äntligen en Devon Rex

sommarminne

Trådstartare
Jag har nu beslutat mig för att ta bort min ena katt pga sjukdom för tre år tillbaka och sorgen är verkligen stor och jag kände en stund att jag aldrig skulle överleva detta tills....

Vi bestämde oss för att köpa en liten Devon Rex!!!:banana: Den lilla killen är preliminärbokad och på lördag åker vi för att hälsa på honom och få en uppfattning om rasen då vi inte har någon erfarenhet sedan tidigare då honon jag ska ta bort är en perser och den andra jag har hemma är en sköldpaddsmaskad helig birma. Det blir verkligen en helomvändning på ras.

Så snälla bukare. Ge mig all info om era Devon Rex och lägg jättegärna in bilder och beskriv dess personlighet då jag förstått att den ska va stor:D
Vi ser verkligen fram emot detta och det ska bli hemskt roligt med en ny kisse i huset även om det inte blir förän i slutet av november dom är "leveransklara"
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Mina devons och de jag har fött upp har varit (med enstaka undantag): sociala, nyfikna, energiska, lättlärda, lekfulla, gosiga (närhetskrävande), verbala och helt och fullt levt upp till talesättet fullt ös medvetslös.:D Antingen blir man totalkär i dem eller så blir man galen av dem.

Jag har haft devons som följt med in i duschen (ja, när vattnet varit igång) och som lagt sig på bröstkorgen när man legat och badat i badkaret.

Det kan bli svårt att laga mat med en katt på axeln och att data med en katt som ligger rakt över armarna är en konst man får lära sig. När jag har haft kattungar har jag inte sällan haft en i badrockshuvan, en i vardera ficka och en eller två i knät.
 
Sv: äntligen en Devon Rex

haha det låter ju helt underbart!!!
Persen är väldigt osocial och allt kel är verkligen på hennes vilkor men heliga birman är väldigt busig och de är inte en natt vi vaknat av att hon hugger än i tårna under täcket så hon kommer nog bli helnöjd med en kompis som är med på alla henes upptåg.
Ska bli så himla spännande att träffa rasen eftersom vi inte har någon aning och uppfödraren verkade va superbra och föreslog i första meningen att de är klart vi ska dit direkt och hälsa på:D
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Har ingen egen erfarenhet, men drömmer om en egen devon nån dag. Har britter nu, nya flickan blev av praktiska skäl en britt, men jag vill ha en devon nån dag.
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Ja jag har alltid kollat lite på dom men sen har det aldrig rikigt passat in på något vis men nu så fick vi chansen och tog den. Väldigt spännande att maila lite med uppfödare, men med väldigt olika respons då vissa bara vill sälja till ettablerade uppfödare och andra har varit jättetrevliga och bjudit hem en att hälsa på katterna för att få en bra uppfattning på hur dom är
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Jag älskar devons. Uppfinningsrika och sociala.
Alta är otroligt smart på allt som har med mat att göra. Har satt barnspärrar i köket så hon inte river runt i skåpen efter mat. Öppnar även byrålådor, dörrar, dragkedjor... Dessutom är hon supergosig, gillar ligga under täcket eller på mig och mjölktrampa. På många sätt är hon en "ultimat" devon för mig faktiskt.
Har även Luna (en dam med integritet men som älskar nästan alla), Poppy (trevlig och nyfiken men inte lika klängig som de andra), Medusa (Poppys dotter som jag sparat) är en knasfia som kan brottas med allt (inkl vattenskålen!) och Donna (Poppys dotter som ännu ej är såld) som man kan placera på rygg i famnen och gosa med tills hon somnar (lilla bebisen min).
 
Sv: äntligen en Devon Rex

åh dom låter verkligen helt underbara. jag känner att våran familj verkligen behöver lite kärlek från en klängapa efter borgtgången på persern som vi har tagit ruggit hårt båda två hemma. folk som aldrig haft katter förstår ju verkligen inte hur fruktansvärt nära en innekatt som är med 24/7 kommer än.

Vi laddar verkligen för lördag och hoppas på att dom är så härliga som alla verkar tycka. har faktiskt inte hört en enda negativ kommentar än utan alla som träffat en devon rex verkar ju va fast:love:

ingen som har lite bilder att dela med sig av?
 
Sv: äntligen en Devon Rex

En av mina favvobilder just nu, tycker den är så mysig:
Dag79Grupp1.jpg


Knäppo/demon
Dag76Pandorica8.jpg


Mina vuxna
javascript-openCurrentImage%28%29.jpg


Vackraste Luna
Luna3.jpg
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Jag har ingen erfarenhet av Devon Rex, däremot av Cornish Rex, som ju är nästan samma sak :p För ett antal år sedan hade min familj en mycket trevlig CR-hane, han var social men inte klängig. Jämfört med huskatten vi hade samtidigt som helst ville vara på en :D Han såldes sedan men inte pga katten i sig, för han var ett väldigt trevligt tillskott i familjen. :)
 
Sv: äntligen en Devon Rex

haha dom verkar ju verkligen vara riktiga knäppstollar rent ut sagt:D jag längter verkligen hjäl mig. ska bli så himla spännande att testa lite annat och ännu roligare när det är en ras som inte alla andra har. Alla bara skrattar när jag visar bilder och undrar om vi ska köpa fladdermus;)
 
Sv: äntligen en Devon Rex

jag vågar inte lägga upp bilder ifrån uppfödarens hemsida men jag kan lägga ut på lördag när vi tagit lite bilder och förhoppningsvis tingat någon av kissarna:love:

du har pm;)
 
Sv: äntligen en Devon Rex

nu har vi äntligen varit och hälsat på vår lilla rex-hane som nu är tingad:love: verkligen helt otroligt speciell ras med en otroilgt härlig personlighet och en päls som sammet

IMAG0228.jpg


IMAG0229.jpg


IMAG0230.jpg


han får inte komma hem till oss förän i slutet av november så vi ska dit och hälsa på någon gång till emellan men det kommer bli en lång väntan!
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Grattis till en söt kattunge och ett bra rasval. Jag har fyra devonligister, de härligaste små vänner man kan ha.

Vilken uppfödare kommer han ifrån?

Jag väntar också hem en ny liten pojke i slutet av november, så vi kan vänta tillsammans! ;)
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Jag kan inte tänka mig annat än att vi kommer va nöjda. väldigt härliga och mysiga katter:)

han kommer ifrån S*Devonlicious. varifrån kommer den du väntar på?

ni här på forumet ställer ni ut?
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Min nya kommer "utomsocknes" ;) Vi far och hämtar honom i ett grannland.

Jag ställer ut, periodvis mer eller mindre aktivt. Nu i sommar och höst har jag varit på ungefär en utställning i månaden. Det är jätteroligt! :p
 
Sv: äntligen en Devon Rex

spännande att hämta utomnlands! är det någon större skillnad på pris när man impoterar?

jag är faktiskt lite småsugen på att ställa ut någon gång iallafall bara för skojs skull men vi får väl se sen om det blir så;)
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Antingen blir man totalkär i dem eller så blir man galen av dem.
Så är det nog. Jag blir galen på vår tjej. :crazy: Vi har en Britt sen tidigare och jag ville egentligen ha en till. Maken ville ha en Devon så det blev till slut en Devon.

Nu är hon 1,5 år och har lugnat sig en hel del, men första tiden var fruktansvärd. Otroligt energisk och krävande katt och det absolut värsta var att hon var totalt matfixerad. Det gick inte att lämna mat obevakad i två sekunder ens och då överdriver jag inte. Vi löste problemet, men senast igår fick jag slänga en smörgås som jag råkat lämna obevakad på köksbordet lite för länge.

I sommar har hon varit ute väldigt mycket. Vi bor så att båda katterna kan vara lösa ute under sträng bevakning och då har hon skött sig utmärkt inomhus. Nu när hösten kommit så har utevistelsen minskat betydligt och då märker jag direkt att olaterna kommer tillbaka. Jag kallar det olater, för jag accepterar inte att bli biten i fötterna kl 5 på morgonen och att hon slickar på min smörgås. :grin:

Sen kan hon såklart också vara jättemysig också, men nej, det var definitivt inte en ras för mig... Jag känner nästan lite ångest över att ha henne i minst 15 år till när jag kunde ha haft två snälla lugna mysiga britter. :o
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Du är nog den första som har något negativt att säga som har uttalat sig och som tur är så är vi väldigt inne på att det kommer va en katt som är med hela tiden och så är det med den vi har hemma nu med och de gillar vi:D
 
Sv: äntligen en Devon Rex

Att hon är social och med på allt bekommer mig inte det minsta, det är ju trevligt. Men jag vet inte hur man ska underhålla denna katt för att hon inte ska hitta på hyss. Nu är det ju mycket bättre, men förut fick jag helt enkelt stänga in henne i ett annat rum när jag och min bebis åt mat. Då hade jag uppmärksamheten på annat håll och då gjorde hon precis alla tänkbara hyss hon kunde komma på för att få uppmärksamhet. Ändå lekte vi med henne, hon har leksaker och ett stort klätterträd osv.

Vi bor i en villa där hon som sagt kan få gå lös på tomten under uppsikt, men tänk om vi bott i en liten lägenhet, då hade det inte funkat.

Men det blir nog jättebra för dig om det är en sån katt du vill ha! :idea: Jag tycker ju att min brittflicka är jordens mest perfekta katt och de raserna är ju ganska olika. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 870
Senast: Bluefish
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vill verkligen inte gnälla. Jag vill inte skriva att jag jobbat fem veckor på mitt nya jobb och vantrivts mest hela tiden. Att det...
Svar
10
· Visningar
1 704
Senast: Aviello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp