Är denna blandning farlig? Atarax+betablockerare+alkohol?

Vitavi

Trådstartare
Har av misstag råkat blanda dessa ovanstående 3 preparat idag. Tar nästan dagligen en stor dos atarax mot ångest. Tar betablockerare mot hjärtklappning några gånger i veckan när jag ska presentera ngt på jobb/skola. Har tagit 4 tabletter Inderal på 10 mg idag.
Hade helt glömt detta och har nu druckit några glas vin under en aw (cirka en flaska vin totalt). Brukar oftast dricka de dagar jag tar atarax men blev nu orolig om även betablockaden spelar in.
Någon med erfarenhet?
 
Ja, jag tror inte du får rätt råd varifrån iaf. Någon kvällsöppen vårdcentral?
Jag vet inte men det går väl ringa direkt till akutens telefon bara för att rådfråga, om det nu inte finns någon annan. Menar inte 112 utan ring sjukhusets växel så blir du kopplad.
 
Har av misstag råkat blanda dessa ovanstående 3 preparat idag. Tar nästan dagligen en stor dos atarax mot ångest. Tar betablockerare mot hjärtklappning några gånger i veckan när jag ska presentera ngt på jobb/skola. Har tagit 4 tabletter Inderal på 10 mg idag.
Hade helt glömt detta och har nu druckit några glas vin under en aw (cirka en flaska vin totalt). Brukar oftast dricka de dagar jag tar atarax men blev nu orolig om även betablockaden spelar in.
Någon med erfarenhet?

Har du problem med alkohol? Som jag förstår av det du säger ovan tar du atarax dagligen, samt dricker dagligen? En flaska vin - för mig skulle det innebära en ren fylla. Atarax är en medicin som påverkar lever och njurar och ska absolut inte kombineras med alkohol.
 
Det finns en läkemedelsrådgivning du kan ringa också, men tyvärr stängde de kl 20.. 0771-46 70 10
 
Nu vet jag inte hur mycket Atarax du tagit men det finns inga medicinska interaktioner mellan Atarax, Inderal och alkohol som föranleder att man inte kan ta dem samtidigt. Dock har ju alkohol och antihistamin båda lugnande/sederande effekt vilket kan få till följd att man blir väldigt trött om man kombinerar dessa. Sen får man ju generellt mer hjärtklappning efter intag av alkohol så där kanske det finns fler saker att ta till än betablockad för att motverka detta (dvs att minska alkoholintaget).
 
Har du problem med alkohol? Som jag förstår av det du säger ovan tar du atarax dagligen, samt dricker dagligen? En flaska vin - för mig skulle det innebära en ren fylla. Atarax är en medicin som påverkar lever och njurar och ska absolut inte kombineras med alkohol.

Nu vet jag inte hur mycket Atarax du tagit men det finns inga medicinska interaktioner mellan Atarax, Inderal och alkohol som föranleder att man inte kan ta dem samtidigt. Dock har ju alkohol och antihistamin båda lugnande/sederande effekt vilket kan få till följd att man blir väldigt trött om man kombinerar dessa. Sen får man ju generellt mer hjärtklappning efter intag av alkohol så där kanske det finns fler saker att ta till än betablockad för att motverka detta (dvs att minska alkoholintaget).

Ja det kan mAn nog säga Att jag hAr. Dricker ofta i ångestdämpande syfte då atarax ensamt inte hjälper ett dugg. En flaska vin är standard det känner jag knappt av
 
Risken med att ge andra sorters piller är ju om TS fortsätter dricka. Då blir man hög och inne i en dålig karusell.

Några lugnande och en flaska vin för mig är rena drömmen om jag vill vara väck.
 
Ja det kan mAn nog säga Att jag hAr. Dricker ofta i ångestdämpande syfte då atarax ensamt inte hjälper ett dugg. En flaska vin är standard det känner jag knappt av

Det låter som om du skulle behöva lite bättre hjälp med ångesten. Att självmedicinera med alkohol är ju tyvärr inte något som kommer få ångesten att försvinna på lång sikt, snarast tvärtom. Vad har du för kontakt med sjukvården? När det gäller ångest har ju terapi ofta betydligt bättre långsiktiga effekter än läkemedel. Mediciner är i sammanhanget mest symptomlindrande, sen måste man hitta och jobba med orsakerna till att ångesten uppstår samt hur man ska hantera ångesten när den kommer, utan att behöva ta till mediciner, och där är terapi mycket mer verksamt.
 
Ja det kan mAn nog säga Att jag hAr. Dricker ofta i ångestdämpande syfte då atarax ensamt inte hjälper ett dugg. En flaska vin är standard det känner jag knappt av
Hög tolerans för alkohol, snart kommer inte den heller hjälpa, plus att ångesten ökar. Så för att svara på din fråga om det är farligt så är svaret ja, i alla fall på längre sikt. Livsfarligt. Men troligen så överväger fördelarna just nu, alkohol är ju snabbverkande och dessutom smakar det bra.
 
Det finns inga kontraindikationer för de preparaten plus alkohol tillsammans, så nej du kommer inte bli förgiftad, men du kommer säkert bli väldigt trött och sömnig, bli fullare och få minnesluckor - men det är inte dödligt att blanda dom såvida mängderna inte är överdrivna.

Men det är ju ändå naturligtvis inte bra att blanda mediciner med alkohol oavsett vilket. Speciellt för levern. Så jag råder dig att söka hjälp för din ångest, sluta blanda alkohol med Atarax.

Varför har du som vana att blanda Atarax med alkohol? Ångestdämpning? Atarax är ett väldigt svagt preparat och det är få som blir hjälpta av det. Men om du missbrukar alkohol skulle jag avråda från bensodiazepiner då du istället riskerar att missbruka dem istället (både alkohol och alkohol inverkar på GABA).
 
Ja det kan mAn nog säga Att jag hAr. Dricker ofta i ångestdämpande syfte då atarax ensamt inte hjälper ett dugg. En flaska vin är standard det känner jag knappt av

På lång sikt låter din metod livsfarlig, bokstavligt talat, du kommer inte kunna upprätthålla det på sikt. Har du kontakt med vården, vet läkaren som skrivit ut Atarax åt dig om att du behöver komplettera den med en flaska vin för att få den effekt du vill ha?
 
ts du behöver hjälp med ditt mående NU! Har du någon nära vän/partner/släkting som vet om hur du mår och hur du gör?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 339
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp