Bukefalos 28 år!

är de någon som kan hjälpa mig

P

Pamme_Jaspin

de är så att jag och min pojkvän ska köpa en shetlandsponny och jag undrar vad man får ge för en så liten pålle jag har set dom som vill ha 10.000kr den behöver inte kunna något och den behöver inte vara kastrerad vad får man ge? jag hade tänkt att jag skulle köra den i så fall

om de är någon som vill hjälpa mig så blir jag glad :D :D

är tacksam för svar/en

(detta är ingen annons)
 
Jag har köpt två ettåriga hingstar för runt tusenlappen, men då var ingen av dom registrerade. Ston, valacker och registrerade är nog dyrare, men letar du kan du sökert hitta en billig liten vän!!
Lycka till!
 
tack för svaret :bow:. ja jag hoppas jag hittar en för de är väl mest min kille som kommer att köra honom när jag rider jaspin. han kan inte rida men köra är ju inte svårt när man har lärt sig
 
Tycker inte att du ska välja häst bara efter priset. Köp istället en registrerad (som visserligen inte behöver vara mkt dyrare för det). Att köpa en häst för 1000 kr verkar inte speciellt seriöst.
 
han kan inte rida men köra är ju inte svårt när man har lärt sig

Nu var det inte vad tråden handlade om, men körning är om inte ännu svårare än ridning vare sig man kan det eller inte. Det tar tid att lära sig...precis som med ridningen.
 
Är man oseriös om man köper en oregistrerad 1 årig shettishingst som knappt är hanterad och knappt fått mat i sin uppväxt! Jag visste inte hur mycket de ville ha för honom när jag åkte för att titta på honom, och när jag fick syn på den ynliga lilla stackaren så ville jag bara ha honom och jag hade nog köpt honom även om han kostat 10 000 kr!!

Jag anser i alla fall inte att man är oseriös bara för att man köper en billig häst!!
 
jag bryr mig inte om priset jag bara undrar va de kostar visst vill jag ha en bra shetlansponny för pengarna visst kan den va registrerad.de är inte jag som ska välja ponnyn för de är han efter som han ska köra den mest

tack för ditt svar
 
Hej!

Jag tycker inte att 10 000 är dyrt för en inkörd och registrerad shetlandsponny (tänker man efter så är det löjligt billigt).

Det är väl en bra idé att vara beredd att lägga 10 - 15 000 kronor och få en ponny som är ordentligt inkörd och har full stam.

Är den inte inkörd så tar det ju lång tid innan den är inkörd och klar, och då fladdrar tusenlapparna iväg i stallhyra och utbildningskostnad medan pojkvännen väntar på att få köra.

Och är den inte registrerad så fladdrar pengarna iväg där med - har den dessutom inte stam blir det över tusenlappen plus allt krångel för att få hästpas som den enligt lag ska ha.

Så jag tycker att du ska räkna med minst 10 000. Du kan förmodligen komma undan biligare, men 10-15 000 är inte dyrt. Däremot skulle man kunna säga att allt under 10 000 är prisdumpning som förstör för de seriösa uppfödarna och utbildarna som aldrig kan få ut rimlig ersättning för det jobb de lagt ner.
 
men jag bryr mig inte om vad ponnyn kostar. de kanske är bättre att skaffa en färdig alltså en som är inkörd och registrerad men som sakt jag bryr mig inte om pengarna. han får väl rida jaspin så länge. men jaspin har inget hästpass måste man ha de? okej
tack för svaren
 
Ja det tycker jag att man är. Varför köpa en oregistrerad? :confused: Vem vet vad föräldrarna har eller inte har. Det finns en anledning till att vi registrerar och stamboksför hästarna. :smirk:

Tycker Svea förklarade resten väldigt bra. :)
 
jag bryr mig inte om priset

Om pengar inte är problemet, varför då inte köpa en registrerad och välinkörd ponny så din pojkvän kan börja köra direkt? Det lönar sig i längden.

visst vill jag ha en bra shetlansponny för pengarna

Då skulle jag, om jag var du, köpa en registrerad så du vet vad du får. Är den oregistrerad/utan stam så vet du ingenting om föräldrarna, de kan ha ärftliga defekter med mera som kanske visar sig senare på din häst.
 
hej jo de stämmer de blir nog en registrerad häst
<- sött ponny e de din eller
 
Du minskar i alla fall risken för otrevliga överraskningar med en registrerad. Inget ont menat annars. :) Om vi bara köper registrerade hästar så kanske buskavel upphör eller i alla fall minskas.

Menar du hästen på min visningsbild? Det är ett av mina ston. :)
 
okej jag förstår vad du menar. är de en shetlandsponny eller? ja din visningsbild fin i allafall

tack för hjälpen
 
Jag anser i alla fall inte att man är oseriös bara för att man köper en billig häst!!

Det tycker inte jag heller! Oseriös är man snarare om man inte sköter det inköpta djuret ordentligt!

Exempel ur Kung Tulles liv:

Min första ponny var 6 mån vid köpet, renrasig welsh sec B full stam, kostade hela 900:-, har haft honom i 25 1/2 år.

Min andra ponny var 8 år vid köpet, renrasigt russ med full stam, då problemponny. Kostade 2000:- plus 100:- för sadeln. Är 32 år nu.

Nordsvensk 1,hingst köptes som 2 åring för 3100:-+moms, renrasig dock efter icke premierad hingst. 12 år nu.

Nordsvensk 2 (far till nr 1), hingst köptes för 18 st griskultingar vid 40 kg vikt, omräknat till pengar var detta då kring 7000:-, renrasig full stam. 16 år nu.

Alla dessa hästar har varit mycket billiga OCH har nästan aldrig varit sjuka och dessutom fina bruksdjur, utom gammelrusset som e pensionerad, men han var en mycket bra ponny i yngre dagar.

Som sagt priset säger mest om hur girig säljaren är, inte mycket om hästens kvalitet. Det finns tex halvblod som kostar 100000:- som är "sämre" än ett billigt halvblod för 30000:- -FAKTISKT! :)

/KT
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 507
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
998
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
693
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp