Ännu en säkerhetsväst-tråd...

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Jag letar säkerhetsväst eftersom att det är krav på att man ska ha det på ett ridläger jag ska på i sommar. Jag har inte ridit med väst på säkert 2 år :angel:

Jag har kollat runt lite i andra trådar för tips, men de flesta västar som föreslås har jag redan provat, och de sitter inte bra öht. Jag har lite lätt utstående skulderblad, ganska svankig rygg och allmänt skum kroppsform antar jag eftersom att inget passar... Alla västar jag har provat hittills gör att jag ser ut som en skalbagge eftersom att de är för stora i omkrets när de är lagom i längd, samt följer inte ryggens form, och det är inte skönt heller eftersom att armarna står rakt ut... Och innan ni säger det, nej det är inte bara som jag inbillar mig eftersom att jag inte haft väst på länge, min mamma kommenterade till och med att det såg dumt ut när jag lånade kompisens :p

Det jag behöver är alltså en smidig, justerbar väst i en någorlunda rimlig prisklass.
Jag har provat följande:
Danrider/Riders Company
Airowear Zippa
Airowear Outlyne
Racesafe
Equipe
CRW
Jacson
Biltemas :D

Förslag?
 
dainese, väldigt följsamma västar :). enda västens om följt min svank perfekt :p, tyckte att de i klass 3 var lite tjocka i axlarna bara (jämförde dock en i klass 1 som var :love:.)

har själv väldigt mycket svank och har en racesafe 2010, den följer inte alls lika bra som de äldre 2000 västarna gör(2010 västarna är säkrare dock), så hittar du en racesafe 2000 så är den värd att prova.

2010 västarna är också ngt större i storleken än 2000 så du tänker på det.
 
dainese, väldigt följsamma västar :). enda västens om följt min svank perfekt :p, tyckte att de i klass 3 var lite tjocka i axlarna bara (jämförde dock en i klass 1 som var :love:.)

har själv väldigt mycket svank och har en racesafe 2010, den följer inte alls lika bra som de äldre 2000 västarna gör(2010 västarna är säkrare dock), så hittar du en racesafe 2000 så är den värd att prova.

2010 västarna är också ngt större i storleken än 2000 så du tänker på det.

Tusen tack för ditt svar!

Är dainese västarna tillåtna att tävla i som junior (även klass 1)? Sökte lite snabbt på internet, men hittade ingen butik som hade dem nära mig, så det blir kanske lite svårt att prova...

Det är racesafe 2000 jag har provat. Är det någon idé att prova 2010?
 
Tusen tack för ditt svar!

Är dainese västarna tillåtna att tävla i som junior (även klass 1)? Sökte lite snabbt på internet, men hittade ingen butik som hade dem nära mig, så det blir kanske lite svårt att prova...

Det är racesafe 2000 jag har provat. Är det någon idé att prova 2010?
Är bara klass 3 som är godkänt för tävling, klass 1 är jockey västar och väldigt tunna.
 
Hej!
Jag letar säkerhetsväst eftersom att det är krav på att man ska ha det på ett ridläger jag ska på i sommar. Jag har inte ridit med väst på säkert 2 år :angel:

Jag har kollat runt lite i andra trådar för tips, men de flesta västar som föreslås har jag redan provat, och de sitter inte bra öht. Jag har lite lätt utstående skulderblad, ganska svankig rygg och allmänt skum kroppsform antar jag eftersom att inget passar... Alla västar jag har provat hittills gör att jag ser ut som en skalbagge eftersom att de är för stora i omkrets när de är lagom i längd, samt följer inte ryggens form, och det är inte skönt heller eftersom att armarna står rakt ut... Och innan ni säger det, nej det är inte bara som jag inbillar mig eftersom att jag inte haft väst på länge, min mamma kommenterade till och med att det såg dumt ut när jag lånade kompisens :p

Det jag behöver är alltså en smidig, justerbar väst i en någorlunda rimlig prisklass.
Jag har provat följande:
Danrider/Riders Company
Airowear Zippa
Airowear Outlyne
Racesafe
Equipe
CRW
Jacson
Biltemas :D

Förslag?
Airowear Zippa finns med smal passform om jag inte missminner mig. Den kan kanske passa? Jag har en "vanlig" Zippa i betaklass 3. Den är stel just när jag tar på den och följer inte min kroppsform, men mjuknar av kroppsvärmen medan jag sadlar. :) Särskilt på vintern är den stel när jag förvarat den kallt, men även när jag tar den ur tempererad sadelkammare. Så man kanske kan bli lurad när man provar i butik också och tro att västen sitter värre än den gör. Iallafall västar bestående av större hela plattor behöver bli kroppsvarma för att bli mjuka och bekväma. Men det kanske du redan visste.
 
Senast ändrad:
Airowear Zippa finns med smal passform om jag inte missminner mig. Den kan kanske passa? Jag har en "vanlig" Zippa i betaklass 3. Den är stel just när jag tar på den och följer inte min kroppsform, men mjuknar av kroppsvärmen medan jag sadlar. :) Särskilt på vintern är den stel när jag förvarat den kallt, men även när jag tar den ur tempererad sadelkammare. Så man kanske kan bli lurad när man provar i butik också och tro att västen sitter värre än den gör. Iallafall västar bestående av större hela plattor behöver bli kroppsvarma för att bli mjuka och bekväma. Men det kanske du redan visste.
Dvs lägg västen i en sommarvarmt bil så blir den super härlig att rida i ;).
hade en väst som formade sig innan, den var hemsk vintertid då den inte han bli mjuk förrens man sadlade av hästen. De med små plattor är i alla fall likadana året om.
 
Airowear Zippa finns med smal passform om jag inte missminner mig. Den kan kanske passa? Jag har en "vanlig" Zippa i betaklass 3. Den är stel just när jag tar på den och följer inte min kroppsform, men mjuknar av kroppsvärmen medan jag sadlar. :) Särskilt på vintern är den stel när jag förvarat den kallt, men även när jag tar den ur tempererad sadelkammare. Så man kanske kan bli lurad när man provar i butik också och tro att västen sitter värre än den gör. Iallafall västar bestående av större hela plattor behöver bli kroppsvarma för att bli mjuka och bekväma. Men det kanske du redan visste.
@Nevermind har du sett storlekstabellen på www.kefly.se? Där kanske du hittar något som passar dina mått.

Tack för tipsen!
Jag visste redan att de behöver bli varma, men när västen är 5 cm för stor i omkrets så spelar det ju mindre roll haha :p
Hittills har jag inte hittat någon väst med hela plattor som ens varit i närheten av att följa min kroppsform, men jag ska se om jag kan hitta "smalversionen" någonstans. Enligt storlekstabellen ska jag kunna ha storlek T1, får se om den finns i butik någonstans.
 
Lycka till! Jag hade först en normal och den var lite stor på innersta och bytte till en slim i samma storlek och fick mycket bättre passform och rörelsefrihet.
 
Jag har lyckats hitta en väst som ser sååå bekväm ut; Tipperary Eventer.
Någon som vet om den finns i Sverige och i butik så att man kan prova, alternativt så att man kan skicka tillbaks den utan tjafs om den inte passar? Pma isåfall :bow:

Jag känner att jag får nog dra på västprovning senare i veckan :D
 
Jag har lyckats hitta en väst som ser sååå bekväm ut; Tipperary Eventer.
Någon som vet om den finns i Sverige och i butik så att man kan prova, alternativt så att man kan skicka tillbaks den utan tjafs om den inte passar? Pma isåfall :bow:

Jag känner att jag får nog dra på västprovning senare i veckan :D
Ja den såg ju väldigt bekväm ut :) frågan är bara om midjan på västen kommer passa ens egen midja och inte göra att västen kasar uppåt.
 
Ett tips om västarna blir för stora i omkrets (och du inte har för mycket byst :angel:) är herrstorlekar! :D Testade vad det kändes som allt på marknaden men hittade inte någon som passade mina 178 cm och smala överkropp förrän jag provade en Airowear Outlyne herr, där blir hela västen längre utan att den går upp tre storlekar i omkrets :cautious: Och Airowear följer ju svanken perfekt i rätt storlek :love:
 
Nu har jag provat Outlynen i "rätt" storlek. Den satt helt ok i ryggen, och var väldigt bekväm, men där framme satt den förj*vligt... Den liksom buktade ut när jag höll armarna i tygelposition, och jag skulle vilja spänna in den 3-4 cm mer så att den kom närmare kroppen, men det gick inte :(

Dainese har tydligen problem med fabriken, beräknad leverans till Falsterbo :eek:

Jag ger upp på riktigt nu. De får väl slänga ut mig från ridlägret om de vill, för det här går inte :cry: Jag varken vill eller kan rida med en väst som gör mig smidig som ett kylskåp...
 
Nu har jag provat Outlynen i "rätt" storlek. Den satt helt ok i ryggen, och var väldigt bekväm, men där framme satt den förj*vligt... Den liksom buktade ut när jag höll armarna i tygelposition, och jag skulle vilja spänna in den 3-4 cm mer så att den kom närmare kroppen, men det gick inte :(

Dainese har tydligen problem med fabriken, beräknad leverans till Falsterbo :eek:

Jag ger upp på riktigt nu. De får väl slänga ut mig från ridlägret om de vill, för det här går inte :cry: Jag varken vill eller kan rida med en väst som gör mig smidig som ett kylskåp...
Är det krav på en beta level 3 väst eller kan du komma undan med en level 1? Tävlar du inte eller tränar fälttävlan så kan en level 1 eller 2 kanske räcka.
mycket tunnare är en level 3 väst och mycket smidigare.
Brukar vara billigare också :)
 
Är det krav på en beta level 3 väst eller kan du komma undan med en level 1? Tävlar du inte eller tränar fälttävlan så kan en level 1 eller 2 kanske räcka.
mycket tunnare är en level 3 väst och mycket smidigare.
Brukar vara billigare också :)

Jag skulle nog kunna komma undan med en lvl 1 egentligen, men jag vet inte var jag ska hitta en sådan väst? Har aldrig sett någon :)

Helt ärligt så tror jag att jag ger upp det här, jag orkar inte leta mer. Jag får väl låna nån kasst sittande väst på ridlägret :crazy:

KL
Btw så tog jag fram min gamla väst idag, den satt jättebra i kroppen, men tyvärr är den minst 10 cm för kort i ryggen... Spelar det någon roll eller kan man komma undan med det?
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 139
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Maartinaaw
·
Utrustning Jag är på jakt efter en ny säkerhetsväst och eftersom jag bara rider en gång i veckan för mitt välbefinnandes skull, så är mitt enda...
Svar
19
· Visningar
2 230
Senast: Pineapple
·
Utrustning Någon som har koll på om man behöver byta ut sin säkerhetsväst efter x antal år? Jag har för mig att de som sålde min väst sade något om...
Svar
1
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp