är de någon som kan hjälpa mig

Där kan jag inte hålla med. Jag har ett reggat sto som har fulla papper och hela det där köret.Hon är i år 6 år och det framkom nu efter en hältutredning att hon har en genetisk defekt. Så inte sjutton friade papper eller stam henne på det. Nu säger jag inte att jag hyser några som helst agg mot vare sig säljaren eller hingstägare eller någon.Man kan inte säg att man har bättre koll bara för att de har papper.Likaså med hundar. Jag betalade 4000:- för henne som 7månaders föl och jag och shettisen trivs utomordentligt med varandra ändå.Fel eller inte.Ska tillägga att jag även har 1 sto utan papper som är oerhört klok och snäll och frisk.Och en vallack med stam men inte reggad så...... Vill man köpa en häst utan stam och papper-Gör det.Huvudsaken du är nöjd med hästen!!Lycka till med köp!P.s Det är tyvärr de alla billiga som far runt hos hästhandlare så varför inte köpa en som privat person och ha glädje av ponnyn i många år än att låta den stackaren fara runt och vanvårdas osv??? :devil: ;) :(
 
Självklart finns genetiska defekter på shetlandsponnyer med "fulla papper" men risken är betydligt mindre eftersom de hingstar/ston som nedärver det tas ur avel. Det finns ingen garanti på hästar, inte på några hästar alls, med eller utan papper.

Jag har inte påstått att en häst utan stam skulle vara elak eller sjuk!? :confused:

Så länge folk köper hästar utan stam kommer det att finnas sådana och buskaveln kommer att fortsätta så länge det gynnar dem. Dessutom är shettisar utan papper ofta lika dyra som de med papper.

Om de "stackars hästarna" vanvårdas, kontakta djurskyddsinspektören!
 
Jag måste också berömma dina fina hästar på en fin hemsida. Väldigt tjusiga!!
 
Jag köpte min shetlandshingst för lite mer än 1år sedan, givetvis med full stam, pass och hela köret, ångrar inte de en sekund.
Han var inte inkörd eller så, utan de har jag gjortmed hjälp av tränare...kände att jag var för grön på den fronten, så ta gärna hjälp när du kör in...dels får du en rätt inkörd häst + att du själv lär dig massor!!

Du kan gå in på www.shetlandsponny.com/sss och kolla under uppfödare så hittar du kanske en pålle som passar, finns en del att välja på!!


Men som "hanna_shetland" sa åxå...köp en registrerad häst, du kan ju ställa ut och så då också, vilket är super kul!!

Lycka till!!
 
ville bara hälsa! hur går de me Jaspin?
fiska imorrn? ja ska på tävling på söndag..
trist att du inte ska me.. Titta på Splittan..
 
Jag har inte påstått att en häst utan stam skulle vara elak eller sjuk!?

Så länge folk köper hästar utan stam kommer det att finnas sådana och buskaveln kommer att fortsätta så länge det gynnar dem. Dessutom är shettisar utan papper ofta lika dyra som de med papper.
Nej shettisar utan papper är inte lika dyra hos hästhandlare och auktioner.De går från 500 och uppåt.Så de lär alltid finnas vare sig man försöker stoppa det eller inte.Om jag hade skrivit så det uppfattades som om du påstod att en häst utan stam skulle vara mer sjuk osv så ber jag om ursäkt ,det var inte avsiktligt. ;)
Om de "stackars hästarna" vanvårdas, kontakta djurskyddsinspektören!
Har jag gjort och shv har vart ute och gubben har djurförbud ,ändå bedriver han häst och andradjurförsäljning ändå. :(
 
Ok. :) Blev lite rörigt där...

Vad jag menade var att så länge folk köper dessa hästar som det är synd om och som är utan papper och är billiga så kommer det att finnas sådana hästar och hästhandlare/liknande som sysslar med det. På så sätt blir hästarna inget värda (missuppfatta mig rätt) och köps av "vemsomhelst" och kan på så sätt bli vanvårdade. Det är ju få av de hästar som kostat en del som blir vanvårdade.

Har jag gjort och shv har vart ute och gubben har djurförbud ,ändå bedriver han häst och andradjurförsäljning ändå.

Det är hemskt att det ska vara så! Räcker inte SHV och våra djurskyddslagar till? :confused:
 
Ahh..såg nu att du bor i skåne ju *förvirrad*...då MÅSTE du gå in på min pålles stuteri www.roshems.com (hans helbor är till salu :p ;) )
 
Nej lagarna räcker inte till,har man bildligt bevis på gällande denna gubbe. Han skrev helt sonika över djuren på sin son som också hade en del av sin fars djur hos sig ett tag.Men nu så har gubben åter full rulle på sin "gård".
Skrämmande! :cry:
 
Verkligen!

Det är ju det klassiska vid djurförbud att de bara skriver över allt så kan de fortsätta precis som vanligt.

Borde de inte göra en kontroll där igen om sonen tagit över nu? Han kan väl också få djurförbud om det sköts lika dåligt fortfarande?
 
Jag har vart i kontakt med Shv och frågat om de vet något om hans nuvarande förbud eller liknande.Men jag får inget svar. Tycker det är märkligt för nu annonserar gubben i varje lokaltidning samt börjat på text-tv också.
Det var Shv som sa sist de svarade mig (mer än 1år sedan) att han hade djurförbud och att de också tyckte det var märkligt att han fortfarande hade djur.
Tyvärr så håller han djuren på den gränsen att de inte kan ta honom för djurplågeri.. Men jag var i stallet för 2 år sedan och den synen var allt annat än fager.För att inte tala om de stackars hästarna.En shettis hingst hade ett djupt sår i nosryggen som flugorna lagt ägg i och de var utvecklade larver.Så jag fattar inte hur han kan få hästarna sålda bara. :cry: :confused:
 
Han har alla sorters djur,2 benta och 4 benta i salig röra.
Hästarna släpps ihop i en och samma "hage".Slåss de så gör de det. :(
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
602
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 853
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 613
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp