Äntligen BYGGLOV!

Solis

Trådstartare
Vi har äntligen fått BYGGLOV för stall på vår tomt! Hurra Hurra Hurra! Aldrig mera kollektivstall! :bump::bump::bump::banana::D:banana::bow::love::love:
 
Sv: Äntligen BYGGLOV!

Grattis till bygglovet.
Men vad är så hemskt med kollektivstall?
Att dela på arbetet är väl en bra idé?

Att ha eget stall gör att man blir väldigt låst.
Därav alla mina inlägg här på Bukefalos.
Vintertid med fodringar 3ggr/dag så sitter vi ganska så fast.
 
Sv: Äntligen BYGGLOV!

Tack!!

Jag har dåliga erfarenheter av kollektivstall i de trakter jag bor nu. Jag tycker det är skoj att träffa andra hästmänniskor vid träning o tävling, men jag upplever att somliga låter sina allra sämsta sidor "blomma ut" i stallet, och det är jag inte intresserad av. Det blir en energitjuv även om man försöker hålla sig utanför allt tjafs.

I det näst senaste stallet var det mycket god stämning bland hästägarna men tyvärr gjorde stallägaren sitt bästa för att orsaka problem för både hyresgäster och resten av sin omgivning vilket resulterade i att samtliga till slut flyttade en efter en. I nuvarande stallet har vi "inhysingar" hamnat mitt uppe in en familjekonflikt och det är inte alls skoj, en av stallägarna har flyttat över en natt, utan att informera hyresgästerna. Att hon flyttat var iof väldigt bra då det kommit till vår vetskap att hon hanterat våra hästar på ett fullständigt "regelvidrigt" sätt o riskerat skador såväl psykiskt som fysiskt. Dock är info alltid bra att få om förändringar. Som tur är så är de andra "inhysingarna" jättegulliga o vi löser situationen bra själva. Dock är det en riktig soppa!

Så, eget stall är helt överlägset tycker jag. Har haft eget stall i 22 år tidigare så vi vet vad det innebär att vara låst, har dessutom alltid haft minst 2 hundar (har nu 3) som det inte alltid är så lätt att lösa hundvaktsfrågan för. Så vi är vana! Men det är så otroligt många fördelar med eget stall! Vi fodrar 4 ggr per dag o det är inget problem med den levnadssituation vi har. Vi har också trevliga hästvana grannar samt gulliga vänner som hjälper till. Vi vill dessutom ta föl efter vårt fina sto och det är en omöjlighet i de kollektivstall som finns häromkring i alla fall.
 
Sv: Äntligen BYGGLOV!

Grattis!!!! hurudant stall ska ni bygga? berätta ALLT! :)
 
Sv: Äntligen BYGGLOV!

Tack!:bow:

Vi kommer att köpa ett monteringsfärdigt stall, ca 50 m2, som ska byggas upp bredvid garaget. Det ska ha plats för två fullstora boxar och en liten box för minishettis. Vi kommer att göra plats för sadelkammare, ca 4m2 eller något större, tanken är att den ska delas av så det blir en del för täcken o en del för annan utrustning. Vi kommer att sätta in ett litet värmeelement i sadelkammaren samt en paxfläkt. Vi får se hur det bli med plats när stallet väl är uppbyggt. Det ska målas i samma färg som vårt hus för att smälta in i miljön. Vi har ett gammalt charmigt hus med vacker trädgård i utkanten av en pittoresk liten ort och det känns viktigt att hålla det snyggt o städat. Inget hö eller spån eller hästlortar får ligga och skräpa på gården.

I stallet ingår två stora portar, men vi behöver bara en. Ska kolla om det går att byta ut den andra porten mot något extra fönster istället. Annars ingår ett fönster till varje box. Tak får man skaffa själv, men vi bor granne med en plåtslagare... Han håller på att räkna på ett tak åt oss med lite kraftigare plåt. Vi kommer inte att dra in vatten i stallet eftersom vi kan ta det i en kran på utsidan av huset, ca 10 m från det blivande stallet.
Väggen mellan de två stora boxarna ska gå lätt at ta bort så att man får en fölbox istället.

Vi arrenderar kommunens mark bakom vårt hus, ca 1 ha, så utgången till hagen kommer att ligga på baksidan av stallet. Det finns möjlighet till mer bete på sommaren här runt omkring.

Vi ser verkligen fram emot detta! :bump::bump:
 
Sv: Äntligen BYGGLOV!

Grattis till bygglovet.
Men vad är så hemskt med kollektivstall?
Att dela på arbetet är väl en bra idé?

Att ha eget stall gör att man blir väldigt låst.
Därav alla mina inlägg här på Bukefalos.
Vintertid med fodringar 3ggr/dag så sitter vi ganska så fast.

Att sköta ett stall på egen hand blir vad man gör det till ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 233
Senast: Freazer
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp