Ännu en lastningsproblematik...

Cha9

Trådstartare
Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket märklig orsak (men förståelig)
Hästen är uppfödd hos ryttaren och har lastats flera gånger i veckan redan från mycket ung ålder. Helt okomplicerad och har "lastat sig själv", dvs gått in i transporten ensam. Van att åka både ensam, med sällskap och mellanvägg. Kliver ut lugnt och försiktigt.
Vid 5-års ålder händer detta: Av någon anledning blir hästen rädd när den andra hästen går ur transporten - får panik och kastar sig ur (hemma, och efter träning). Olyckligtvis slår den i huvudet kraftigt, slår upp ett rejält sår som sys med 16 stygn.
Nästa gång den lastas, går den in, men kastar sig väl framme åter ur transporten - och slår i huvudet (dock inte lika allvarligt). detta händer några gånger till. Dvs att ursprungsproblemet ligger i UR-lastningen, som hästen kopplar ihop med smärta och rädsla.
Problemet eskalerar, nu vill hästen bara gå in så långt att huvud och hals är inne i transporten.
Jag hjälper till och vi tar en lastningsdag - där vi lyckas i lugn och ro få hästen att gå in helt - lasta ur lugnt och försiktigt och in igen - upprepar kanske 20 gånger. Bra! Jag tror att vi har "löst" problemet... Att ha lyckats "sudda" bort en del av panikreaktionen.
Men icke!
Idag - fortfarande ca dryga året efter händelsen går hästen inte att lasta! Vi har försökt allt - den mkt mjuka vägen, utan linor, med godis och lugn väntetid - den lite tuffare med linor och lite "skrämseltaktik" (farligare att vara utanför än i transporten), med prassel av påsar/"snurr" med linor och spöslag på marken. Vi har stängt vinklar, longerat, använt "Monty Roberts" och allt NH man kan tänka sig men allt leder till samma resultat: Hästen går in med framhovarna, har bakhovarna på luckan och går inte ett steg till! (Min erfarenhet är att i just det läget brukar de flesta hästar kliva in, när mer än halva hästen så att säga är inne) Så den tuffare vägen är meningslös.. Hästen går precis lika långt när man tar den i grimma direkt från stallet och fram till luckan - men sen är det tvärstopp! Den får inte panik och är inte rädd.
Till saken hör att den i alla andra sammanhang följer en som en hund, lös, - så den är trygg och inte rädd av sig alls.
Till slut tar ägaren kontakt med en sk expert på lastning och NH - som kommer ut och gör exakt hela samma procedur som vi redan har provat - och lyckas inte heller. "Har aldrig någonsin hänt tidigare, måste hem och fundera, återkommer när jag har en idé" (Han har inte återkommit)
I min värld sitter problemet i att övertyga hästen om att den inte gör illa sig när den ska gå ut - och hur gör man det när den inte går in??
Och om man nu mot förmodan skulle få in den, hur undviker man att den slår upp huvudet när den ska ut? Den är alltså rädd för att slå i huvudet, men kastar kraftigt upp huvudet när den blir rädd - moment22.. Jag har föreslagit en transport m urlastning fram, men frågan är om problemet har cementerats såpass att den ändå bara går upp på luckan?
Det enda som inte är provat är att ta in den "med våld", dvs dra in den med linor både bakifrån och genom att slå rep runt bommen, vilket är en metod jag normalt motsätter mig kraftigt - och som dessutom kräver ett antal starka karlar med god hästkunskap... Dock kvarstår ju då urlastningen...
Har någon en underbar idé - som inte innefattar ledarskapsövningar, huva över huvudet, longering, linor, matande mm då allt är provat!?
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Använd er av EN metod, dvs bestäm ett sätt och håll er till det. Jag gillar Montygrimman, för den är snäll men ger ändå ett visst obehag när man spänner grimskaftet.
Sen är det trägen om vinner. Massor av beröm om hästen gör rätt.

Min erfarenhet säger mig också att håll inte emot om hästen slänger sig bakåt ur transporten, de tenderar att känna sig mer "fast" då vilket gör reaktionen större om det är rädsla som är problemet. Backar den lugnt så håll emot med ett lagom tryck, vad som är lagom varierar mycket beroende på vilken häst det är och varför den backar.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Jag skulle nog ha provat en transport med fronturlastning och gå in framifrån och ut bak, dvs bara gå igenom, sen göra samma sak åt andra hållet - gå in bakifrån och gå ut framåt.
Sen öva på att stanna, backa ett steg gå fram igen osv.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Svårt! Det enda jag kommer på är nog att testa med en lastbil. En "riktig" alltså, en stor. Dom brukar vara högre i tak och kanske, kanske går det då. Funkar det så kan man kanske pröva med en "liten" lastbil. Jobba sej neråt helt enkelt. ;)

En tanke bara;

Min dotter, som vid det tillfället hade en häst som var ganska svår att lasta, lånade en rejäl kratursvagn för att köra iväg hästarna, 3 st, på sommarbete ett år. En helt vanlig utan tak men med mycket höga väggar, som drogs av traktor. Hon ledde på alla 3 och band dom i väggen. Ingen av dom reagerade när dom blev omkörda. Efter det så är han inte speciellt motsträvig längre :laugh:

Kanske värt ett försök?
Lite udda, men i det här fallet så funkade det!

Lycka till!
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Har exakt samma problem med min kuse. Har lasttränat i snart 4år... Går bra i bland men sen helt plötsligt är det helt stopp. Och om han väl går in så kastar han sig ut ganska fort igen. Dock funkade det nästan helt problemfritt den gången vi körde honom med frontutlastning. Vi var på träning och kom inte hem... Fick då låna tränarens transport och han gick på utan större problem. Provade även när vi kom hem och det funkade då också. Dock går han inte in i min vanliga... Och jag har inte råd att köpa ny transport...:(
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Pröva att låta hästen kliva in/ur själv som den vill (vänta ut den). Ta bort mellanväggen och sätt dig och ta en kopp kaffe eller något ( :grin: ) längst in och ha hästen i en longerlina och grimma. Ge bara tryck om hästen vill springa iväg. Om du har något som motiverar hästen så ha det längst fram i transporten som en "superbonus".

Det är ju tydligt att hästen behöver förtroende för sig själv och transporten och man ger inte en häst förtroende genom att på något sätt tvinga den in. Jag tycker inte att ni behöver använda er av samma metod, utan testa vad som funkar bäst. Ha bara 10kg kilo is i magen och behåll lugnet så kommer det nog lösa sig till slut!
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

jag skulle provat att ha en transport med frontlastning och bara promenera in och ut ur släpet från båda håll och om hästen är duktig så även träna att backa in den i släpet.

Man kan aldrig träna för mycket tokigheter med en häst och ett släp ;)

För säkerhetsskull skulle jag skaffa en skyddsmössa åt hästen så den åtminstone inte får lika ont om den skulle slå upp huvudet!
typ en vadderad travhuva, finns både med och utan öron:

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_45RyoATN_xy1K9yQpNAxNOtwbVY7CY-F7fTtIEdFPSPqVh3D
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Det här är en av få gånger jag kan se meningen med att ha fronturlastning. Jag hade tränat med en shettis framför, gått efter och gått igenom släpet. En sluten cirkel, hela tiden - 20 minuter kanske. Hade börjat med att slänga ut all inredning dock.

När allt är fina fisken och lugna gatan hade jag gjort halt i transporten, stått 2 sekunder och gått vidare genom fronturlastningen. Och sedan förlängt stillaståendet och även låtit det inkludera mat, till den punkt hästen började visa oro.

Därifrån läst hästen, men förberett mig på att låta hästen äta sin eftermiddagskraft i släpet minst en vecka (gjort det till rutin att ta från hagen, in i släpet, äta, vila och sedan ut).
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Testa med fronturlastning.. Öppna rätt igenom och låt hästen gå igenom några gånger. Då behöver den aldrig backa ur.. Har en vän som har en häst som bara kan åka fronturlastat och då har hon även provat olika Transport experter med Nh mm. Men fronturlastat är bäst för den hästen... För att det ska vara säkert både för häst och 'gare.

Så är det sjlvklart för få hästar.. Men att åka transport och komma ut utan att det händer något är att börja med i alla fall.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Låter ni den kasta sig ut?
det måste den få göra.
Om man inte håller i slår de aldrig upp huvudet- motståndet gör att huvudet går upp.
Man bör vaddera nackstycket- en stor skumgummibit under o runt om.

Den där hästen får du aldrig dra i huvudet på. Hästminnet!
synd att det har hänt så många ggr.

Baxa in den bakifrån- vana starka linförarae- dra inte inte i huvudet, tappa inte behärskningen.
Kör direkt en bra vända o åk sen hem.
När ni öppnar bak. Sätt på en lina som löper utan minsta motstånd o upprepa.sedan dagligen eller ofta i början. Försök sedan successivt att gå tillbaka till att den går in själv o se till bara att vara beredda på att den far ut.
att den kastar sig gör inget- bara den känner att det inte är ngt som håller den kvar framtill.

Backa så det finns en vägg på några meters avstånd. Ut kommer den o de slutar kasta sig så fort de är ute.
nästa gång den känner att den inte får ngt drag i nacken- så tänker den o beröm oavsett, men mer ju lugnare den går.


Skumgummit på nacken skulle jag ha som en del av hästens resutrustning för jämnan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Låter ni den kasta sig ut?
det måste den få göra.
Om man inte håller i slår de aldrig upp huvudet- motståndet gör att huvudet går upp.
Man bör vaddera nackstycket- en stor skumgummibit under o runt om.

Den där hästen får du aldrig dra i huvudet på. Hästminnet!
synd att det har hänt så många ggr.

Baxa in den bakifrån- vana starka linförarae- dra inte inte i huvudet, tappa inte behärskningen.
Kör direkt en bra vända o åk sen hem.
När ni öppnar bak. Sätt på en lina som löper utan minsta motstånd o upprepa.sedan dagligen eller ofta i början. Försök sedan successivt att gå tillbaka till att den går in själv o se till bara att vara beredda på att den far ut.
att den kastar sig gör inget- bara den känner att det inte är ngt som håller den kvar framtill.

Backa så det finns en vägg på några meters avstånd. Ut kommer den o de slutar kasta sig så fort de är ute.
nästa gång den känner att den inte får ngt drag i nacken- så tänker den o beröm oavsett, men mer ju lugnare den går.


Skumgummit på nacken skulle jag ha som en del av hästens resutrustning för jämnan.

OBS!!! Den är ALDRIG dragen i huvudet eller någon som har hållit emot!! Problemet är att den slår upp huvudet alldeles av sig själv!!
Har lastat många svåra hästar genom tiderna - och det här slår allt!!
Jag hade svarat precis som du för två år sedan - att en häst aldrig slår upp huvudet om ingen håller emot - MEN - här är fallet just det!
Under den tiden som den gick in - gick den alltså alltid både in och ut med grimskaftet på halsen, dvs ingen som varken höll i eller gick med - utan den togs emot när den kommit ut..
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Jo men hur började det?
Satt hästen fast när den andra skulle ut eller höll man emot- jag kan mkt väl tä'nka mig det.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Nä, så här gick det till. Båda hästarna (som har åkt tillsammans utan komplikationer i flera år varje vecka) ska lastas ur. Proceduren är att båda hästarna tas loss (grimskaften på halsen), och bommarna bakom lossas. De är vana att gå ut i tur och ordning, stilla och försiktigt och på kommando från den som står inne i transporten. De tas emot av de som öppnat, när de väl kommer ut. Tidigare har ingen av dem haft bråttom eller kastat sig. När den första hästen har gått ur händer något (ljud utanför, prassel - ingen vet vad) som gör att det går från lugn till katastrof på en tiondels sekund och det bara brakar till, och hästen - oturligt nog - samtidigt kastar upp huvudet och slår kraftigt i pannan i takkanten på transporten på vägen ut. Men observera att den är helt fri och lös! Detta resulterar i ett rejält jack som måste sys med 16 stygn (och förmodligen "hjärnskakning" - om nu hästar kan få det..)
Åtgärd - kanten på transporten rundas av för att undvika fler skador.
Hästen går att lasta några gånger till efter detta - men sätter i system att a)först inte vill gå ur alls, b)när den väl törs - ha för bråttom och precis när den passerar takkanten - kastar upp huvudet (och naturligtvis slår i huvudet igen) om än inte med samma skador.
Från att ha varit ett urlastningsproblem, övergår det alltså till att hästen inte vill gå hela vägen in i transporten - utan bara till den punkt där den "utan risk" vågar gå ut.
Jag har hela tiden tyckt att det egentligen inte är ett "lastningsproblem" - eftersom jag är helt säker på att man kan få IN den, men däremot har jag ingen lösning på hur man sedan LÄR hästen att inte sätta upp huvudet när/om den blir rädd eller får bråttom...
Jag har haft många hästar som kastat sig ur transporten genom åren, och det har alltid löst sig med tiden - om de har fått "kasta" sig så fritt som möjligt, och att man övat mycket och avdramatiserat det - men då har dessa hästar gjort "på det vanliga viset" dvs nästan ramlat bakåt med sänkt hals och huvud.
Här har vi alltså en betingning som blivit väldigt fel: "Det gör ont när jag går ur transporten och jag försöker undvika det genom att skynda mig och kasta upp huvudet" Hästen gör alltså inte rätt koppling mellan orsak och verkan. Målet är ju att "avbetinga" beteendet och vi har på sista tiden inte brytt oss så mycket om att tvinga in den - utan upp på luckan och så mata med morötter lågt när den backar - för att försöka träna in beteendet med huvudet lågt när den backar nedför rampen. Ingen aning om det fungerar - men alltid en början....
Dessutom har nu inlånats en lastbil, för att kunna träna lastningen utan att behöva backa ur. Vi hoppas på det bästa, och vi har inte bråttom :)
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Det är ju onekligen jobbigt då den inte vill gå alls längre.. Tycker lovisaeleonoras tips verkar bra.. Tror du måste sluta lasta av bakåt, NÄR du väl fått in den. Risken att hästen slänger upp huvudet då den går framåt bör ju vara mindra.. kanske till och med obefintlig..
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Vilken jobbig sits. Låter som ni provat allt. Inlärda reflexer går oftast att träna bort, även om det är svårt, men lägger man till ett trauma, som i erat fall, ja då blir det nästan omöjligt.

Ett tips, som ni kanske redan har testat, är att vid lastning träna på att gå ett steg in, backa ut, två steg in, backa ut, tre steg in, backa ut...osv..börja redan från rampen, problemet kommer ju inte förrän ni kommer till övergången till transporten, har ni då redan på rampen visat hästen att den alltid kommer att få backa ut igen, ja då kanske den tycker det är OK att prova detta hela vägen in.

Men hur man sen, väl inne i transporten, hjälper den att inte få panik har jag inget konkret tips på, förutom att ovansåtende övning så småning om skulle kunna avdramatisera sjävla urlastningen så att den inte känner anledning till panik.

Annars skulle jag nog fördra fronturlastning under en längre tid så kanske hästen "glömmer" bort problemet. Men det är svårt, detta med trauman. Den kanske aldrig glömmer helt.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Vilken jobbig sits. Låter som ni provat allt. Inlärda reflexer går oftast att träna bort, även om det är svårt, men lägger man till ett trauma, som i erat fall, ja då blir det nästan omöjligt.

Ett tips, som ni kanske redan har testat, är att vid lastning träna på att gå ett steg in, backa ut, två steg in, backa ut, tre steg in, backa ut...osv..börja redan från rampen, problemet kommer ju inte förrän ni kommer till övergången till transporten, har ni då redan på rampen visat hästen att den alltid kommer att få backa ut igen, ja då kanske den tycker det är OK att prova detta hela vägen in.

Men hur man sen, väl inne i transporten, hjälper den att inte få panik har jag inget konkret tips på, förutom att ovansåtende övning så småning om skulle kunna avdramatisera sjävla urlastningen så att den inte känner anledning till panik.

Annars skulle jag nog fördra fronturlastning under en längre tid så kanske hästen "glömmer" bort problemet. Men det är svårt, detta med trauman. Den kanske aldrig glömmer helt.
Ang trauman så är min inställning att man måste ta itu med det per omgående- för det går aldrig över. Snarare tvärt om.

Ang. att lasta o gå ut fram, så kan man kanske fixa en draghjälp- häst som går före.

Tror att det blir svårt att träna en nu lastovillig häst att backa mitt i. Det den gärna vill göra o det fort.
 
Sv: Ännu en lastningsproblematik...

Ang trauman så är min inställning att man måste ta itu med det per omgående- för det går aldrig över. Snarare tvärt om.

Ang. att lasta o gå ut fram, så kan man kanske fixa en draghjälp- häst som går före.

Tror att det blir svårt att träna en nu lastovillig häst att backa mitt i. Det den gärna vill göra o det fort.

Kan så vara, men min erfarenhet är att hästar generellt blir mer motiverade att gå in, om dom vet och känner sig säkra på, att dom också kan backa ut. Kan alltså vara ett sätt att "lära om" för en häst som har ett "trauma" vid just urlastningen. Min tanke är att hästen helt enkelt inte vågar gå in, för den känner sig rädd och osäker på hur den ska komma ut utan nya traumman.

Fick för övrigt hem en häst en gång som dom "bara gått in" med, det tog 2 timmar att lasta ut den. Den visste ju inte att den kunde backa ut. Den visste heller inte hur.

Sen misstänker jag att TS redan testat detta, så det var bara ett tips utifall att man inte tänkt på det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp