aktivera katt som inte är matmotiverad

escodobe

Trådstartare
När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det visade sig att när jag bytt leksak till ett par olika varianter och satt fast dom på ett dressyrspö så lekte hon som sjutton flera gånger om dagen. I typ 2 veckor. Nu är hon måttligt road oavsett vilken leksak jag sätter på. Ett par minuter om dagen duger den. Hon är inte intresserad av bollar oavsett om de är av folietussar, filt, hårda eller mjuka, med skrammel eller utan. Vi har en pipmus hon leker ytterst sporadiskt med.

Jag hade nån ide om klickerträning men hon verkar vara helt omotiverad av godis - eller så har jag inte hittat rätt? Dreamies kan hon väl äta om hon sniffar lite på dom och inte behöver anstränga sig, hon bryr sig inte om att hoppa upp på klösträdet för att ta dom likadant med whiskas sticks. Inte ens bacon och andra köttrester lockar tillräckligt att ta från handen. Möjligen kan de gå ned om de får ligga i matskålen ett tag. Barf för katter är tydligen det äckligaste som finns, hon väljer Mjau torrfoder istället.

Helst ska hon bara sitta i mitt knä och bli klappad 24/7 för att vara tyst och nöjd men hon behöver ju få lite motion och hjärngympa tänker jag. Det är dessutom svårt att träna henne på tex kloklipp som behövs AKUT och just nu riskerar att få mig att se ut som scarface om jag försöker om jag inte kan belöna henne med något av högt värde?

Hon kom med en kattsele som nog är lite för liten och som hon hatar att ha på sig - hon beter sig som hon blir drogad och kan knappt röra sig, så jag funderar på om nån annan modell vore bättre - den här är en sån i tyg som sitter runt en stor del av bröstet, tänker att det hade varit bra att kunna ta ut henne när vädret blir bättre. Vilka selar är mest rymmningsäkra?
 
När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det visade sig att när jag bytt leksak till ett par olika varianter och satt fast dom på ett dressyrspö så lekte hon som sjutton flera gånger om dagen. I typ 2 veckor. Nu är hon måttligt road oavsett vilken leksak jag sätter på. Ett par minuter om dagen duger den. Hon är inte intresserad av bollar oavsett om de är av folietussar, filt, hårda eller mjuka, med skrammel eller utan. Vi har en pipmus hon leker ytterst sporadiskt med.

Jag hade nån ide om klickerträning men hon verkar vara helt omotiverad av godis - eller så har jag inte hittat rätt? Dreamies kan hon väl äta om hon sniffar lite på dom och inte behöver anstränga sig, hon bryr sig inte om att hoppa upp på klösträdet för att ta dom likadant med whiskas sticks. Inte ens bacon och andra köttrester lockar tillräckligt att ta från handen. Möjligen kan de gå ned om de får ligga i matskålen ett tag. Barf för katter är tydligen det äckligaste som finns, hon väljer Mjau torrfoder istället.

Helst ska hon bara sitta i mitt knä och bli klappad 24/7 för att vara tyst och nöjd men hon behöver ju få lite motion och hjärngympa tänker jag. Det är dessutom svårt att träna henne på tex kloklipp som behövs AKUT och just nu riskerar att få mig att se ut som scarface om jag försöker om jag inte kan belöna henne med något av högt värde?

Hon kom med en kattsele som nog är lite för liten och som hon hatar att ha på sig - hon beter sig som hon blir drogad och kan knappt röra sig, så jag funderar på om nån annan modell vore bättre - den här är en sån i tyg som sitter runt en stor del av bröstet, tänker att det hade varit bra att kunna ta ut henne när vädret blir bättre. Vilka selar är mest rymmningsäkra?
Selar finns det en uppsjö av.

Den som mina katter gillar bäst är av smalt läder.

Kloklippning lärde jag mina på direkten. Nu var det ju lättare i och med att de var kattungar. Jag satt de i knäet, tog en tass i taget och klippte. De lärde sig fort att det inte var någon idé att protestera. Jag har aldrig daltat med de när det gäller kloklippning och borstning, utan tagit tag i nackskinnet om de försökt bitas eller rivas.

För övrigt är de ytterst bortskämda och har uppfostrat mig mycket väl, men när klotången och borsten kommer fram är det jag som bestämmer och de ligger snällt i knäet tills jag är färdig.

Nu lär jag få hela bukemaffian på mig … men jag hade helt enkelt tagit henne i famnen, antingen använt en handduk, eller tagit tag i nackskinnet och klippt klorna. Självklart godis efteråt.

Att ta en klo i taget skulle jag personligen aldrig idas och åtminstone mina katter har lärt sig att det går fort och att plågan är ytterst kortvarig.
 
Selar finns det en uppsjö av.

Den som mina katter gillar bäst är av smalt läder.

Kloklippning lärde jag mina på direkten. Nu var det ju lättare i och med att de var kattungar. Jag satt de i knäet, tog en tass i taget och klippte. De lärde sig fort att det inte var någon idé att protestera. Jag har aldrig daltat med de när det gäller kloklippning och borstning, utan tagit tag i nackskinnet om de försökt bitas eller rivas.

För övrigt är de ytterst bortskämda och har uppfostrat mig mycket väl, men när klotången och borsten kommer fram är det jag som bestämmer och de ligger snällt i knäet tills jag är färdig.

Nu lär jag få hela bukemaffian på mig … men jag hade helt enkelt tagit henne i famnen, antingen använt en handduk, eller tagit tag i nackskinnet och klippt klorna. Självklart godis efteråt.

Att ta en klo i taget skulle jag personligen aldrig idas och åtminstone mina katter har lärt sig att det går fort och att plågan är ytterst kortvarig.

Sedan finns det mindre samarbetsvilliga katter och icke samarbetsvilliga alls. Att linda in Megara i en handduk slutar med blodvite - både när jag försökte själv och när jag gick till djuraffär för att få hjälp med kloklipp. Tro mig, handduk fungerar inte. Så en klo i taget som jag smyger när hon sover, och oftast inte bak klorna är det enda som fungerar. Funderat på att be vet skriva ut bonqat för kloklipp.

Nikita satte jag bara i famnen med hennes rygg mot min mage och klippte på någon minut eller så. Hon fick inte ens godis efteråt eftersom det var en sån självklar del av vårt liv.

Vad gäller Mrs Norris. Många katter tröttnar efter några minuters lek, så det är inte ovanligt. Bara att leka kortare stunder mer ofta. Det finns en uppsjö av olika selar på marknaden och det enklast man kan göra för att vänja dem är att sätta på dem den inomhus och sedan låta den vara på någon timme och sedan ta av. Gör det regelbundet och lite längre varje gång så vänjer hon sig. Bara ett obs, få/inga selar är helt rymningssäkra så det gäller att få in snitsen när man är ute på promenad.

@escodobe vad gör hon när du försöker klippa en klo? Det behöver ju inte vara godis som motiverar och lugnar, utan mycket gosande och kliande bakom öronen och göra kloklippningen till en mysstund kan också fungera. Särskilt då om hon vill gosa med dig.
 
Mina har varit praktiskt att träna med uppmärksamhet och kli som belöning, eftersom de är så människoorienterade. Börja med att bara få känna på tassarna, sen trycka fram en klo.
Med Sillen (som nog aldrig fått klorna klippta när han kom) avledde en person eftersom han ville bita i klosaxen. Istället fick han en kam som han också gillar att bita i, medan den andra personen klippte en klo. Efter bara ett par gånger insåg han att kloklippning innebär oändliga mängder uppmärksamhet och då kan han tänka sig att stå ut. Viktigt att man väljer tillfällen när katten är nöjd och lugn innan man övar, katt med mycket spring i benen är dömt att misslyckas...

Sigrid är svår med godis, men gillar Thrives. Det är väldigt smidigt eftersom man kan smula det för att ge så stora bitar som man tycker att man behöver i stunden. Vi har testat 3-4 andra sorters godis och allehanda mat, och numera är hon rätt kräsen. (Det känns misstänkt mycket som att hon har ärvt en hel del beteende av Maja. :eek: ) Man får prova sig fram helt enkelt.
 
Om hon gillar att gosa i knät kan du ju använda det som belöning i stället för godis. Min förra katt var som din väldigt ointresserad av allt vad mat eller godis hette, honom belönade jag med massor med glada tillrop och klapp.

Den katten lärde sig sitt, ligg, snurra, hoppa (peka på något så hoppade han dit), Mjaua på kommando, och att backa på kommando.

För att lära in kloklippning (jag har lärt alla mina katter och ett flertal kompisars katter på ungefär samma sätt nu) brukar jag inte använda godis.
Jag brukar börja med att när de är i en lugn sinnesstämning, men inte sover eller vilar, utan snarare är lugna och samtidigt alerta på omgivningen, plocka upp en tass. Beröm och släpp.
Sen håller jag på så tills jag kan räkna till 15 och de låter mig hålla i tassen utan att dra bort den etc.
Efter det håller jag tassen och trycker ut klor. Där vill jag kunna räkna till ungefär 10.

Samtidigt lär jag in kloklipparen som target. Nos på den = belöning till tusen.
Jag lär även in att katten ska kunna ligga på rygg mellan mina ben.

Sen sätter jag ihop alltsammans. Resultatet i nuvarande katts fall är att jag plockar fram klipparen och katten fullkomligt rusar fram till mig. Kastar sig in mellan mina ben och så gosar vi litegrann medan hon ligger där. Sen klipper jag 1-2 klor och gosar emellan. Förra katten var inte riktigt lika entusiastisk men tyckte ändå det var helt okej.

Gällande selar finns det ju många modeller och jag tror att jag testade 4-5 stycken olika tills jag hittade rätt med min katt. Kan alltså bli lite dyrt :p
 
Känner mig lite bitter. Jag trodde jag var en helt ok kattslav tills Megara. Nikita var det inga problem med och inte heller någon annan av mina katter. Megara är ett kapitel för sig :arghh:

Jag har verkligen försökt det mesta som skrivits här men det enda som fungerar är att smyga när hon sover. Såvitt jag vet så har hon inte utsatts för något trauma (köpte av uppfödaren). Hon får spunk av att bli fasthållen inte bara när hon ska klippa klor.
 
Känner mig lite bitter. Jag trodde jag var en helt ok kattslav tills Megara. Nikita var det inga problem med och inte heller någon annan av mina katter. Megara är ett kapitel för sig :arghh:

Jag har verkligen försökt det mesta som skrivits här men det enda som fungerar är att smyga när hon sover. Såvitt jag vet så har hon inte utsatts för något trauma (köpte av uppfödaren). Hon får spunk av att bli fasthållen inte bara när hon ska klippa klor.

Att träna med tassar och klor bygger ju på att katten redan har tillräckligt med förtroende och acceptans för hantering även när den inte riktigt vill, och det i sin tur bygger på att den kan hantera att inte alltid få som den vill "icke-kroppsligt". Det brukar vara hyfsat lätt att lära en ungkatt som är uppfostrad av en duktig mor och kullsyskon, men vissa är svårare än andra och då behöver man nog lägga mer kraft på det redan tidigt. Om hon dessutom lärt sig att hon förr eller senare får som hon vill om hon är tillräckligt enveten är hon ju redan tränad i att ställa krav snarare än att acceptera krav. :cautious:

Har du någon situation där du faktiskt har möjlighet att belöna att hon väntar och backar av?

Hur gammal är hon nu? Jag kommer inte riktigt ihåg...

Jag hade ju min "svåra" katt redan med Maja, men hon hade aldrig något direkt hanteringsmotstånd (i så fall hade jag givetvis inte avlat på henne), utan "bara" extremt viljestark och med en förmåga att hela tiden vrida spelreglerna så att hon vann. Men hon blev ju otroligt trevlig när maktkampen väl var klar. :heart För mig var det en fullständig chock att få ett sånt litet monster när jag bara hade haft Hanoo som var åtta år och uppfostrade mig med mjuk tass. :love:
 
Att träna med tassar och klor bygger ju på att katten redan har tillräckligt med förtroende och acceptans för hantering även när den inte riktigt vill, och det i sin tur bygger på att den kan hantera att inte alltid få som den vill "icke-kroppsligt". Det brukar vara hyfsat lätt att lära en ungkatt som är uppfostrad av en duktig mor och kullsyskon, men vissa är svårare än andra och då behöver man nog lägga mer kraft på det redan tidigt. Om hon dessutom lärt sig att hon förr eller senare får som hon vill om hon är tillräckligt enveten är hon ju redan tränad i att ställa krav snarare än att acceptera krav. :cautious:

Har du någon situation där du faktiskt har möjlighet att belöna att hon väntar och backar av?

Hur gammal är hon nu? Jag kommer inte riktigt ihåg...

Jag hade ju min "svåra" katt redan med Maja, men hon hade aldrig något direkt hanteringsmotstånd (i så fall hade jag givetvis inte avlat på henne), utan "bara" extremt viljestark och med en förmåga att hela tiden vrida spelreglerna så att hon vann. Men hon blev ju otroligt trevlig när maktkampen väl var klar. :heart För mig var det en fullständig chock att få ett sånt litet monster när jag bara hade haft Hanoo som var åtta år och uppfostrade mig med mjuk tass. :love:

Hon fyller sju i maj och har bott hos mig sedan hon var tre. Och olikt precis alla andra burmor jag någonsin träffat är hon den enda som hatar att bli fasthållen. I alla lägen. Hon har förtroende för mig, men det är att bli fasthållen hon inte klarar av. Hon ska gosa på sina villkor, hon ska göra allt på sina villkor. Naturligtvis gör det inte saken lättare att jag har kass syn och behöver måtta noga så jag inte klipper i pulpan så det går inte med blixtens hastighet. Bakklorna har jag i princip givit upp. Så fint klippt som hon var efter operationen har hon aldrig varit.

Megara har förtroende men inte acceptans om vi säger så.

Har insett att hon visst kan koppla kloklipp = godis eftersom så fort en klo är klippt så tittar uppfordrande på mig tills jag tar fram godisburken. Regeln är en dreamies per klo. Men sedan måste jag vänta tills hon somnar om igen så jag kan klippa någon/några till. Maktkampen är tyvärr avklarad misstänker jag och inte till min fördel.

Vet inte var hennes hanteringsmotstånd kommer ifrån. Hon är den enda burman jag upplevt det med. Hon har en fruktansvärt stark vilja och åsikter om precis allt. Min gissning är att hon egentligen är ranglåg även om det inte betyder samma sak med katter som naturliga flockdjur. Och eftersom burmor som ras är dominanta så blev hon lite bortglömd och nedtryckt. Därav att hon ska vara ensamkatt och blommade ut till den envisa och dominanta katt hon är.

Att hon kastade sig över maten när hon först kom misstänker jag är ett annat tecken. Iofs så kastar hon sig fortfarande efter maten och hon har varit ensam här i fyra år med ingen annan som rör hennes mat.
 
Hon är inte särskilt förtjust i leksaker heller! Jag har köpt bollar i ett tiotal varianter. Ratas helt. Jag har köpt möss med pip, möss som darrar och åker runt när man drar upp dom, jag har köpt en Boink. Hon sitter bara och tittar på en som man är total idiot när man leker med dom. Jag har köpt en bana med en boll som man peta på enda gången jag fått något som helst intresse för den var när jag istället la i godis att fiska upp med de där ratade bollarna som "hinder" men knappt det fungerar eftersom hon inte är särskilt förtjust i dreamies (hon har kräkts nån gång av dom), godisstavar, torkade former av kött eller insektsfoder.

Ibland,kanske varannan dag leker hon med en när man leker med spö, men där blir hon latare och latare och ligger mest och tittar och "laddar" . (Där har jag en handfull olika tillbehör till spöt).
Idag fick hon kattmynta och nån träbit - den var faktiskt kul. Fem minuter.

Jag tänker ju att hon måste aktiveras och röra på sig en stund varje dag i alla fall. Det kan inte BARA vara kel och att ligga på värmematta livet består av. Hon tittar förvisso på ödlan en del men ytterst sällan sitter hon i fönstret till yttervärlden och tittar ut.
 
Hon är inte särskilt förtjust i leksaker heller! Jag har köpt bollar i ett tiotal varianter. Ratas helt. Jag har köpt möss med pip, möss som darrar och åker runt när man drar upp dom, jag har köpt en Boink. Hon sitter bara och tittar på en som man är total idiot när man leker med dom. Jag har köpt en bana med en boll som man peta på enda gången jag fått något som helst intresse för den var när jag istället la i godis att fiska upp med de där ratade bollarna som "hinder" men knappt det fungerar eftersom hon inte är särskilt förtjust i dreamies (hon har kräkts nån gång av dom), godisstavar, torkade former av kött eller insektsfoder.

Ibland,kanske varannan dag leker hon med en när man leker med spö, men där blir hon latare och latare och ligger mest och tittar och "laddar" . (Där har jag en handfull olika tillbehör till spöt).
Idag fick hon kattmynta och nån träbit - den var faktiskt kul. Fem minuter.

Jag tänker ju att hon måste aktiveras och röra på sig en stund varje dag i alla fall. Det kan inte BARA vara kel och att ligga på värmematta livet består av. Hon tittar förvisso på ödlan en del men ytterst sällan sitter hon i fönstret till yttervärlden och tittar ut.

Kan du inte aktivera henne med dagliga foderransonen om hon inte är så mycket för leksaker/godis? Tänk lat hund fast i kattformat 😄

Vår bekväma katt som helst ligger och sover/gosar dygnet runt utfodras tex med snufflematta, boll med mat i, mat som placeras långt bort från hans favoritsovplats i mini portioner.
 
Kan du inte aktivera henne med dagliga foderransonen om hon inte är så mycket för leksaker/godis? Tänk lat hund fast i kattformat 😄

Vår bekväma katt som helst ligger och sover/gosar dygnet runt utfodras tex med snufflematta, boll med mat i, mat som placeras långt bort från hans favoritsovplats i mini portioner.
Jag har inte hittat nån mat god nog att jobba för...
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 994
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 788
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jag har en katt på lite drygt ett år. Hon har tidigare varit min syster och hennes sambos katt, men dom har nyligen fått barn. (behöver...
Svar
8
· Visningar
1 308
Senast: Nila
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 640
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp