Bukefalos 28 år!

Är begonia farlig för katter?

Celinehenn

Trådstartare
Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart på och käkat på den verkar vart på både blad och blomma. Hittar lite olika på nätet. De flesta sidorna säger att den inte är giftig men några sa den var giftig så tänkte om någon vet mer om det?
 
De sidor jag litar på säger alla den är toxic. Däremot verkar den oftast ge lindrig påverkan i form av kräkningar, blåsor, irritation i mun och svalg etc och enbart i undantagsfall ge svårare påverkan på levern.

Jag skulle ta bort blomman och hålla koll på missen. Vet du när katten ätit på den?
 
Jag såg henne göra det under gårdagen. Vet inte om de ”bitmärken” jag såg kom från då eller annan dag. Men jag blir lite fundersam för hon kräks en del, är ju långhårig men är inte alltid hårbollar utan hon kräks mycket mat. Denna veckan två gånger. Blev fundersam om det kan bero på blomman men det har ju gått mer än ett dygn sedan jag såg henne vara på blomman.. så känns ju långt efter
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 032
Senast: escodobe
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Empalie
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp