tänker du där?
 
@Vingra Vad har stallägaren för hästar själv? För att dina hästar skulle klara sig på tio kilo om dagen låter orimligt?

Måste dock erkänna att jag sköljer ur min skottkärra varje dag :o jag inbillar mig att urinen fräter så jag hoppas den ska hålla längre men jag kanske är helt orimlig :crazy:
Men nu är jag själv i mitt stall så det drabbar ingen annan i alla fall :)
och @Problematisk som frågade samma sak...

Stallägaren har ponnyer på ca 350kg uppsakttningsvis (ifrån mig) som äter 7-7,5kg.. De är dessutom feta och av stallägarens egna ord så bantas de. = Varför jag tycker det är rejält underligt att hen inte kunnat tänka egenom mer om hur mkt en stor häst äter utan tror att de skulle ätit 10 max 12kg :/ Känns mest som att hen vill ha ut mig, men när jag efter allt gnäll om hur dyra mina hästar är i matmängd och i hur mkt de fyller kontainern erbjuder att flytta tidigare (vilket ju skulle spara hen pengar) så passar det inte hen.
Jag tycker synd om mina hästar som precis flyttat och nu ska göra det igen bara för att hen inte visste vad en stor häst äter (hens egna ord).

Oroar mig smått över att stallägaren kanske inte ger mina den hömängd jag lagt i deras foderpåsar. Hen står redan och väger mina kassar enligt hens egna ord. Känns liksom lite hotfullt.
 
@Vingra så himla tråkigt hela läget :(

Jag tycker verkligen du ska känna att det inte är du som är problemet i denna situation utifrån vad jag kan utröna i dina redogörelser. Känns som du tyvärr hamnat fel hos en stallägare som inte från början har koll på vad det innebär att sälja det inackorderingsupplägg denne erbjudit . Osv.

Hoppas du hittar en ny bra plats till dig och dina hästar ! Tyvärr är det alltid jobbigt uppsägningstiden för både inack och uthyrare när det ”riktigt skitit sig relationer emellan” - oavsett anledning...

Du har mina sympatier ...

Sen hade jag försökt tänka såhär, att eftersom du inte stått så länge så en till flytt gör nog ingen större skillnad om du förstår hur jag menar.
Det kommer vara värt det både för hästarna och dig . För hästar känner ofta av om inte ägaren trivs i högsta grad .
 
Är mest att man ju måste betala uppsägningstiden ut oavsett när man flyttar hästen. Brukar i alla fall vara så enligt de flesta standard avtal. Så då får man ha 2 hyror. Eftersom det är ts som flyttar innan tiden gått ut (som jag uppfattat det) så är det ju inte stallägarens "fel" att det blir dubbla hyror och borde egentligen kunna räkna med att få ut samma hyra som när hästen står i stallet. Hö och allt ingår ju oftast i priset oavsett om man använder alla tjänster varje dag.
Så mitt förslag var att ts skulle försöka förhandla till mindre hyra =bara ta bort alla tjänster och foder från priset.

(Och sen hade jag personligen inte velat ha kvar mina hästar i ett stall där man är oense med ägaren.. hört vänner som haft problem med stallägaren som tagit ut det över hästarna i form av uteblivet foder (som hästägare körde dit) till häst på boxvila...samt att de "glömde" ensam unghäst i hagen 2ggr..)
I dagsläget så är det jag som sagt att jag inte kan acceptera det nya kontraktet och därför sagt upp mig. I disskution med stallägaren där stallägaren sedan försöker stå på sig om att delar av hen's nya kontrakt ska gälla under uppsägnignstiden så är vi oense, jag står på mig om att gamla kontraktet ska gälla och stallägaren om att ny deal ska gälla (som alltså är ett mellanting mellan gamla och nya kontraktet). Vi är där inte ense, stallägaren säger gång på gång "då är vi överens" och jag säger "nej det är vi inte". - Slutade med att jag sa "god natt, hej då" och gick för vi ältade bara exakt samma sak om och om igen.
Så i dagsläget är vi på att stallägaren försöker bryta emot kontraktet, jag utgår ifrån att det gills som att hen brytet emot kontraktet först när hen inte ger mina hästar den mat de är avtalade (vilket blir lite svårt för mig att faktiskt kontrollera...) eller ber om pengar för foder som ska ingå enligt gamla kontraktet, men vet inte exakt hur man ser på det. Eftersom hen väldigt uppenbart driver stallet svart så blir det svårt för hen att faktiskt fakturera mig på det och det blir väldigt lätt för mig att bestrida eventuella fakturor, så det oroar jag mig inte över. Vill hen muntligen tjata om pengar på det så får jag väll bara fortsätta förneka.
 
I dagsläget så är det jag som sagt att jag inte kan acceptera det nya kontraktet och därför sagt upp mig. I disskution med stallägaren där stallägaren sedan försöker stå på sig om att delar av hen's nya kontrakt ska gälla under uppsägnignstiden så är vi oense, jag står på mig om att gamla kontraktet ska gälla och stallägaren om att ny deal ska gälla (som alltså är ett mellanting mellan gamla och nya kontraktet). Vi är där inte ense, stallägaren säger gång på gång "då är vi överens" och jag säger "nej det är vi inte". - Slutade med att jag sa "god natt, hej då" och gick för vi ältade bara exakt samma sak om och om igen.
Så i dagsläget är vi på att stallägaren försöker bryta emot kontraktet, jag utgår ifrån att det gills som att hen brytet emot kontraktet först när hen inte ger mina hästar den mat de är avtalade (vilket blir lite svårt för mig att faktiskt kontrollera...) eller ber om pengar för foder som ska ingå enligt gamla kontraktet, men vet inte exakt hur man ser på det. Eftersom hen väldigt uppenbart driver stallet svart så blir det svårt för hen att faktiskt fakturera mig på det och det blir väldigt lätt för mig att bestrida eventuella fakturor, så det oroar jag mig inte över. Vill hen muntligen tjata om pengar på det så får jag väll bara fortsätta förneka.
Jag skulle ha flyttat och åberopa kontraktsbrott från stallägaren.
 
Jag skulle ha flyttat och åberopa kontraktsbrott från stallägaren.
Gills det som det innan hen faktiskt gjort det i handling utan mer ord? Jag skulle nog gärna vilja ha det till att jag kan åberopa det och inte behöva stå hela uppsägningstiden men är inte vidare säker på att det faktiskt är så.
 
Men hur kan du tycka det är relevant ö h t? Stallägaren vill ändra i avtalet omgående, vilket inte är möjligt eftersom avtalet har uppsägningstid. Du tycker TS ska ta smällen och snällt betala, fast det är stallägaren som är på fel sida avtalet?!

Hur tänker du där?
Det är ju inget kontraktsbrott än(och hömängden är svårt att kontrollera om man inte fodrar själv, och ja stallägaren har helt fel i att försöka ändra kontraktet mitt i allt. Men den lösningen jag hade valt vore att flytta till annat stall och snällt stå med 2 hyror, om en överenskommelse inte går är ordna dvs. Hellre det än att vara rädd för att hästarna inte får den mat och skötsel de ska ha :(.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 011
Senast: JustInCase
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 885
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp