Bukefalos 28 år!

Ännu en försäkringsfundering...

Zewz

Trådstartare
Ersättning för sveda och värk, är det något man kan överklaga? Jag fick ett brev igår med besked om en summa som jag tycker var ett hån :cautious:

I den summan är det dessutom inbakat det som jag normalt skulle fått från Patientförsäkringen för den felbehandling jag råkade ut för.

Vad anses rimligt när man blir nermejad i trafiken, akut opererad, inlagd en vecka, gipsad i tre veckor för frakturer i foten.
Efter ytterligare två månader av.. obehag hittar de en fraktur i handen med, som var en ”stukning” från början. Denna opereras med tillhörande bentransplantat och jag förses med jättegipset Allan i två månader, och sen lättare gips i drygt en månad.
Jag var sjukskriven på heltid i 6 månader, och är fortfarande sjukskriven från min föräldraledighet på halvtid, 8 månader efter olyckan, numera för smärtor i rygg och bäcken. Jag håller på med sjukgymnastik sex gånger per dag, två gånger för min rygg, och fyra gånger för handen - som kanske aldrig blir återställd.

Jag är duktigt sne på hela skiten nu, och dessutom har jag sovit dåligt inatt, kanske är nu man ska ringa handläggaren? :devil:
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Överklaga alltid säger jag. Har en bekant som jobbat som handläggare på flera olika bolag och enligt denne så är det standard att alltid försöka betala ut så lite pengar som möjligt och se om de kommer undan med det sen höja lite vid överklagande för att de som faktiskt orkar gnälla ska bli nöjdare.
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Om det är rimligt eller inte beror helt på summan som du inte delger samt försäkringsvilkoren. Det är ofta som Angel skriver men vad som betalts ut beror till stor del på vad du har för försäkring, är högsta ersättning för sveda och värk X.000 så kan du alldrig få mer än det och ska du få högsta beloppet så ska det vara ordentligt illa.
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Med risk för att luras.

Efter vad jag hört, så har man en skala för olika grad av invaliditet. Exempelvis delvis förlust av syn på ett öga är 13% (om jag minns siffrorna rätt, det var aktuellt för en kompis till mig).

Om vi tänker oss att du har en försäkring med taket 100000kr (lätt att räkna) så får du 13% av 100000kr för ögonskadan alltså 13000kr.

Om du i stället hade haft ett tak på 50000kr, så hade du fått 6500kr.

Men jag vet förstås inte om detta resonemang gäller mer än för min kompis försäkringsbolag även om jag tycker att det är rimligt.
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Ring och fråga hur de har räknat. Ersättning för sveda och värk samt inkomstbortfall och sjukhusvistelse schablonberäknas och det skiljer sig inte så mycket från bolag till bolag. Kanske de har missat att ta med något som du anser att de ska ta med i beräkningen. Men generellt sett ligger ersättningen för det akuta skadelidandet rätt lågt. En bekant fick drygt 2000 kr/månad i ersättning när han tvingades till sjukskrivning efter att ha blivit påkörd av bil.

Angående ersättning från patientföreningen så tror jag att den låga summan (vilken den nu är) har att göra med att det ännu inte har kunnat bedömas om skadan kommer att resultera i medicinsk invaliditet. Det senare ger betydligt högre ersättning än om man "bara" har blivit utsatt för felbehandling. Min sambo fick nyligen ut 40000 kr från patientförsäkringen efter att ha fått bestående men efter att ha dragit ut en visdomstand. Vid medicinsk invaliditet så borde du även kunna få mer ersättning från ditt eget försäkringsbolag.
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Det stämmer bra att det beror på vad du har för försäkringsbelopp när det gäller ersättning för invaliditet.
Sveda och värk är nåt helt annat. När jag har fått ut för det har det varit småsummor trots att det är 3 operationer gjorda nu, tror inte ens det är uppe i 10000:- Skulle tippa på att dom har nån schablon att gå efter.
 
Sv: Ännu en försäkringsfundering...

Det är min trafikförsäkring som står för det här. Om de på något vis clearar med vållande kvinnans försäkringsbolag vet jag dock inte, men det kvittar ju.
I trafikförsäkringen väljer man väl inte något tak eller försäkringsbelopp på det viset, i vilket fall som helst har det aldrig varit aktuellt här.

Som någon annan skrev, eventuell invaliditet bedöms antagligen inte förrän efter något år, handen behövde i alla fall ett år på sig, sa kirurgen.

För sveda och värk har jag alltså fått 15 000. Om jag själv ska bedöma hur det här påverkat mig och min familj är det naturligtvis inte ens mätbart i pengar, men det hade varit lite plåster på såren med några slantar till…
Dessutom ändrar de sina tidigare löften helt plötsligt. När jag blev sjukskriven (från föräldraledighet, så jag får inget inkomstbortfall) sa de att de då ersätter min mans eventuella inkomstbortfall eftersom han då måste vara föräldraledig när jag är sjukskriven. Det lät ju bra, så det har vi utnyttjat en del. I brevet som kom igår var det helt plötsligt bara en möjlighet till och med november månad (?!). Jag var helttidssjukskriven året ut, och gipsad långt in i december…
Men det tänker jag inte gå med på. Jag har sparat alla brev angående det här och aldrig har det nämnts att det är tidsbegränsat på något vis, utan vi tog för givet att det gällde så länge jag är sjukskriven.
(Min man tjänar dessutom så mycket att han ”slår i taket” för föräldrapenningen, och får bara ut en bråkdel av sin ordinarie lön, så skillnaden är helt klart kännbar för oss.)

Patientförsäkringen tar inte i det här alls, utan hänvisar till försäkringsbolaget. Tänkte dock ändå höra med dom vad det ungefär hade handlat om för summor för att att ha något att jämföra med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 494
Senast: lil-sis
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 296
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 529
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp